Gå till innehåll

Motortemperatur


Gäst Puppe

Rekommendera Poster

Hallå igen! Efter en stunds terrängkörning i går så kollar jag temperaturmätaren. Den var väldigt hög, en bra bit över 100 grader. Kylaren är torr så jag stannar direkt. En slang som går till munstycket för motorvärmaren har slitits av, all kylvätska borta!! Sätter dit ny slang och fyller på ny kylvätska. Temperaturen fortfarande nära 100 grader vid normal körning, tidigare låg den på 80 grader. Vad har hänt? Är detta skadligt? Jag tycker att tempen är för hög. Skall man lufta kylsystemet och hur gör man det?

Hej svejs!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra... du har nog luft i systemet, kolla så det inte finns olja i kylvattnet då oljekylaren kan gå sönder i dessa lägen... märks tydligt då det trycker in olja och det blir brunt i expansions kärlet -luftning brukar fungera bra om du låter bilen gå på tomgång och har expansionskärlet öppet... det stiger ganska ordentligt innan termostaten öppnar och sedan får du vara kvick på att fylla på då det suger tillbaka (bli inte förvånad om du får fylla i rejält)... alla värmekranar på max öppet

s-os2008-02-24 16:18:28
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Har du luftat enligt instuktionsboken?

 

 

 

Om du inte har någon instruktionsbok så tala om vad du har för bil så kan någon annan (typ jag) kolla upp hur man går till väga..

 

 

 

Jag märke när jag hade problem att expantionskärlet kan vara fullt, men motor och kylare är tomma.

 

 

 

Om du kör motorn för varm så förstör man kolvringarna väldigt fort och då tappar man kompression och bilen blir svagare.Mr_Smurf2008-02-24 16:53:41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du inte provat återfylla via expansionskärlet... det går inte och den liter du får i säger ju sig självt att det inte går... du måste fylla via kylaren som du kommer åt då du tar bort panelen som täcker bromsbehållarna och den plåt som finns därunder... termostaten bör ha ett litet hål i sig så att den kan "lufta" - passa på att öppna och kolla -borra annars ett litet hål på ett par millimeter... sedan borde det gå bra att lufta via expansionskärlet bl.a då kylartopp och expansionsslang är högsta punkt ... strax innan termostaten öppnar så får du räkna med att det stiger och trycker ut via expansionskärlet OM du fyllt det innan = gör inte det ha max 1/3 fullt och sedan får du vara beredd på att hälla i mycket och snabbt när termostaten öppnar. Mycket viktigt att du har expansionkärlet öppet under hela processen!!! systemet får ej "trycksättas" innan luften ute... då har du fullt expansionskärl och inget i motorn.s-os2008-02-24 17:22:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorn är en B18A från 1963, och jag ser inget expansionskärl. Däremot ett rör från toppen av kylaren som tar hand om övertrycket, det rinner rätt ut på marken. Tar tacksamt emot tips hur man luftar. Temperaturen ligger nu strax över 90 grader och ibland strax under 100. Ser ingen olja i kylvätskan.

Stort tack för på förhand!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

luftar sig själv men sätt på värmen en stund så luftfickan i elementet försvinner, sen kan termostat börja kärva som blivit torrkokade.

men har du otur så har packningen gått toppar däremot på b18 brukar klara sig från sprickor men kan slå sig lite. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp... då är det lite annorlunda men samma princip... om du ser kylarkorken som expansionskorken... ha det öppet, tomgång och vänta på termostaten... då lär det börja välla/cirkulera inne i kylaren... du ser det genom hålet fyll på, fyll på... så du har vätska över cellerna (rören/hålen som syns genom kork öppningen).... det är ingen vits att efterfylla upp till korken då det trycks ut när motorn blir varm... dra igen korken OCH kolla nivå när motorn kall... vid varm motor kan det spruta rejält beroende på hur man öppnar - prova inte ens.s-os2008-02-24 19:18:25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Har fyllt på enligt ovan men fortfarande hög temp. Motorn går bra. Undrar om inte vattenpumpen mått dåligt av att gå torrt, temperaturgivaren och/eller rentav mätaren fått sig en smäll efter chocken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte vattenpumpspackning på min 11:a så fick jag tipset att köra upp fronten i en vall eller dylikt när man luftade för att få ut all luft ur systemet.Funkade jättebra.Tack till Micke (13-flak) för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadar inte att prova. Tror dock att något har hänt som gör att vattnet inte cirkulerar normalt eller att det inte går i maximal mängd kylvätska. Nästa helg är räddad, det blir skuva av då med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skadar inte att prova. Tror dock att något har hänt som gör att vattnet inte cirkulerar normalt eller att det inte går i maximal mängd kylvätska. Nästa helg är räddad' date=' det blir skuva av då med!

[/quote']

 

Jag tror också att något har hänt för om jag förstått rätt är det en vanlig valp (903x) du har och jag har aldrig haft problem med att få ur luften i min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte din gamla tempmätare fick sig en knäpp om du kokat den, har du en originalmätare (spritfylld mekanisk) så kan dom få fnatt, dom med.

