Gå till innehåll

"Slem" i kylaren


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

Har tömt kylsystemet för att demontera detsamma. I värmepaketet finns det vita gryniga partiklar och likaså i kylaren. I kylarlocket sitter ett grått klet.

 

- Vad är det?

- Bra eller dåligt?

- Göra nåt åt det?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Kylvätskan som jag tappade ut ser dock väldigt fin ut. Googlade lite och en del säger att man kan spola ur kylaren och motorn med trädgårdsslangen. Erfarenheter?

 

Hur testar jag om oljekylaren eller toppen gått? Det vore praktiskt att mecka när hytten ändå är av så man får plats. Motorn går bra och droppar inte annat än olja...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Topplockpackning kollar du med kompressionsprovare.

Oljekylaren skulla jag prova genom att demontera och sen kolla om det är läckage genom att trycksätta med tex cykelslang i anslutningarna. Doppa i vatten och kolla om det bubblar eller tryckmätare och se om trycket sjunker över tiden.

Jag har dock aldrig varit utsatt för detta, kanske någon har bra tips.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst volvo_viking

Jag körde i kylarrens i min Viking och varmkörde enligt instruktion. Tömde och sköljde med brandslang (det går igenom några minutliter i det kylet). Lämnade in till förskräkta människor på miljöstationen som aldrig tagit emot sådant förut. Vart häller alla sina gifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hellrejjser

Kör man mycket korta sträckor så motorn aldrig hinner bli varm så uppsår det ju kondensvatten och blandar sig med oljan.. Mitt kylarlock på min Golf var väldigt kletigt grått, för ägarna innan bara kört fram och tillbaka till dagis 3 km bort, i flera år...

Trodde ju det värsta, men det var bara att torka bort kletet och köra... Har kört långa sträckor nu i ett år, och inget nytt klet har kommit..

 

Starta bilen och kolla om det bubblar i expansionskärlet, för då är det troligtvis topplockspackningen..

 

Eller som Calle säger med kompmätare från Biltema mycket billig PDT_Armataz_02_25.gif....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst robban.f

Kondens - hade exakt samma problem med min 240 GLE på den gamla goda tiden.

Gör rent och håll koll på grejorna.

Man skall inte måla fan på väggen för att man hittar lite klet i locket.

 

// Robban

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...