Gå till innehåll

Bromsproblem: Måste pumpa några gånger


Gäst karlzon

Rekommendera Poster

Gäst karlzon

Efter att ha bytt bromsbelägg och bromscylindrar har jag fått ett problem med bilen som jag inte kan lösa. När jag bromsar, tar bromsen VÄLDIGT långt ner. Bromsarna tar, men om jag vill nita ordentligt måste jag pumpa en gång innan så att jag får upp trycket. Om jag pumpar en gång, och sedan lägger foten på pedalen och trampar ner, stannar den pga trycket, vid ca hälften av nedtrampet. Efter detta sjunker ej pedalen utan är fast. Med min begränsade mekarkunskap antar jag att systemet är tätt. PDT_Armataz_02_36.gif

 

  • Jag har luftat alla hjulen 3 gånger med 2 "rundor" vid varje tillfälle. Detta har ej gjort någon skillnad. Har tömmt ur nästan 1 och en halv liter bromsvätska. Så det vore ju f-n om det fanns några bubblor kvar.
     
  • När vi började med renoveringen råkade vi skjuta ur en av kolvarna. Resultatet blev att vi tömde systemet på bromsvätska. Båda kretserna blev tömda under själva renoveringen.

Kan det vara luft kvar på fler ställen i systemet? Hittar inte att man behöver lufta på fler ställen i verkstadsmanualen.

 

Hjälp mig innan jag kör eländet över en klippa... PDT_Armataz_02_33.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Har du justerat ut backarna tillräckligt mycket på alla hjulen?

Justera ut till du inte kan snurra hjulet, släpp 2-3 klick,, obs 2 justeringar på varje hjul,

Detta bör göras med hjulen på plats så tummorna sitter still,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst karlzon
Har du justerat ut backarna tillräckligt mycket på alla hjulen?

Justera ut till du inte kan snurra hjulet' date=' släpp 2-3 klick,, obs 2 justeringar på varje hjul,

Detta bör göras med hjulen på plats så tummorna sitter still,

//Danne
[/quote']

 

Har gjort detta på alla hjulen utan höger längst bak, där det verkar som om en av justeringarna inte funkar (bara snurrar runt). Kan detta ha så stor inverkarn på pedalen?

Får plocka isär imorgon och titta efter vad som kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har flera gånger tipsat om ett sätt att skramla grejorna på rätt plats genom att köra bilen på bockar, bara ha muttrar som håller trummorna på plats och bromsa ordentligt med hysfat varv på ettan låg. Det ska inte behöva göras på det här sättet, men jag har fått kalasfina bromsar på två bilar så. Kolla under "artiklar" på framsidan här och läs "Bromsjustering med Sams Metod". Ett sätt till är justering av backarna tills det hörs att de rafsar mot trummorna när man vrider dem det lilla spelet fram och tillbaka, sen får man justera tillbaka ett snäpp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

På en bil jag grejat med har pinnen som justeringen ska gå emot varit av. Första bilen jag meckade bromsar på, fick jag skruva av rören från huvudcylindern och lufta den först, innan jag kvickt skruvade på rören igen och fortsatte luftningen vid hjulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst karlzon
japp! det ger ett STOORT utslag i pedalen' date=',

//Danne
[/quote']

 

Ajdå, ja, då har vi förmodligen "felet". Ska ta mig ett kik på det hjulet imorgon. Tack för hjälpen.

 

Jag har flera gånger tipsat om ett sätt att skramla grejorna på rätt plats genom att köra bilen på bockar...

 

Den så kallade "SAMS"-metod. Jo' date=' vi testade den också. Kändes lite vanskligt att rulla på bockarna. Men det gick bra. Om det stämmer som Danne säger, så bör "felet" ligga i bakhjulet.

 

Återkommer och avlägger rapport imorgon. Nu blir det hopp i bingen. [img']smileys/PDT_Armataz_02_26.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst karlzon

Fick tid först igårkväll att titta på bromsarna. Efter att ha lossat trumman, och lyst in med ficklampa, såg jag att den undre justerskruven/snäckan vart lagad. Förmodligen har den gått av och man har svetsat tillbaka den mot skruven. Detta medför att den ligger ca 2-3mm längre in mot navet.

 

IMG_0003.JPG

Svårt att se, men justerskruven längst ner (dränkt i kopparpasta) är full med svets-"pluppar" PDT_Armataz_02_10.gif.  De nya beläggen´s pinne, som ligger ann mot skruven, är 1-2 mmm kortare än pinnarna på gamla beläggen. Detta medför att bromsklossen hoppar av pinnen när man bromsar.

 

Jag beställde precis ett Brake Adjuster Kit från www.Paddockspares.com. Beställde även ett packningskitt. Kan ju vara bra att ha + jag ska se om det passar de gammla cylindrarna. Kan ju vara bra att veta för övriga på forumet.

