Gå till innehåll

Tips för rookies


Gäst Ake64

Rekommendera Poster

Gäst Ake64

Jag hittade den här sidan när jag surfade runt lite. Det är en nystartad internettidning med inriktning mot terrängkörning. Hur den kommer att utvecklas får framtiden svara på men 1:a numret inehåller bla lite grunder i terrängkörning som är nyttiga att läsa. I alla fall för en som, liksom jag, inte har någon jättevana med bil i skogen. http://www.udstht.tk/

 

Direktlänk till tidningen.

http://pimp.blackside.org/atv/UDSTHTMAG1.pdf

 

Edit:Nu ska väl länken funka i alla fall

 

Ake642008-03-16 07:42:56

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Har kollat igenom det som fanns. Kan säkert bli en bra "tidning" för oss som är intresserade. Var ju en del info från det militära. Undrar just hur det är med FAK numera. Där fanns det ju förr möjlighet att få lära o öva terrängkörning. FAK = Frivilliga Automobilkåren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst t80t80

Som jag lärt mej så släpp på gasen framför ett hinder och gasa mindre, lika så släpp ur luften tills det blir 0,5-1 kg kvar, vilket blir som natt och dag, särskilt över hala rötter, lika sliter det mindre på bilen än att tex slänga i diffspärrarna, som gör stor påfrästning på drivlina o axlar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

Med risk för att starta ännu en Spam-tråd :)

Men varför är du rädd för att slänga i diffspärrarna? Så länge man inte har fullgas i ett lerhål och slänger i spärrarna så är det ingen fara. Jag brukar lägga i dom i farten utan några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Rädd, ja kan man väll säga på sätt och vis, säg att du hänger fritt med alla hjulen utom ett, har spärrarna i, då blir påfrästningen väldigt stor just där på det hjulet, en uppförsbacke och hela bilens vikt på ett ställe.. har man otur kan det gå sönder, onödiga risker, går det inte sönder så blir slitaget i alla fall stort, märks sen när du byter olja, fullt i metallspån på magneten... Försöker backa och prova igen, so sista alternativ slänger jag i spärrarna, om det är rätt eller fel har jag ingen aning om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi
Rädd' date=' ja kan man väll säga på sätt och vis, säg att du hänger fritt med alla hjulen utom ett, har spärrarna i, då blir påfrästningen väldigt stor just där på det hjulet, en uppförsbacke och hela bilens vikt på ett ställe.. har man otur kan det gå sönder, onödiga risker, går det inte sönder så blir slitaget i alla fall stort, märks sen när du byter olja, fullt i metallspån på magneten... Försöker backa och prova igen, so sista alternativ slänger jag i spärrarna, om det är rätt eller fel har jag ingen aning om...[/quote']

Jag tror att du oroar dig i onödan, slitaget blir inte så märkvärdigt stort. Om bilarna håller för 39-42" däck i många säsonger utan att gå sönder och där diffarna slängs i och ur hela tiden så tror jag inte man behöver oroa sig.

 

själv sänkte jag ringtrycket till 0' date='9 fram och 0,7 bak för att slippa använda diffspärrarna[/quote']

Det tror jag sliter mer än att använda diffspärrarna. Du får ju olika diameter på däcken och med låst mittdiff som det är på tgb bilarna så blir det påfrestningar på fördelningslådan. Däremot hade jag inte oroat mig för det heller då våra bilar är byggda för att hålla för bra mycket mer än den normala offroadern utsätter dom för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Det sista oroar jag mig inte för, slänger bara i 4x4 när det blir kletigt eller rullgrus. Med tanke på att bilen är tyngre fram olastad, så för att fördela fästet mellan fram och bakaxel i leran..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

Det tror jag sliter mer än att använda diffspärrarna. Du får ju olika diameter på däcken och med låst mittdiff som det är på tgb bilarna så blir det påfrestningar på fördelningslådan. Däremot hade jag inte oroat mig för det heller då våra bilar är byggda för att hålla för bra mycket mer än den normala offroadern utsätter dom för.

 

Att det skulle olika omkrets på däcken för att man sänker lufttrycket stämmer nog inte. När man sänker lufttrycket sjunker sidan, men slitbanan är fortfarande lika lång. Däremot blir slitbanan mindre när däcket slits.

Mårten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

 

Att det skulle olika omkrets på däcken för att man sänker lufttrycket stämmer nog inte. När man sänker lufttrycket sjunker sidan' date=' men slitbanan är fortfarande lika lång. Däremot blir slitbanan mindre när däcket slits.

