Gäst Ake64 Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Stämmer, han måste ha misshandlat den ordentligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst t80t80 Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Stämmer' date=' han måste ha misshandlat den ordentligt. [/quote'] Fastnat, i med fyran på frusen sjö och fullgas... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Nu har jag provat. Det jag gjorde var att först, med 2 bar i framhjulet, rulla tio varv på hjulet framåt. Sen bakade jag tillbaka, tömde till 0,6 bar och rullade åter tio varv framåt. Höjden från backen till centrum på navet var 41 cm vid 2 bar och 38 cm vid 0,6 bar. Nu ska jag räkna lite, och sedan ljuga ihop en bra förklaring. Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Hehe, ljuga går alltid. Men jag missade kanske nåt, hur långt kom du andra gången? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 Om ena hjulet spinner ohejdat för länge kommer de små mellanhjulen i diffen att ta stryk. Jag har själv plockat isär en diff där dreven hade skurit i sin lagring på grund av det. (Nej han hade haft olja i axeln) Japp, min 9000 gick en o annan mil alldeles för långt och fort (på ena hjulet) en vinter på en is. Därefter lät diffen högst olustigt. Om man spann på ena hjulet vill säga..FormerMazda2008-04-04 22:46:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 4 April , 2008 Rapport Share Postad 4 April , 2008 0,41*2*3,14*10=25,75 m 0,38*2*3,14*10=23,86 m Diff -1,88 m Jag mätte inte sträckan, men jag mätte diffen, och det andra gången kom jag 0,70 m kortare. Skillnad mot min teori => 70 cm Skillnad mot FormerMazdas teori => 1,18 cm Vann jag? Mårten Och, japp, jag har viktigare saker att göra, men det här var roligare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 5 April , 2008 Rapport Share Postad 5 April , 2008 Nu blidde det snurrigt tycker jag. Hehe, snurrigt. Så vitsigt. Hela frågan var ju om ett pumpat däck rullade längre än ett opumpat. Och enligt mig och den terio som säger att en cirkel med olika diameter har olika omkrets så rullar ju ett pumpat däck lägre än ett opumpat. Kanske bara lite. Sen fanns det den sidan som att det inte skiljde på däcken. Nu har du provat och funnit att det skiljer 70cm på 10varv, alltså 7cm per varv? Eller missar jag nåt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 5 April , 2008 Rapport Share Postad 5 April , 2008 Lite sent att gå in i diskussionen nu kanske men jag håller också på att ett opumpat däck rullar kortare, dvs det har en mindre omkrets. Däcket trycks ju ihop och blir lägre men bredare. Det tydligaste exemplet på ett liknande fenomen, även om det beror på andra orsaker, är att titta på en dragster som drar iväg. Däckets diameter ökar tydligt och det sker på bekostnad av breden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 5 April , 2008 Rapport Share Postad 5 April , 2008 Vet inte om jag e med,,, Kan man verkligen ändra omkretsen på ett pumpat/opumpat däck?,,,,, Det går säkert att mäta med pi tejp,,, men frågan är hur vikten på bilen inverkar? Slitbanan blir ju platt emot vägen när bilen rullar,,, Tänker jag oturligt nu eller? //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 5 April , 2008 Rapport Share Postad 5 April , 2008 Kan och kan. Omkretsen blir väl snarare vad den blir men jag märkte det tydligast när jag handlade däck till bilen. Fyra nya däck gick lätt in men när de låg på fälg pumpade och klara blev jag tvungen att fälla ryggstödet för att få plats med dem. Så nog blir de större alltid. Otur i tanken. Jag vet inte det, för den här frågan verkar inte helt självklar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikL Postad 5 April , 2008 Rapport Share Postad 5 April , 2008 När man räknar på tillryggalagd sträcka per varv så måste man använda radien (från marken till centrum på navet) och inte diametern på det platta däcket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 5 April , 2008 Rapport Share Postad 5 April , 2008 Ajdå' date=' nu hade du nog lite our i tankebanan. Om du ställer ett hjul upp i dess normala läge så blir ju höjden detsamma som diametern. Och diametern gånger pi är detsamma som omkretsen. Och omkretsen är ju lika med tillryggalagd