Jump to content
Sign in to follow this  
Guest petewedi

"Slem" i kylaren

Recommended Posts

Guest petewedi

Har tömt kylsystemet för att demontera detsamma. I värmepaketet finns det vita gryniga partiklar och likaså i kylaren. I kylarlocket sitter ett grått klet.

 

- Vad är det?

- Bra eller dåligt?

- Göra nåt åt det?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Inte bra, låter som olja i vattnet och det brukar vara ett säkert tecken på att toppen gåttPDT_Armataz_02_06.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest s-os

Om det är en tgb11 etc... B30 så kan det också vara oljekylaren som gått sönder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest petewedi

Kylvätskan som jag tappade ut ser dock väldigt fin ut. Googlade lite och en del säger att man kan spola ur kylaren och motorn med trädgårdsslangen. Erfarenheter?

 

Hur testar jag om oljekylaren eller toppen gått? Det vore praktiskt att mecka när hytten ändå är av så man får plats. Motorn går bra och droppar inte annat än olja...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Calle

Topplockpackning kollar du med kompressionsprovare.

Oljekylaren skulla jag prova genom att demontera och sen kolla om det är läckage genom att trycksätta med tex cykelslang i anslutningarna. Doppa i vatten och kolla om det bubblar eller tryckmätare och se om trycket sjunker över tiden.

Jag har dock aldrig varit utsatt för detta, kanske någon har bra tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest volvo_viking

Jag körde i kylarrens i min Viking och varmkörde enligt instruktion. Tömde och sköljde med brandslang (det går igenom några minutliter i det kylet). Lämnade in till förskräkta människor på miljöstationen som aldrig tagit emot sådant förut. Vart häller alla sina gifter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hellrejjser

Kör man mycket korta sträckor så motorn aldrig hinner bli varm så uppsår det ju kondensvatten och blandar sig med oljan.. Mitt kylarlock på min Golf var väldigt kletigt grått, för ägarna innan bara kört fram och tillbaka till dagis 3 km bort, i flera år...

Trodde ju det värsta, men det var bara att torka bort kletet och köra... Har kört långa sträckor nu i ett år, och inget nytt klet har kommit..

 

Starta bilen och kolla om det bubblar i expansionskärlet, för då är det troligtvis topplockspackningen..

 

Eller som Calle säger med kompmätare från Biltema mycket billig PDT_Armataz_02_25.gif....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest robban.f

Kondens - hade exakt samma problem med min 240 GLE på den gamla goda tiden.

Gör rent och håll koll på grejorna.

Man skall inte måla fan på väggen för att man hittar lite klet i locket.

 

// Robban

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...