 

http://www.paddockspares.com/pp/SERIES/Brakes/Brake_adjuster_kit_(set_of_4)_-_rear_axle.html

http://www.paddockspares.com/pp/SERIES/Brakes/Seal_repair_kit_(axle_set)_for_243302/3_(rear_axle).html

 

Testade att sätta en metalltving mellan kolvarna på cylindern och testade att bromsa. Pedalen tar betydligt högre än tidigare. Så du hade helt rätt Daniel. PDT_Armataz_02_02.gif

karlzon2008-07-11 11:15:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte damask i helgen, den finsk tillverkade och den passade perfekt -blå silikon till tätning (kallas även flänstätning etc...) och blå gänglåsning (Loctite), såg att skruven för styrbegränsningen var borta... det satt en på bakkanten av hjulväxeln och där gör den ingen nytta så jag flyttade den till framkanten... måste kolla andra sidan också så att jag kan begränsa styrningen åt båda hållen. Tog bort gavellocket och gängade om oljepluggarna till rak 1/2tum rörgäng... mycket spån blir det så man måste ha huset öppet så man kan rengöra (tänkte prova med fett på gängtappen MEN det hade inte räckt för att fånga spånen) - nu sitter det nya fina pluggar på plats.

 

Styrleden satt som f*n... slag med hammare på sidan hjälpte inte (man skall inte slå på den gängade tappen bulten...försöka slå ut den med våld) ... största utdragaren... låste armarna med en slangklämma och så drog jag... plopp

 

Nog sidospårat... till ämnet:

bromsluftning... tramp, lufta, fylla på, tramp osv... -hopplöst, väck med trumman och vad ser jag ena cylindern är fastrostad = helt stum och det är i princip omöjligt att lufta OM man inte suger ut oljan från den??? ny cylinder beställd och sedan borde det ta skruv med luftningen.
s-os2008-07-14 19:51:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

ja det är tråkigt när det blir massa merarbete när man mekarPDT_Armataz_02_33.gif det är ju lite skilnad när man ska byta styrleder mm,,, då kan man ju använda mera våld o då gör det ju inget om den gammla går sönderPDT_Armataz_02_22.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag vågar påstå att du har fel, s-os. Det är på baksidan om hjulväxeln som begränsaren ska sitta, eftersom det största utslaget på styrningen görs av det hjul som är i innerkurva. Det hjul som är i ytterkurva sträcker inte damasken tillnärmelsevis lika mycket och där begränsas styrutslaget av mellanstaget. Men kolla gärna den saken och återkom, för jag har inte FAKTA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst... men då är det andra sidans begränsare som tar i... tänk tvärtom??!! jag flyttade den för då jag tittade på baksidan så finns inget anhåll på den "rörliga-sväng" delen av portalen utan den tog i på ett annat ställe i godset... i framkant däremot finns en ordentligt bula i gjutningen som gjord för att möta skruven... i bakkant så fanns säkert 2-3cm luft mellan skruven och kanten som även saknar bula på motsatt sida skruven... jag begriper överhuvudtaget inte varför det fanns en stopskruv i bakant då den inte har något att möta på andra sidan?????

 

Provade kika i manualen och reservdelskatalogen och det ser ut som att juster/stopp skruven skall sitta i framkant om man tittar på styrarmar (framkant) och bromsrör (bakkant) nu är det ju lite lurigt då de visar vänstersidans portal som om det var sett från höger sida på bilen??? möjligen har det förvirrat någon så att justerskruvarna flyttats till bakkant - där de inte gör någon nytta eller... är man helt förvirrad själv nu..... få se vänster sidans skruv begränsar höger hjul och höger sidans skruv begränsar vänster hjul och därmed indirekt sig själva via styrstagen... still confused but on a higher level....

PDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_08.gif
s-os2008-07-16 10:21:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst karlzon
jag begriper överhuvudtaget inte varför det fanns en stopskruv i bakant då den inte har något att möta på andra sidan?????

 

Det är inte någon komponentgemenskap? Tex samma styrväxel på båda sidorna av axeln?

 

Jag ändrade styrstoppen på båda sidor i framkant. Precis som Erik säger så räcker detta eftersom hjulen svänger olika mycket beroende vilket håll du svänger. Annars är det väl bara att lägga sig under och skruva/svänga tills det inte tar i. PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte någon komponentgemenskap? Tex samma styrväxel på båda sidorna av axeln?

 
  jamen -så måste det ju vara, den fasta delen av portalen är ju säkert samma på båda sidor... jag har bilen på bockar pga damaskbytet så det var lätt att vrida hjulen och kolla funktionen... fick bromscylindern idag -det gick snabbt då den skickades som brev från:

