Gå till innehåll

Tips för rookies


Gäst Ake64

Rekommendera Poster

Gäst smypm

Nu har jag provat.

Det jag gjorde var att först, med 2 bar i framhjulet, rulla tio varv på hjulet framåt.

Sen bakade jag tillbaka, tömde till 0,6 bar och rullade åter tio varv framåt.

Höjden från backen till centrum på navet var 41 cm vid 2 bar och 38 cm vid 0,6 bar.

Nu ska jag räkna lite, och sedan ljuga ihop en bra förklaring.

Mårten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
 Om ena hjulet spinner ohejdat för länge kommer de små mellanhjulen i diffen att ta stryk. Jag har själv plockat isär en diff där dreven hade skurit i sin lagring på grund av det. (Nej han hade haft olja i axeln)

 

 

Japp, min 9000 gick en o annan mil alldeles för långt och fort (på ena hjulet) en vinter på en is. Därefter lät diffen högst olustigt. Om man spann på ena hjulet vill säga..
FormerMazda2008-04-04 22:46:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

0,41*2*3,14*10=25,75 m

0,38*2*3,14*10=23,86 m

Diff -1,88 m

Jag mätte inte sträckan, men jag mätte diffen, och det andra gången kom jag 0,70 m kortare.

Skillnad mot min teori => 70 cm

Skillnad mot FormerMazdas teori => 1,18 cm

Vann jag?PDT_Armataz_02_05.gif

Mårten

Och, japp, jag har viktigare saker att göra, men det här var roligare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Nu blidde det snurrigt tycker jag. Hehe, snurrigt. Så vitsigt.

 

Hela frågan var ju om ett pumpat däck rullade längre än ett opumpat. Och enligt mig och den terio som säger att en cirkel med olika diameter har olika omkrets så rullar ju ett pumpat däck lägre än ett opumpat. Kanske bara lite.

Sen fanns det den sidan som att det inte skiljde på däcken.

Nu har du provat och funnit att det skiljer 70cm på 10varv, alltså 7cm per varv?

Eller missar jag nåt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Lite sent att gå in i diskussionen nu kanske men jag håller också på att ett opumpat däck rullar kortare, dvs det har en mindre omkrets. Däcket trycks ju ihop och blir lägre men bredare. Det tydligaste exemplet på ett liknande fenomen, även om det beror på andra orsaker, är att titta på en dragster som drar iväg. Däckets diameter ökar tydligt och det sker på bekostnad av breden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Vet inte om jag e med,,,

Kan man verkligen ändra omkretsen på ett pumpat/opumpat däck?,,,,,

Det går säkert att mäta med pi tejp,,, men frågan är hur vikten på bilen inverkar?

Slitbanan blir ju platt emot vägen när bilen rullar,,,

Tänker jag oturligt nu eller? PDT_Armataz_02_01.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Kan och kan. Omkretsen blir väl snarare vad den blir men jag märkte det tydligast när jag handlade däck till bilen. Fyra nya däck gick lätt in men när de låg på fälg pumpade och klara blev jag tvungen att fälla ryggstödet för att få plats med dem. Så nog blir de större alltid.

 

Otur i tanken. Jag vet inte det, för den här frågan verkar inte helt självklar. PDT_Armataz_02_38.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikL

När man räknar på tillryggalagd sträcka per varv så måste man använda radien (från marken till centrum på navet) och inte diametern på det platta däcket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Ajdå' date=' nu hade du nog lite our i tankebanan.

 

Om du ställer ett hjul upp i dess normala läge så blir ju höjden detsamma som diametern. Och diametern gånger pi är detsamma som omkretsen. Och omkretsen är ju lika med tillryggalagd sträcka per varv.

Och däck har ju olika omkrets pumpade som opumpade.

 

Detta är teori. Och detsamma i praktien i detta fall. Men sen är det självklart så att liten skillnad gör ju inget här. Stor skillnad gör det däremot..

 

Näe, nu ska jag upp o grilla hos dig. Så nu har jag inte tid mer. [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img]

 

Som Johan sa, din teori funkar jätte bra på ett helt runt föremål... Ja jösses, att det ska va så svårt... PDT_Armataz_02_11.gifPDT_Armataz_02_05.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Ok, en sista gång då.

 

Men först funderar jag på om den här diskussionen egentligen handlar om huruvida det är skillnad eller inte, ELLER om den handlar om att den skillnaden spelar nån roll.

 

Jag hävdar bestämt med följande citat:

0' date='41*2*3,14*10=25,75 m

0,38*2*3,14*10=23,86 m

Diff -1,88 m

Jag mätte inte sträckan, men jag mätte diffen, och det andra gången kom jag 0,70 m kortare.

Skillnad mot min teori => 70 cm

Skillnad mot FormerMazdas teori => 1,18 cm
[/quote']

Att ett pumpat hjul rullar längre. Och att det spelar roll för bilen också då 70cm skillnad på 10hjulvarv är ganska mycket.

Säg att ena hjulet är punkat på axeln och du av nån knepig anledning kör diffspärrat på torr asfalt, då lär det fresta en del.

Men samtidigt spelar det såklart ingen roll om alla hjulen är luftade vid skogskörning.

 

Sen är det självklart så att man inte kallt kan mäta höjden på ett däck och därav få fram hur långt det rullar per varv då gummi är mjukt och inte perfekt runt som broder sa.

 

Så jag skulle vilja sammanfatta allt med att det skiljer i rull-längd på pumpat mot o-pumpat.

Men också att det spelar inte så stor roll i skogen med lite skillnad i däcken.

 

Nähäpp, ut o klippa lite mer vattenskott på träden. Sen blir det nog lite elkoppleri i 11:an. Där har man jobb. Uschianemej..
FormerMazda2008-04-06 13:47:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

PDT_Armataz_02_23.gif Ja, ni roar er kungligt ser jag. Men jag tror inte ni slagit huvudet ordentligt på spiken än. Min åsikt efter att ha läst denna diskussion, lagt pannan i djupa veck och varit tvungen att sticka huvet unner kran och spola en stunn så det kylde (en säkring gick) är att det EGENTLIGEN är däckets omkrets som styr hur många varv fälgen roterar per marklängd, men att när man mosar ihop däcket med för lite tryck, så blir det ungefär som när torkaren har för lite att göra på rutan, den "durrar". Däckssidan sträcks och knölas ihop under det att nabbarna i slitbanan vänds och vrids mot marken i plåga när de tvingas omväxlande hasa fortare och långsammare än resten av kompisarna i gummimolekylerna bredvid.

 

Ja, min teori gör alldeles säkert att orsaken till det här ämnet klarnar... PDT_Armataz_02_08.gifPDT_Armataz_02_23.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Det är tur man är van att diskutera detta med skogsmaskinsförare :S ( jobbar som skogsmaskins mekaniker)

Om ni har en axel med ett slitet däck och ett nytt däck och kör på vägen med diffspärr i UTAN KEDJOR, så kommer det att slita hårt på däcken pga av deras olika omkretser.

 

Jag vet med mig att många maskiner som hjulas (förflyttas mellan avverkningar på allmänväg, för egen hand) bara lyfter av kedjor och band och sen kör iväg. I några maskin fall, så kopplas inte allhjulsdriften ur, denna har i många fall en låst diff i fördelningslådan vilket är som att köra en Lada Niva (som ett tidigare exempel ovan) med diffen aktiv - detta kommer att göra att alla däck som inte är i proportion med varandra slits hårt - såväl, axlar, klumpar, knutar, etc etc etc.

Samma princip på; bilar, traktorer, lastbilar... allt som går på mer än ett hjul
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...