Gäst mrsylla Postad 22 December , 2007 Rapport Share Postad 22 December , 2007 Har en tgb 13 (c304) och sist jag var ute och körde i skogen märkte jag efteråt att bromspedalen tar långt ner. Precis som om det är en död gång innan pedalen nästan är i botten och börjar ta. Idag har jag justerat ut backarna på samtliga hjul men det gjorde ingen skillnad, sedan märkte jag att det var tomt i den vänstra bromsvätskebehållaren. Fyllde på men felet kvarstår. Har inte luftat bromsarna ännu.. Har kollat att det inte är något läck på kretsarn... Är det någon som har något tips vad detta kan bero på? Tacksam för svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jockum Postad 23 December , 2007 Rapport Share Postad 23 December , 2007 får nog ta o ordna ditt leifi-problem med bromsarna så de blir lite åka av här i mössen.. jocke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mrsylla Postad 23 December , 2007 Rapport Share Postad 23 December , 2007 japp det ska nog ordnas.. men det verkar inte vara så många här som har mekat bromsar på 13bil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 23 December , 2007 Rapport Share Postad 23 December , 2007 den vänstra burken är till primärkretsen och tar nedre cylindrar på framaxel och hela mellanaxeln. om du spolar av bromsarna utan trumma och ser att det skummar lite vitt har du ett läckage på någon av cylindrarna, ibland så är det en mindre läcka som man knappt kan se eller tror inte kan påverka nämnvärt som är boven brombackarna ska justeras såpass att anläggning finns och sedan justera bak lite grann, lättast är med hjulet i luften och noga är att man får med bägge backarna till anläggning just en rätt justering gör stor skillnad på pedalrörelse har jag märkt på min 13 hoppas det hjälper dig lite Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mw57.. Postad 23 December , 2007 Rapport Share Postad 23 December , 2007 Beträffande detta med justering av av bromsbackarna, resultatet blir det bästa om man justerar ut backarna så långt att det går och lite till. Det skall inte gå att rubba hjulet. Då är båda backarna justerade så långt ut det går. Justera sedan tillbaka backarna så lite som möjligt, det kan räcka med 1-2-3 kuggar på justeringen. Det viktiga vid tillbakajusteringen är att det inte finns anliggning som skapar varmgång vid körning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mrsylla Postad 25 December , 2007 Rapport Share Postad 25 December , 2007 Ok, jag tackar för tipsen!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 25 December , 2007 Rapport Share Postad 25 December , 2007 Sam här på forumet hade bekymmer med sin bil. Det hjälpte inte hur vi bar oss åt med justering, det dröjde ett par bromsningar så tog pedalen nästan i botten i alla fall. Så till sist tyckte han "att nu gör vi så här" och så ställde han ut backarna så det tog ordentligt trots att inte pedalen var nertryckt. Så satte han sig i och körde axlarna fritt i luften med bilen på bockarna på ettan låg, gasade och bromsade samtidigt så det skorrade i grejorna. Så justerade vi så de låg an ordentligt igen åsså ettan låg med samtidig broms och gas igen. Efter tredje omgången hade backarna skramlat i läge, så pedalen tar VÄLDIGT tidigt utan att backarna ligger an. Härmed döpt till SAM´s METOD Men det förutsätter så klart att systemet är tätt först. Jag har lyckats hona bort otätheter i cylindrar trots att cylindrarna har sett ganska tärda ut, men man ska nog ha tur. Om bromsvätska försvinner oförklarligt måste det vara otätt längs nån ledning på vägen till hjulen, eller i servoklockorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst sam Postad 29 December , 2007 Rapport Share Postad 29 December , 2007 Jo so sagt var, Jag och Erik höll på med bromsarna på min 13bil och de blev helt super efter mycket möda. Hojta till när det är dags för justering på dina bilar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.