sträcka per varv. Och däck har ju olika omkrets pumpade som opumpade. Detta är teori. Och detsamma i praktien i detta fall. Men sen är det självklart så att liten skillnad gör ju inget här. Stor skillnad gör det däremot.. Näe, nu ska jag upp o grilla hos dig. Så nu har jag inte tid mer. [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img] Som Johan sa, din teori funkar jätte bra på ett helt runt föremål... Ja jösses, att det ska va så svårt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 6 April , 2008 Rapport Share Postad 6 April , 2008 Ok, en sista gång då. Men först funderar jag på om den här diskussionen egentligen handlar om huruvida det är skillnad eller inte, ELLER om den handlar om att den skillnaden spelar nån roll. Jag hävdar bestämt med följande citat: 0' date='41*2*3,14*10=25,75 m 0,38*2*3,14*10=23,86 m Diff -1,88 m Jag mätte inte sträckan, men jag mätte diffen, och det andra gången kom jag 0,70 m kortare. Skillnad mot min teori => 70 cm Skillnad mot FormerMazdas teori => 1,18 cm[/quote'] Att ett pumpat hjul rullar längre. Och att det spelar roll för bilen också då 70cm skillnad på 10hjulvarv är ganska mycket. Säg att ena hjulet är punkat på axeln och du av nån knepig anledning kör diffspärrat på torr asfalt, då lär det fresta en del. Men samtidigt spelar det såklart ingen roll om alla hjulen är luftade vid skogskörning. Sen är det självklart så att man inte kallt kan mäta höjden på ett däck och därav få fram hur långt det rullar per varv då gummi är mjukt och inte perfekt runt som broder sa. Så jag skulle vilja sammanfatta allt med att det skiljer i rull-längd på pumpat mot o-pumpat. Men också att det spelar inte så stor roll i skogen med lite skillnad i däcken. Nähäpp, ut o klippa lite mer vattenskott på träden. Sen blir det nog lite elkoppleri i 11:an. Där har man jobb. Uschianemej..FormerMazda2008-04-06 13:47:45 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 6 April , 2008 Rapport Share Postad 6 April , 2008 Många kockar på denna gummisoppa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 6 April , 2008 Rapport Share Postad 6 April , 2008 Jo,, men skoj e de!! //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 6 April , 2008 Rapport Share Postad 6 April , 2008 Ja, ni roar er kungligt ser jag. Men jag tror inte ni slagit huvudet ordentligt på spiken än. Min åsikt efter att ha läst denna diskussion, lagt pannan i djupa veck och varit tvungen att sticka huvet unner kran och spola en stunn så det kylde (en säkring gick) är att det EGENTLIGEN är däckets omkrets som styr hur många varv fälgen roterar per marklängd, men att när man mosar ihop däcket med för lite tryck, så blir det ungefär som när torkaren har för lite att göra på rutan, den "durrar". Däckssidan sträcks och knölas ihop under det att nabbarna i slitbanan vänds och vrids mot marken i plåga när de tvingas omväxlande hasa fortare och långsammare än resten av kompisarna i gummimolekylerna bredvid. Ja, min teori gör alldeles säkert att orsaken till det här ämnet klarnar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 540is Postad 4 Januari , 2011 Rapport Share Postad 4 Januari , 2011 Nån som har kvar pdf filen från första posten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Nicke.S Postad 13 Februari , 2011 Rapport Share Postad 13 Februari , 2011 Det är tur man är van att diskutera detta med skogsmaskinsförare :S ( jobbar som skogsmaskins mekaniker) Om ni har en axel med ett slitet däck och ett nytt däck och kör på vägen med diffspärr i UTAN KEDJOR, så kommer det att slita hårt på däcken pga av deras olika omkretser. Jag vet med mig att många maskiner som hjulas (förflyttas mellan avverkningar på allmänväg, för egen hand) bara lyfter av kedjor och band och sen kör iväg. I några maskin fall, så kopplas inte allhjulsdriften ur, denna har i många fall en låst diff i fördelningslådan vilket är som att köra en Lada Niva (som ett tidigare exempel ovan) med diffen aktiv - detta kommer att göra att alla däck som inte är i proportion med varandra slits hårt - såväl, axlar, klumpar, knutar, etc etc etc. Samma princip på; bilar, traktorer, lastbilar... allt som går på mer än ett hjul Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.