Även termostaten kan få fel öppningstemp om man kokar rejält, dom är vaxfyllda och kan mista lite av vaxet om dom blir rejält överhettade med högre öppningstemp som följd.

 

 

Mvh//Dexxas
Dexxas2008-02-25 08:24:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Har lossat på temp mätaren bak på motorn när jag haft systemet tomt,

hadde samma problem på flera av motorena och det kom alltid ut lite luft ur hålet där temgivaren är monterad.

fyll kylaren helt när motorn är kall så den i stort sätt svämmar över lossa på tempgivaren så du ser att det bara kommer vatten skruva åt givaren igen, fyll på med vätska och starta motorn med full värme på värme/kylaagregaten fyll på med kylvätska vart efter den drar i sej, se alltid till att cellerna är täckta, då du ser att det spolar genom slangen från termostaten och du har lämplig nivå i kylaren sätt på locket och provkör, då borde du fått ut alla eventuella luft fickor och motortempen bete sej normalt.

ja gör den inte det är det nog dags att öppna toppen och ta en koll på toplockspakningen PDT_Armataz_02_38.gif

mvh H.H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Tack för goda råden! Har kommit fram till att det är topplockspackningen så det blir verkstad med byte packning och planslipa topp. Tur i oturen att toppen inte är i lättmetall...PDT_Armataz_02_02.gif Pratade med Roger Johansson som sade att det finns någon vätska man häller i som tätar topplockspackningar etc... Någon som har erfarenhet av sådan sås?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Kapar tråden för att ställa en fråga ang. temperatur. Kärran startar efter motorbyte och efter att jag körde upp den med fronten i en slänt så verkar det som om en ev. luftficka försvunnit. Vid försöket innan var jag tvungen att stänga av motorn för temperaturen närmade sig 100 grader fast vattennivån var ok vid koll. Nu verkar termostaten (på den står det 87 grader) öppna strax innan 90 grader, mätaren stiger till strax över 90 för att sedan vända tillbaka. Efter en stund upprepas proceduren. Jag har bara varmkört motorn stillastående och varvar då lite då & då.

 

Till frågan. Nu kommer jag inte ihåg hur det var innan. Men efter att ha stängt av motorn & således fläkten så stiger tempen till över 100 grader. Visserligen får ju motorn ingen kylning och "termometern" kanske inte hänger med men kan det bli skador på motorn? dröjer säkert 5-10 minuter innan tempen sjunker igen. Kommer dels inte ihåg hur tempmätaren såg ut (innan motorhaveriet för två år sedan) efter att ha stannat motorn och dels nojjig över att jag inte vill behöva byta motor igen. /Ola
Ola W2008-08-24 12:13:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vara lugn för så beter mig min med och vad jag förstår alla andra också. Däremot tror jag att du har en vintertermostat och det gör kanske att motorn blir i varmaste laget. Jag vill minnas att et står 78 grader på min. Nu är det ju snart vinter men jag skulle kolla upp saken innan nästa sommar för att vara säker. Jag återkommer med mer exakt uppgift på min termostat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill ni ha andra tempöppningar sitter samma termostat på bussar för att öppna elementen och på vissa model sitter en serie med 3 st med grad tal runt 60 grader, sen fanns för exportmodeler av volvo lågtempare att tror det var 68 eller just runt 70 grader på dessa. viktigt på volvo toppar är att bypassen spärras för att få bättre flöde utomlands i varmare länder pluggas den permanent i toppen men här var röret öppet och med orginaltermostat skulle termostastets nederdel gå ned och plugga, titta i toppen under termostatet så ser ni vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vara lugn för så beter mig min med och vad jag förstår alla andra också. Däremot tror jag att du har en vintertermostat och det gör kanske att motorn blir i varmaste laget. Jag vill minnas att et står 78 grader på min. Nu är det ju snart vinter men jag skulle kolla upp saken innan nästa sommar för att vara säker. Jag återkommer med mer exakt uppgift på min termostat.

 

Åke, var hittade di din 78 graders termostat? Har kollat med Motoroldies bl.a. men verkar svårt att få tag i allt under 80 grader. 60 grader verkar dock litet för lågt.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den termostaten som satt i när jag köpte bilen men jag är inte säker på att jag minns rätt. Det kan lika gärna vara 82 grader eller nåt på den men motorn går klart svalare än i vintras när jag hade en 88 graders i. Motortempen ligger runt 80 grader nu och i vintras låg den närmare 90.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micro har två modeller:

Art nr 1514.81/J och 1514.88/J

Det står inget om öppningstemp men numren tyder på 81 resp 88 grader.

 

Edit:

Jag upptäckte att enligt Micros hemsida ska termostaten passa även i SAAB 900turbo 8v på 80-talet och söker man på SAAB 900 2,0 8 turbo 81-87 hos Mekonomen får man 4 träff: 74, 82, 88 och 92 grader.

 

82 och 88-graders termostaterna är samma som man får träff på om man söker på Volvo 140 B18 så det stämmer säkert att de passar.

 

Ake642008-08-25 19:13:11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...