Gå till innehåll

Terrängoskulden tagen!


Gäst Frenzy

Rekommendera Poster

Jaha, för att få denna "kännedom" om fordonet är det väl bara att köra tills det välter eller?

Vad tål bilen, blir det sopor av skåpet, krossad hytt, sne ram, osv?

Mest är jag väl rädd att råka sitta med armen coolt ut genom fönstret eller nå´t. 

Naturligtvis chansar man inte i något stenröse, utan mjukt gräs ska det vara isåfall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Skulle tro att ett dike med en slänt på mot sidan som tar upp fallet skulle vara lämpligast att använda sej av om man absolut måste prova, samt en låg hastighet PDT_Armataz_02_38.gif.

eller någon som är med och håller med en stropp/wire så man inte lägger sej helt på sidan utan bara utforskar vart gränsena går.

 

Kan ju säga så mycket som att det kan räcka med att ha hjulen fel mellan gångerna man kör på samma sälle för att man skall välta eller inte, går det med framhjulen rakt så är det inte säkert att det går med dem vridna åt något håll, det på verkar mer än vad man tror,  det har då min erfarenhet som maskin och förare av massor av fordon visat, jo jag har rullat med maskiner där det gått att köra med raka hjul men sedan stått stilla och vridit ratten åt fel håll och tippat hela maskinen, så den principen borde gälla även våra bilar, ni som har kört midje styra maskiner typ skotare har nog även upplevt den omöjliga situationen där man kör in i ett läge som gör att man håller på att tippa och det hjälper inte att backa och ta samma spår tillbaka utan man välter då med kan vara väldigt trixigt att komma ur. likanade situationer förekommer på hjulstyrda fordon i bland där det gäller att tänka sej för ordentligt vilket håll man vrider hjulen och om man skall fram eller bakåt,

Hur man kommer ur dem finns inget facit på det är olika från gång till gång och det är nog bara erfarenhet och försiktighet som hjälper så träning i sådan situationer kan vara lämpligt i säker miljö och under kontrollerade former.

Mvh hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Erik!

De tål ganska mycket och brukar köra efter läran om att den inte välter så länge man inte bromsar, alltså ju mer lutning ju mer gas........... Enkelt.

Och när man vält så har man gjort det med stil.

Ingen kommer ihåg en fegis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...