Gå till innehåll

E10 bensin i Volvo Valp


Puppe

Rekommendera Poster

Min syn på dagens soppa kvalite.  Dagens soppa är färskvara inte som förr när den kunde förvaras länge.   Jag kommer undvika sprit blandningarna  så länge som möjligt på bensinbilarna, sprit drar åt sig vatten och era gammelbilar har öppna system och står länge med samma bränsle- ser ju hur dagens soppa ger beläggningar i förgasaren på båtmotorn om man inte tömmer flottörhusen sen om inte slangar byts till bättre kvalite kommer de svullna och tappa gummirester innan de läcker och orsakar onödig brand.    mer sprit och tillsatser ger bara lägre energi vilket i slutändan ökar på driftkostnaden.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reduktionsplikten kommer att fortsätta att spä ut det fossila tills det är 100% fönybart 2040, båtmackar säljer bensin o diesel men det kommer säkert minska där också. Våra bilar blir ju som Eile skriver lite som reservkraftverk, med kondens blir det fort tillväxt i diesel, lite bättre för bensin men kommer snart ikapp...

 

En skrift i ämnet:

https://drivkraftsverige.se/wp-content/uploads/2021/03/DS-Dieselbränsle-till-reservkraftverk-2021-A4.pdf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör bra blankdiesel på har extra kopp vid tanken stort gamla filterkopp utan filter från värmepanna där först skiten åker till botten, rensade den i förrgår tots det bara var lite svart i botten, det som trillade loss var stort som en gamla 1 krona och hårt som cement, blåste därför sen ur slangarna och röret in till tanken och bytte även vanlig förfiltret- helt klar förbättring och några till hästar och välkomnades tillbaka,  nu är ju inte era bensinbilar så känsliga på bränsletrycket men volymen som levereras i igen grodd slangar och ledningar kan påverka en hel del och med etanol kommer standar bränsleslangar släppa gummi,  var in på swedol och köpte semperits olja slang och där har de nu upplagt även etanol bränsleslangar kändes som helt annat gummi i dessa. 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2021-09-18 på 10:45, Volvo Laplander Camper säger:

  var in på swedol och köpte semperits olja slang och där har de nu upplagt även etanol bränsleslangar kändes som helt annat gummi i dessa. 

 

 

Har du artikel nr?

(att gå in i Karlstad o säga" jag ska ha det här" funkar inte, ex vis en sån specialprodukt som dörrlist som passar TGB funka inte, nu är deras hemsida värdelös att söka på också men till slut hittade jag en vinkel list o kunde gå o köpa mer artikelnumret på en lapp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Semperit olje obs EJ etanol kör jag med på till diesel, och vet att på samma hylla ligger en plastigare slang i samma dimension för etanol.    Men varför vill ni åka och betala för bränsle med mindre energi innehåll?   hittade deras etanolslang:  https://www.swedol.se/etanol-oljeslangpg-1000974.html  ser att fler alternativ finns på deras sida. https://www.swedol.se/brnsleslangpg-1007782.html?queryID=74d6c550689a03cb71b1a241d3c94dd2&objectID=217703&indexName=production_swedol_sek_sv_products

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...