Mårten

[/quote']

Testa så kommer du märka att diametern ändras, inte mycket men såpass att det märks. Men jag påstår inte att bilarna går sönder.

Yoggi2008-04-04 08:40:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

Jag får testa när jag kommer hem. Men frågan var uppe i ett miniproblem i Ny Teknik för några år sedan, med svaret att lufttrycket inte skulle påverka. Självklart hittar jag inte den nu, men som sagt, jag får prova när jag kommer hem.

 

Mårten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Yoggi

jag testade senast med olika lufttryck i framhjulen, det resulterade i att bilen drog sig åt ett håll. (Åt det hållet med minst luft)

Men det kanske är som du säger om det inte är väldigt stor skillnad i lufttrycket.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har alltid levt i tron att det är som Yoggi menar, men när jag funderat en stund så inser jag att det kan vara som smypm säger. Omkretsen är alltid lika, det vill säga längden som måste rulla fram längs vägen är ändå samma som vid fullt tryck. Det skulle kunna jämföras med en bandvagn. Det spelar ingen roll hur högt över vägen drivhjulet till bandet sitter, eftersom ändå hela bandlängden måste passera vägbanan innan det kommer tillbaka till drivhjulet igen. Drivhjulet i vårt fall är fälgen.

 

Men om nu inte detta stämmer, så beror sneddragningen sannolikt på att det är en jäkla massa friktion som måste övervinnas när man knölar ihop gummit i däcksidorna och tvingar gummit till en massa slitningar för att kompensera just för att slitbanan har sin längd, medan hjulradien är betydligt mindre än däcket är vant vid.

 

Tungt som attan går det i alla fall med väldigt lite luft...
ErikC3042008-04-04 10:23:07
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Och eftersom jag varit en motvalskärring hela veckan så måste ju jag skriva emot er igen.

 

För hur många varv ett hjul måste rulla för att tillryggalägga en viss sträcka har ju med diametern*pi att göra.

Och ställ ett pumpat hjul brevid ett dåligt pumpat hjul så är det viss höjdskillnad.

Så om hjul1 är 70cm högt pumpat så rullar det 219,8cm på ett varv.

Och hjul2 då som det inte är lika mycket luft i och bara är 69cm högt rullar bara 216,6cm på ett varv.

Det är alltså 3,2cm skillnad. Och på asfalt med en tgb som trycker på hjulet så frestar ju det om du har diffspärrat.

Detta är med 1centimeters höjdskillnad räknat. Och 1cm är nog mer normalsliten skillnad på hjul, skillnaden på opumpat och pumpat är ju större ändå = ännu längre skillnad som hjulen vill. 

 

Dock i skogen där underlaget är mjukare och halare så ger ju underlaget med sig lättare, och det frestar inte lika mycket. Och bilarna är rejäla, så pys innan ni ger er ut i skogen. För skillnaden med och utan luft i skogen är ENORM!

Pumpa hjulen igen sen bara.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Njae du din gamle Mazdaraggare, jag går nog på Eriks & smypm's teori. Bara för att det opumpade däcket är lägre så är ju omkretsen fortfarande densamma. Sen så blandar du höjd och omkrets i samma uträkning och det blir ju inge bra alls PDT_Armataz_02_29.gif

OM det nu är så att materialet sträcker sig när du pumpar däcket, då kan omkretsen öka resp. minska och därför påverka hur långt hjulet rullar men det låter lite långsökt tycker jag.

 

Vi väntar med spänning på smypm's test! PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Ajdå, nu hade du nog lite our i tankebanan.

 

Om du ställer ett hjul upp i dess normala läge så blir ju höjden detsamma som diametern. Och diametern gånger pi är detsamma som omkretsen. Och omkretsen är ju lika med tillryggalagd sträcka per varv.

Och däck har ju olika omkrets pumpade som opumpade.

 

Detta är teori. Och detsamma i praktien i detta fall. Men sen är det självklart så att liten skillnad gör ju inget här. Stor skillnad gör det däremot..