 

rekomenderas... snabbt och enkelt -jag satte in pengar på giro så skickade Stefan som brev... nu längtar man till Stugan så man får montera och ge sig ut och gasa... jag antar att luftandet kommer att fungera betydligt bättre... har bromstrumman borta så jag skall prova tipset att låsa undre backen med slägga etc mot marken och låta den andra (nya) cylindern tryckas ut lite längre.
s-os2008-07-16 16:02:24
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bromsarna är väl samma som på 202 och då har du en cylinder på vadera sida med luftskruven på lägsata punkt istället för högsta dvs alltid lite luft kvar, olika alternativ finns: 1 lufta färdigt systemet ta sen och lufta varje felvänd cylinder med att trycka in kolven och samtidig släppa luftskruven, 2 lufta på vanligt sätt men lossa damskydet och låta kolven gå upp högt så oljan av självtryck pissar ut eller otäta packningen med tex ett bladmått. 3  eller spärra felvända cylindrarna i bottenläge med tving så luftfickan blir minemal och lufta på vanligt sätt.  Vissa person bilar hade samma uppoch nervända ok tex peugoter där oken lossas hängs uppoch ner luftes sätts tillbaka.

 

Du behöver ju inte lufta hela systemet samtidigt vill du ha mycket olje volym till just ett hjul som krånglar sätt svetstången i slangarna till övriga hjul

 

Köra på pallbockar är väl inget att rekomendera varför inte göra som man brukar justera ut hårt slå med klubban på trumman släpp något slå med klubban släpp igen om det inte går fritt. 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
 

Köra på pallbockar är väl inget att rekomendera varför inte göra som man brukar justera ut hårt slå med klubban på trumman släpp något slå med klubban släpp igen om det inte går fritt. 

Idag försökte jag lossa bromsar som låg an.
Jag skruvad e av däcket och justerade ut de två skruvarna till det tog distinkt stopp.
Det blev inte tillräckligt bra på några ställen. 
Jag skulle altså slagit på trumman och därefter justerat ut lite till...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Helst skall man ju kunna rotera hela trumman när man justerar ut backarna, men det funkar ju inte på tex 13-20 bilarna om man inte har fått ur framhjulsdriften och hissat upp båda bak hjulen på en sida,

Kan vara så att du får justera ut den en gång och köra lite och sedan göra en efterjustering, det åkte jag på, visst drygt att skruva av alla hjulen igen men värt det då man får bra bromsar PDT_Armataz_02_02.gif

Fram hissar jag upp båda hjulen ställer den på pallbockar och har motorn i gång så framhjulsdriften släpper, då kan jag snurra helt på trummorna och får en jämn och fin justering, inget roligt om det drar snett just fram, kan bli otäckt i bland då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag försökte jag lossa bromsar som låg an.

Det är inte säkert att det går att justera bort anliggande bromsar. Du bör konstatera anledningen till anliggningen PDT_Armataz_02_08.gif

Är det något som kärvar, går bromsbackarna lätt tillbaka eller sitter något fastrostat. 

Om allt funkar och rör sig som det bör ( justerskruvar, bromscylindrar, fjädrar, expander mm) så skall det gå bra att justera bromsarna så att de tar bra.PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Johannes

Tack för tipsen om att man kan justera bromsarna.

Fick min nyinköpta TGB11 hemleverad (på lastbilssläp) från Kalix till Göteborg i söndags.

 

Upptäckte då att bromsarna behövde 2 pump innan något hände samt att lampan lyste..... sökte på forumet, hittade denna tråd och efter att läst tipsen och justerat bromsbackarna med muttern på baksidan av trummorna tar det perfekt!

 

Grymt bra att forumet finns.

 

Vet nån förresten vad som gör att man inte får in lågväxeln? Det känns inte som om spaken när ändra fram när jag trycker framåt?

(Jag antar att lågväxeln skall läggas in med spaken ochh att man sedan har de fyra vanliga växlarna att använda fast då i lågläge).

 

/Johannes (Nybliven 11-förare).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Pvpjtgb1111

Jag tror aldrig jag har fått i lågen på första försöket på nån av våra terrängbilar, man får joxa fram och tillbaka två-tre gånger vänligt men bestämt PDT_Armataz_02_01.gif

 

Annars så kan man justera länkaget, men hur man gör vet jag inte. Står med all säkerhet i verkstadsboken PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag hade också problem med dubbeltramp, det löste sig efter ett par vändor med luftning.

Det lättaste är om man kan vara två, en som trampar och en som luftar, jag köpte bromsluftningskit från biltema art nr 19146. Fungerade bra för mig.

 

Det finns alternativ där man trycksätter en bromsoljebehållaren i taget.

Någon här inne har säkert en länk till inlägget där det framgår hur man gör. ;)

 

Lycka till.

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har läst inlägget med hur man trycksätter, men är i övrigt också i behov av en vätskesug. Bakbromsarna byter jag pga att höger bakbroms är så slut att beläggena ätit sig genom trumman, andra sidan såg mycket bättre ut. Men jag bestämmde mig för att renovera upp båda sidorna eftersom jag redan köpt bättre begagnade trummor och resterande bromsdelar är ju otroligt billiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...