Gå till innehåll

TGB13 Crew Cab


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Vilket seriöst bygge du har gjort! PDT_Armataz_02_30.gif

En sak som har slagit mig är hur mycket bilar du verkar hålla på och greja med.

 

Har du en massa bilar eller? Eller grejar du med en, och säljer den sedan och köper en ny?

Jag anar att det kan vara en dyr hobby annars. PDT_Armataz_02_25.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket seriöst bygge du har gjort! PDT_Armataz_02_30.gif

 

Tack! Jo' date=' jag vill göra grejor som jag blir riktigt nöjd med och det måste jag säga att jag blivit med extrautrymmet, helt klart. Under Ärtsoppeträffen har jag haft en hel del passagerare av både olika storlek och ålder och det har fungerat utmärkt!

 

En sak som har slagit mig är hur mycket bilar du verkar hålla på och greja med.

Har du en massa bilar eller? Eller grejar du med en, och säljer den sedan och köper en ny?</DIV>

Jag anar att det kan vara en dyr hobby annars. PDT_Armataz_02_25.gif

 

 

Jag gjorde dårskapen att ropa hem FEM terrängbilar på auktionen i Norrköping förra våren PDT_Armataz_02_23.gif och gjorde det med avsikten att sälja dem nybesiktigade i mycket gott skick. Tre bilar har jag grejat till en sån standard att jag själv skulle varit nöjd med dem, det var minimi-nivån och kravet jag hade på mig själv. (En har Sam här på forumet, en gick till tyskland och ägs av en datasystemingenjör vid nick Chris på c303.de och den tredje blev Crew Caben)

 

 

Den fjärde är inte färdig än, men ska bli till salu vilket år som helst. PDT_Armataz_02_07.gif Den femte existerar bara som ren ram stående på en mellanaxel. Nummer sex i skaran är den bilen jag började min TGB-bana med, flakilen som numera är såld till Trond på laplander.nu.

 

Det blev mycket mecka... PDT_Armataz_02_40.gif

 

Och nej, crew caben blir INTE till salu... PDT_Armataz_02_23.gif Eller visst. Jag har ändrat intresseriktning många gånger under min bilhobby, så NÅN GÅNG kanske den kommer säljas. Men då märks det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag diggar själv att se bilder på andras byggen och tar mig nu friheten att dyvla på er mina. PDT_Armataz_02_03.gif

I like to see project pictures and now its time to serve you mine.

 

1. Daniel.L:s gamla trädgårdsförråd i form av en uttjänt C303-kaross, avkapad och "provuppslängd" på 13-bilen. Tackar för karossen, Daniel! :)

 

Daniel.L:s former garden store - a rusted C303 body - cut and put to its new place to see where to start.

 

Crew_Cab_bygge1.JPG

 

2. En underdel av en förarhytt ska få släppa bakstammen till bygget.

The lower part of a driver cab will let the rear wall to the project.

 

Crew_Cab_bygge2.JPG

 

3. Snittet lagt, se pilarna.

The cut is performed, see the arrows.

 

Crew_Cab_bygge3.JPG

 

4. Ett stycke bakvägg på väg.

The rear wall to be.

 

Crew_Cab_bygge4.JPG

 

5. Efter lite svetsande är de stabiliserande plåtarna på plats.

After a bit of welding the stabilizing sheets are in place.

 

Crew_Cab_bygge5.JPG

 

6. Nu börjar det gå att se hur det ska te sig, vänster sida klar.

Now it starts to look something, left side ready.

 

Crew_Cab_bygge6.JPG

 

7. Ett tak från en förarhytt, vars del under framrutan var fullständigt upprostad, fick se sig fortsätta göra tjänst som tak, fast degraderad till "andra plats".

A drivers cab roof - which was completely rusted underneath the windshields - got the service as roof again, but "at second place".

 

Crew_Cab_bygge7.JPG

 

8. Nu börjar det likna nåt!

Now we´re talking!

 

Crew_Cab_bygge8.JPG

 

9. Framkanten på taket från "förrådet" snittades av och sattes ihop med crew cab-taket.

The front of the "garden store" roof was cut off and assembled to the crew cab roof.

 

Crew_Cab_bygge9.JPG

 

10. Sidofönstret borttaget och stolpen satt längre bak, nu sitter allt ihop och där det ska!

Side window removed and the post placed a bit further back, now all is fitted to its final place!

 

Crew_Cab_bygge10.JPG

 

Crew_Cab_1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herregud, vad du grejar. PDT_Armataz_02_29.gif

Man kan nästan tro att du är arbetslös och varken har fru, ungar eller hus.

 

Nåt av det jag nämnde har du nog iallafall så du gör det bra som får

 

tiden att räcka till allt skapande.

 

 

 

PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag diggar själv att se bilder på andras byggen och tar mig nu friheten att dyvla på er mina. PDT_Armataz_02_03.gif

I like to see project pictures and now its time to serve you mine.

 

Hej Erik!

 

- Tack för spännande byggbilder!

- Thanks for exciting project pictures! PDT_Armataz_02_43.gif 

 

/Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flak skulle det bli. Har påbörjats idag. Ett stackars TGB20-flak ska få sätta livet till för att mina önskemål bli uppfyllda.

 

Lite visuell uppskattning hur mycket det ska kapas innan

 

verktygsarsenalen plockas fram:

Flak_1.JPG

 

Kapat och undanbogserat för upphissning:

Flak_2.JPG

 

Tre verkstadskranar gör tjänst som flaklyftare. Självklart

bara för att jag inte gärna kan backa in bilen under flaket

samtidigt som jag håller det uppe. Annars hade jag lätt lyft

det med ena handen. Strömlinjeformade muskler är bra.