 

Näe, nu ska jag upp o grilla hos dig. Så nu har jag inte tid mer. PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Att använda pi för at räkna ut omkretsen funkar ju bara på ett helt hundra procent runt föremål och ett däck med lite luft är inte direkt runtPDT_Armataz_02_40.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Oavsett hur hållbar en 11:a än är, vilket den är. Järnfilsspån i diffar och hjulväxlar visar att man "glömt" att koppla bort antingen diffspärrar eller fyrhjulsdrift på asfalt eller annat hårt underlag, eller så har man kört väldigt mycket med 50" däck i svår terräng... Järnfilsspån = inge bra... I fall nu någon undrar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Ja,köra med diffarna i på asfalt e ju inteprecis någon hälsokur för Tg-bilarna.Men fyrhjulsdriften ska inte ha någon större betydelse,eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80
Ja' date='köra med diffarna i på asfalt e ju inteprecis någon hälsokur för Tg-bilarna.Men fyrhjulsdriften ska inte ha någon större betydelse,eller??[/quote']

 

Om den voro diffad på mitten hade det varit lugnt, det är den inte, det är 2x4. Tex en niva eller en landrover har 4x4, permanent fyrhjulsdrift och mittdiff. Kör en niva med mittdiffspärren ilagd på asfalt, så blir det lika som en TGB med fyrhjulsdriften ikopplad, dvs = inte bra... En TGB är utan spärrar med fyrhjulsdriften ikopplad tvåhjulsdriven. En niva med mittdiffspärren urlagd är lika enhjulsdriven som en volvo 240...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Varför köra med dom i på asfalt??? Man lär ju inte glömma dom i på asfalt i alla fall för F*N vad det drar om man kör med dom i på vanlig väg. Att köra med fyrhjulsdriften i på landsväg lär nog inte slita så otroligt, varför man nu vill det om det inte är snö vill säga. Att köra med fyrhjulsdriften i i skogen är nog inget som sliter mer än det är tänkt med tanke på att man oftast kör med lågväxel i då och det inte går att köra utan 4X4 på lågen. Tror den är byggd för det... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80
Varför köra med dom i på asfalt??? Man lär ju inte glömma dom i på asfalt i alla fall för F*N vad det drar om man kör med dom i på vanlig väg. Att köra med fyrhjulsdriften i på landsväg lär nog inte slita så otroligt' date=' varför man nu vill det om det inte är snö vill säga. Att köra med fyrhjulsdriften i i skogen är nog inget som sliter mer än det är tänkt med tanke på att man oftast kör med lågväxel i då och det inte går att köra utan 4X4 på lågen. Tror den är byggd för det...  [/quote']

 

Håller fullständigt med.. I skogen blir det tom större slitage om man kör med bara bakhjulen, vilka då får ta på sej hela jobbet. Har man exakt lika diameter på däcken och bara kör spikrakt fram blir det tom bättre än med tvåhjulsdrift, har hört en del "skräckisar" om nivor som glömt spärren i, nog är en TGB 10 gånger kraftigare i axlar, diffklumpar, växellådor, fördelningslådor. Det blir troligtvis bara däcken som slits snabbare, och har man otur blir det nog bara lite mer spån i axlarna vid oljebytet...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Oavsett hur hållbar en 11:a än är' date=' vilket den är. Järnfilsspån i diffar och hjulväxlar visar att man "glömt" att koppla bort antingen diffspärrar eller fyrhjulsdrift på asfalt eller annat hårt underlag, eller så har man kört väldigt mycket med 50" däck i svår terräng... Järnfilsspån = inge bra... I fall nu någon undrar..[/quote']

 

Håller med men det finns en möjlighet till att få filspån i oljan och det är att köra för hårt utan diffen i. Om ena hjulet spinner ohejdat för länge kommer de små mellanhjulen i diffen att ta stryk. Jag har själv plockat isär en diff där dreven hade skurit i sin lagring på grund av det. (Nej han hade haft olja i axeln)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80
Oavsett hur hållbar en 11:a än är' date=' vilket den är. Järnfilsspån i diffar och hjulväxlar visar att man "glömt" att koppla bort antingen diffspärrar eller fyrhjulsdrift på asfalt eller annat hårt underlag' date=' eller så har man kört väldigt mycket med 50" däck i svår terräng... Järnfilsspån = inge bra... I fall nu någon undrar..[/quote'']

 

Håller med men det finns en möjlighet till att få filspån i oljan och det är att köra för hårt utan diffen i. Om ena hjulet spinner ohejdat för länge kommer de små mellanhjulen i diffen att ta stryk. Jag har själv plockat isär en diff där dreven hade skurit i sin lagring på grund av det. (Nej han hade haft olja i axeln)

 

 

Antar att du menar att det spinner med hög hastiget då?? Man lär så länge man lever..PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...