Gå till innehåll

Blinkers/Positionsljus fram


Gäst Mr_Smurf

Rekommendera Poster

Ja när ja kom till volvo så inte fick jag några.

Det finns inga att få fram.

 

Kom ihåg/hittade följande inlägg på ett annat forum

 

Kollade med KG Knutsson (som är sv. distributör för Hella) och då kostade blinkers (fram) 830:- styck men minsta order var 10st...

De var spärrade för militären men var man beredd att plocka upp 8300 för 10 så gick det bra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen
Ja när ja kom till volvo så inte fick jag några.

Det finns inga att få fram.

 

Pratade med lokala Volvoverkstan (tunga fordon) idag. 366:- för glasen' date=' 838:- för insats och glas.

 

Nänmda verkstad är fd miloverkstaden som blev civil när regementena las ner. De sköter all service på Hemvärnets återstående bilar så de borde kunna få fram prylarna.

 

De ville ha 775:- för en växelspaksdamask[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_28.gif[/img], svettigt tycker jag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Är det bara jag som tycker det är knasigt att punga ut sådana summor på blinkersar till en tgb? Ingen är väl så såld i originalutseende så man får igen pengarna på att behålla dom som original?

 

På swedol (var annars..) finns ju andra modeller som visserligen inte är så vackra, men det spelar kvitten enligt mig när man spar iallafall 600kr stycket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Kan man köpa orginal för typ 350:- styck så är det värt det, de "moderna" blinkersarmaturerna sticker ut för mycket så när man kör i terrängen blir dom inte långlivade pg.a alla kvistar som sticker ut.

 

Och att köpa nya glas hela tiden blir inte billigt, jag köpte billiga blinkersar men att byta glas hela tiden blir så dyrt så nu skaffar jag orginal istället för de har mindre och mer skyddade glas.

 

Dessutom har jag en uppsättning extra glas liggandes till dom.

 

Alternativet är att köpa framlyktor med postionsljus, då kan man ha små billiga oranga blinkersar för typ 30:- som inte är så utstickande.

 

Mr_Smurf2008-06-30 12:18:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är väl inget knasigt med det? Plug and play istället för att borra sönder och få ännu ett ställe där diverse syreföreningar kan börja göra knäckebröd av plåten. Och som originalutvecklat är så är de så skyddade som en utsatt liten lykta kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Fick modda lite för att få dit blinkersarna eftersom bakboetten av blinkersen var annorlunda och tyvärr var mina för upprostade för att återanvända...

 

Men med två nya hål borrade så blev det som nytt (nästan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

IMG_1852.jpg

IMG_1854.jpg

Som ni ser är bakboetten annorlunda och den breda stora gummipackningen finns ej med.

 

Men när det väl var monterat så ser det ganska bra ut ändå...

IMG_1855.jpg

IMG_1856.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst SBA111

Lite OT, men ändå. Jag ser på Mr_Smurfs bilder att strålkastartorkarna är borttagna. Har för mig att man inte längre behöver ha såna. Bilprovningen har inte kollat dom dom senaste gångerna heller. Kan man alltså ta bort dom helt utan at BP bråkar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Har inte suttit på nån av mina TGBer och inte på SAABen eller Omegan jag hade före den heller, inga anmärkningar hittills. Men vad reglerna säger vet jag inte :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Stämmer!

 

Det behövs inte längre och det kan vi tacka EU-inträdet för. Om jag inte minns fel hade det med konkurrens nackdelar, enhetliga regler, osv, bla, bla, bla, att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Torkarna togs bort på alu-zinkarna.Har plockat bort enbart torkararmarna på 740:n och låtit motor och axel sitta kvar utan att SBP har klagat.För säkerhets skull så har jag satt på muttrarna på axlarna så det inte blir anmärkning på vassa kanter.Annars kan man ju skada någon när man kör över dom PDT_Armataz_02_10.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Nucken

Har plockat bort torkarna på både 240, 850 och 740 och bes utan problem.

Samma sak med bakre stäckskydd. För var det krav på det men eftersom många nya bilar inte är försedda med strålkastartorkare eller stänkskydd skulle det vara dumt om det var lag på det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Ja, listan kan göras ganska lång på förändringar som har gjorts som harmonisering till EU. Det var om jag inte minns fel ett handelshinder att sverige hade krav på utrustning som inte krävdes inom övriga EU.

 

Att det numera går att använda dimljus ihop med halvljus är ett annat exempel. Att man inte får använda dem samtidigt i sverige är en annan sak men förr fick inte dimljusen ens gå att tända ihop med halvljuset.

 

Som kuriosa om strålkastartorkarna kan jag nämna att farsan på 08-talet hade en Merca -76:a med trasiga torkare. Bilen var så pass gammal att det inte var krav att de skulle finnas. Problemet var när han kom till besiktningen att eftersom de fanns var de tvungna att fungera och han fick en 2:a. Hade han plockat bort dem innan besiktningen hade han antingen klarat sig utan anmärkning eller möjligtvis med en 1:a. Jag minns inte vilket men bilen hade i alla fall gått igenom.

Ake642008-07-05 11:44:44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Just så!

 

De behövde inte finnas men om de gjorde det måste de funka, och det var försent att skruva bort dem när 2.an väl fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jo jag behövde också ny lampa fram och köpte 2 st kombinerade från Mekonomen.

På förarsidan var det inga problem med att montera och koppla. En större bricka på insidan fixar möjlighet till "orginalåterställande" och lite butylgummi fixar så att det blir tätt.  Men på passagerar sidan har jag inte fått det att fungera med positionslyse och blinkers. I princip är det två trådar en till blinkers och en till positonslyset. Sedan är det bara jordningen som ska ha kontakt (- i chassiet). Om jag kopplat fel borde det bara vara att byta de två ledningarna men jag får inte positionslyset att lysa. Testat att lampan är ok! Jordningen verkar 100% ok.  På kabelstammen fram sitter det en kabel med en rund kabelsko som jag inte såg när jag demonterade lampan, det var iof i mörker så jag kan säkert missat något men vet någon vart den ska ta vägen. Hittade inget på det kopplingsschema som finns på siten....  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...