 

Flak_3.JPG

Ungefär så här långt kom jag idag. I morgon ska det fin-

kapas och slöjdas in ramfästen i flakets fackverk.

Flak_4.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, halvfärdiga byggen är sällan särskilt proportionerliga och med lite olika kulörer här och där, så blir det ju inte bättre. Men nu börjar det likna nåt. Har flaket på plats nåt sånär nu och har kapat bort diverse stag och lådor som satt i vägen. Och upptäckt att det går att göra hål till bakre snabbfäste rätt genom fackverket på flakets nederdel! Det finns redan hål där som flaket sitter skruvat genom på 20-bilen, men eftersom längden på ramen inte är samma så stämmer inte hålen med det jag tänkt mig. PDT_Armataz_02_21.gif Så jag får försöka skaffa fram en 16-18 mm borr nånstans och plåga min stackars borrmaskin. Hmm, kom precis på hur jag ska försöka göra! Gött, så anlände inspriationen som ett brev på posten, ut och jobba igen! PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst ErikC304

Ett avsteg från själva innehållet i tråden, men som ett resultat av byggandet ändå: (intresseklubben noterar) Under byggandet av fästet till det provisoriska aluminiumflaket placerade jag fästet oavsiktligt och synnerligen ordentligt på högra foten. Min tunga fick smaka på de flesta kraftuttryck jag snappat upp under årens lopp och medicinmännen i Lucky Lukes indianstammar hade varit gröna av avund på den intensiva regndans jag strax därefter utförde, därtill hoppandes på bara vänster ben. Idag har nageln på min högra stortå som en följd därav till sist lossnat. RIP. Som lök på laxen kan jag meddela att en stortå utan nagel inte vinner några skönhetspris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst robban.f
Ett avsteg från själva innehållet i tråden' date=' men som ett resultat av byggandet ändå: (intresseklubben noterar) Under byggandet av fästet till det provisoriska aluminiumflaket placerade jag fästet oavsiktligt och synnerligen ordentligt på högra foten. Min tunga fick smaka på de flesta kraftuttryck jag snappat upp under årens lopp och medicinmännen i Lucky Lukes indianstammar hade varit gröna av avund på den intensiva regndans jag strax därefter utförde, därtill hoppandes på bara vänster ben. Idag har nageln på min högra stortå som en följd därav till sist lossnat. RIP. Som lök på laxen kan jag meddela att en stortå utan nagel inte vinner några skönhetspris.[/quote']

 

Ajajaj, din stackare. Jag drog en ramsa när jag slog hammaren i vänster tumme igår morse. Känns dock dom att du fick aning mer ont i foten än vad jag fick i tummen. Den är bara lite svart, och nageln verkar ha klarat sig.

Tips: Militärkängor med stålhätta när man skruvar/bygger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ehhh, och flaket sitter numera på bilen. Det återstår att smala av 13 cm per sida, göra i ordning flakytan eftersom diverse syreföreningar olovandes äter på godstjockleken, bygga en framstam och ersätta lämmarna med en uppsättning lättare doningar (dock inte aluminium). Flaket sitter i snabblåsen, inte i byglarna som 20-flaken normalt är fastdragna i ramen med.

 

Ikväll har de gamla lämmarna tagits av och lite mätande genomförts som förberedelse inför de längsledes kapningar som komma skall. Rör skall beställas till framstammen som jag börjar få ganska klart för mig hur jag ska bygga.

 

En grov mätning ger vid handen att höjd från flakyta till taket på passagerarhytten är 106 cm. En lycklig slump. Höjden från camperns golvundersida till undersidan på sängdelen visar sig nämligen också vara 106 cm... Så nu behöver jag bara ställa campern på några tunna brädbitar för att få ett lagom mellanrum. Avsikten är att få in fyra hjul mellan framväggen på campern och framstammen på flaket och ha de resterande två på taket på bilen. Då kommer jag ha ett överstick på ca två decimeter av sängdelen in över hytten och ca två-tre decimeters utstick av bakdelen av campern bkom bilen.
ErikC3042008-10-06 22:16:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det fina är att mina arbetsskor med stålhätta befann sig i tryggt förvar i garderoben. Dutti pöjk. Å andra sidan är de hemtagna efter trogen tjänst på jobbet ( =utslitna ) och därefter slitsamt använda under diverse meckande, så utomhus användning i blötväder är numera inte att tänka på. Men i efterhand hade jag hellre varit lite blöt om fötterna faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Aha du skall på med campern sen :)

Ja du erik du är otrolig att du har orken att bygga om alla dessa bilar,

men det kommer garenterar bli bra med den hytten och kampern på sen :)

Blir det en långtur även med denna sen då ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Som Bröderna Bus skulle säga:

 

Finns det te i Kina?

 

Har påven en konstig hatt?

 

PDT_Armataz_02_23.gif Japp, långresor blir det när bara det knattrar diesel under motorkåpan också. Orken är inte så stor som det kan verka forumledes, men arbetet är sakta och säkert framåtgående i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ork tycker jag det finns i alla fall, och bra brukar det också bli.

 

Inte som killen som var någonstans långtbortistan på ett kraftverksbygge sa: Fort går det inte och särskillt bra blir det inte heller, men det blir dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Ork tycker jag det finns i alla fall' date=' och bra brukar det också bli.

 

Inte som killen som var någonstans långtbortistan på ett kraftverksbygge sa: Fort går det inte och särskillt bra blir det inte heller, men det blir dyrt. [/quote']

 

PDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gif Kanon kommentar !!!!

 

Stå på Erik... kräver ett besök här i nord-väst när du är färdig
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...