Gå till innehåll

Körning på löst grus /sand/småsten


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Ett hårdpumpat däck får ju mindre kontaktyta med underlaget' date=' och därmed sämre bärighet. Med sänkt lufttryck breder däcket ut sig mer, och får därmed större bärighet mot underlaget.Reklamfilm om däckstryck vs underlag

 

 

 

 

Alla Ryska militärbilar över 3.5t har haft CTIS sen 50-talet,

 

även bla Tatra, vilket är väldigt praktiskt.

 

 

 

Vist är det en stor skilnad,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst volvo_viking

Med Vikingen känner jag ofta att ettan hög är en bra växel för att få levande kraft. Glöm inte högväxelområdet, det kan ge en växel man inte hittar i låg.

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Det är synd att det är så dyrt. Sen är frågan om man får ha det i Sverige. Vet att det var på utprovning för några år sedan. Vi är lite efter i det här landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Guests
Visst är det så' date=' men jag trodde ändå inte att det spelade så stor roll på sand. Det gör det uppenbarligen, och tänker man efter lite är det ju klart att större yta "flyter" längre även på lössand.

 

 

Det är stor skillnad kan jag lova, jag tävlar i trial och här i skåne kör vi mycke i grustag ..... Är det lös sand ligger jag på 0.25 bar och hårt packad sand / sten / skog då ligger jag på 0.45 bar. Jag provade att köra med högre lufttryck och det var totalt meningslöst, Däcken jag kör på är iof Super swamper TSL 34/9,50x15 på en bil som väger 1400 Kg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Hmmm...enligt Michelin är mina fälgar o.75 tum för smala för att köras på reducerat däcktryck. Attans...orkar inte göra om dem mer.,,

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ PDT_Armataz_02_12.gif PDT_Armataz_02_12.gif

 

 

 

Hmmm...enligt Michelin är mina fälgar o.75 tum för smala för att köras på reducerat däcktryck. Attans...orkar inte göra om dem mer.' date=',

/J

[/quote']

 

0,75 tum är det cyckel du har dem på ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Wallys
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ PDT_Armataz_02_12.gif PDT_Armataz_02_12.gif

 

 

 

Hmmm...enligt Michelin är mina fälgar o.75 tum för smala för att köras på reducerat däcktryck. Attans...orkar inte göra om dem mer.' date=',

/J

[/quote']

 

0,75 tum är det cyckel du har dem på ?
0,75" för smala, inte 0,75" breda tolkar jag inlägget som.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...