Jump to content
Guest Myrsloken

LA82-Myrsloken

Recommended Posts

VET inte exakt MEN....... Det finns en Myrslok, kortad till original hjulbas med vändskiva och plastskärmar ,som har tjänstevikt 8700 kg.

 

lägg till vikt för 2 rambitar på 1.20 och en kardan lika lång och dra ifrån vikten på vändskivan så är vi bra nära vikten på ett ramrent chassie.

 

Så en kvalificerad gissning är 8700 Kg

 

MVH Klas

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonsören på blocket var ju snäll och skrev regnumret på myrsloken.

Enligt transportstyrelsen är totalvikten 19500kg, Tjänstevikten 13340kg

och maxlasten 6160kg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonsören på blocket var ju snäll och skrev regnumret på myrsloken.

Enligt transportstyrelsen är totalvikten 19500kg, Tjänstevikten 13340kg

och maxlasten 6160kg

Jo, men är detta med eller utan flakväxlare?

 

Jag har inte fått svar än iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen som råkar veta vad man får dra med myrsloken?

 

(har ett svagt minne av att det är något tjall med kroken, minns jag fel?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dunderskick,undrar hur den fick smeknamnet "myrslok"..

Jag kan inte se nån som helst likhet på djuret och lastbilen :wacko:

tam3.jpg

 

Om det inte gäller funktionen i terrängen då förståss..

 

(klippt från div. nätsidor) http://youtu.be/qynbclCFgb8

Scania-Vabis D811, 11.3 liters Rak Diesel 8a på 180 Djävulska HP , Tillverkades mellan 1935-1950. Den här motorn skulle ha suttit i den 6-hjulsdrivna militärlastbilen de flesta känner som "Myrsloken". Dock fick den bara följa med till prototypstadiet, tror att två bilar byggdes varav den ena finns bevarad. Motorns storlek ledde till en sjukt lång sluttande huv, därav namnet Myrsloken. Produktionsbilarna med 6-cylindrig turbomotor fick en kortare huv men då var smeknamnet redan cementerat.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är jag kanske i fel tråd men det känns fel att fortsätta Myrsloksresonomanget i Annonstips.

 

Jag har inte lyckats hitta någon bild på den prototyp av L82:an med scanias raka 8:a (D-811) men däremot hittade jag en artikel om den civila scanian med aktuell motor.

http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=2423

 

Man kan ana varför L82:an döptes till Myrsloken

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flyttade hit några inlägg om myrsloken (#111-#115)

 

Dels att det vandrade iväg från ämnet och att det vore synd på de intressanta fakta som framkom om de skulle "drunkna" och försvinna i de trådarna.

 

//Mod

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar hur långt de körde med folk på flaket, ser kallt ut....

Det upptäckte försvaret också så det kom en modell med trupphytt ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se inlägg 117-118 och 119 är bilder på prototypen.

Jag tror ingen av de bilderna är på de prototyper som det syftades på i inlägg 114. Den lär ju ha haft en extremt lång huv och det gjordes endast 2st.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...