Gå till innehåll

Bromsproblem 13bil


Gäst mrsylla

Rekommendera Poster

Har en tgb 13 (c304) och sist jag var ute och körde i skogen märkte jag efteråt att bromspedalen tar långt ner. Precis som om det är en död gång innan pedalen nästan är i botten och börjar ta. Idag har jag justerat ut backarna på samtliga hjul men det gjorde ingen skillnad, sedan märkte jag att det var tomt i den vänstra bromsvätskebehållaren. Fyllde på men felet kvarstår. Har inte luftat bromsarna ännu.. Har kollat att det inte är något läck på kretsarn...   Är det någon som har något tips vad detta kan bero på?   Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

den vänstra burken är till primärkretsen och tar nedre cylindrar på framaxel och hela mellanaxeln.

 

om du spolar av bromsarna utan trumma och ser att det skummar lite vitt har du ett läckage på någon av cylindrarna, ibland så är det en mindre läcka som man knappt kan se eller tror inte kan påverka nämnvärt som är boven

 

brombackarna ska justeras såpass att anläggning finns och sedan justera bak lite grann, lättast är med hjulet i luften och noga är att man får med bägge backarna till anläggning

 

just en rätt justering gör stor skillnad på pedalrörelse har jag märkt på min 13

 

hoppas det hjälper dig litePDT_Armataz_02_39.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande detta med justering av av bromsbackarna, resultatet blir det bästa om man justerar ut backarna så långt att det går och lite till. Det skall inte gå att rubba hjulet. Då är båda backarna justerade så långt ut det går. Justera sedan tillbaka backarna så lite som  möjligt, det kan räcka med 1-2-3 kuggar på justeringen. Det viktiga vid tillbakajusteringen är att det inte finns anliggning som skapar varmgång vid körning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Sam här på forumet hade bekymmer med sin bil. Det hjälpte inte hur vi bar oss åt med justering, det dröjde ett par bromsningar så tog pedalen nästan i botten i alla fall. Så till sist tyckte han "att nu gör vi så här" och så ställde han ut backarna så det tog ordentligt trots att inte pedalen var nertryckt. Så satte han sig i och körde axlarna fritt i luften med bilen på bockarna på ettan låg, gasade och bromsade samtidigt så det skorrade i grejorna. Så justerade vi så de låg an ordentligt igen åsså ettan låg med samtidig broms och gas igen. Efter tredje omgången hade backarna skramlat i läge, så pedalen tar VÄLDIGT tidigt utan att backarna ligger an.

 

Härmed döpt till SAM´s METOD PDT_Armataz_02_23.gif

 

Men det förutsätter så klart att systemet är tätt först. Jag har lyckats hona bort otätheter i cylindrar trots att cylindrarna har sett ganska tärda ut, men man ska nog ha tur. Om bromsvätska försvinner oförklarligt måste det vara otätt längs nån ledning på vägen till hjulen, eller i servoklockorna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...