Gå till innehåll

TGB13 Crew Cab


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst petewedi
...Avsikten är att få in fyra hjul mellan framväggen på campern och framstammen på flaket och ha de resterande två på taket på bilen. Då kommer jag ha ett överstick på ca två decimeter av sängdelen in över hytten och ca två-tre decimeters utstick av bakdelen av campern bkom bilen.

 

Det måste närma sig maxlast med dubbelhytt, flak, camper och 6 stora hjul?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Eftersom jag i en annan tråd återfick minnet av den skiss som "stod modell" för mitt dubbelhyttbygge, så kom jag på att jag skulle posta den här med. Det var en del klipp och klistra i Paint innan jag var nöjd. Bilden kopierade jag från instruktionsböckerna här på informationsdelen på Terrängbil.net.

 

d-hytt.JPG 

 

Det är inte så dumt att utgå från foton eller andra måttriktiga skisser när man funderar på nåt bygge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag i en annan tråd återfick minnet av den skiss som "stod modell" för mitt dubbelhyttbygge' date=' så kom jag på att jag skulle posta den här med. Det var en del klipp och klistra i Paint innan jag var nöjd. Bilden kopierade jag från instruktionsböckerna här på informationsdelen på Terrängbil.net.

 

[img']http://www.terrangbil.net/_forum/uploads/7/d-hytt.JPG[/img] </div>

 

Det är inte så dumt att utgå från foton eller andra måttriktiga skisser när man funderar på nåt bygge.

 

 

 

Hmm....I now also understand why you wanted to know the minimal size of the rear cabin of a C306/firefighter, some time ago....:))

 

But it is a bit puzzling that you managed to make it much shorter than this 110cm (some C306/firefighters have a larger rear cabin, only then also seating the full 2+3 passengers (otherwise not enough legroom for both sides, opposing each other).

 

The way I analysed this 110cm, is that the big removable floor plate above the gearboxes doesn't allow anything shorter....so in your case, you must have shortened that floor plate too?

 

(access to those rear-most drive train components is possible behind your rear-cabin of course, it's all open anyway)

 

 

 

Willem

 

(firm believer in the ergonomics of a crew-cab, if only to throw in your jacket in case of bad weather, and other delicate items (food/emergency-tools/etc)....and also as a quick shelter in bad weather....even more because it seems you don't want to keep the TGB20 pickup unit intact with roof/walls, so no shelter there....;))

 

Jan

 

 

 

(plus, it makes access to engine components much easier than with either TGB13xx/box and TGB20, once again especially in bad weather....;))

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hi Willem. You are right, thats why I asked you. But I have only the rear 3-passenger bench, because of the space. This makes quite good legroom for the side passengers, but in the center it´s worse. I will picture it from inside. I have shortened the floor plate, I think some 10 cm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Den här veckan har flaket fått smaka kapen. Planen är att ta bort 26 cm bredd från flakytan, genom att ta bort en "remsa" mellan 25:e och 38:e centimetern mätt in från båda ytterkanterna. Från det att man kliver ut från jobbet tills mörkret faller är det ju inte så mycket tid numera och värre blir det, men remsorna på båda sidorna är nu bortsågade och grejorna väntar på en renslipning och sen svetsen.

 

Planen för fortsättningen är en ny flakyta uppe på den gamla, men riktigt i vilket material har jag inte bestämt mig för och inte heller undersökt. Det finns lite olika förslag att ta i beaktande, ävensom hur jag bör skydda den nya ytans ytterkanter när lämmarna är nedfällda eller borttagna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst ErikC304

Förbannade regnande hela tiden, hela hösten har försvunnit och inte ett handtag gjort åt flaket. Därtill har Saaben behagat krångla och kosta pengar, så de ynka stunder som varit nåt sånär vädermässigt OK att greja utomhus i har minsann humöret varit allt annat än "bygga-flak-lust". Jaja, jag får glädja mig åt att i samma stund som den värsta lågkonjunkturbromsen slog till, så blev det beordrad övertid på jobbet i den största orderingång företaget någonsin haft... Så de e bara å knoga på inomhus å knacka flak i vår istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Den här årstiden är hopplös för oss på dessa breddgrader. Mörkt, blött och nästan ständig nederbörd.

Då vill man inte vara ute nåt vidare..

 

Lider med dig Erik! Men snart är det nyår, å då ska vi väl ta och ha det trevligt!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Gäst ErikC304

Idag blev äntligen flaket klart!<

 

101.JPG

 

Ytan blev aludurk och antalet surrningsöglor hela 14 st. Tre på varje sida så som

brukligt är på så här korta flak, sen har jag ett antal extra för att surra däcken

med och ytterligare fyra speciellt placerade för campern.

 

102.JPG

 

Men det är så här ni kommer se den på bilder från skogen. Lämmarna ska jag

inte ha på under lek mellan träd, de får sällskapa med campern på träffarna.

Gångjärnen är gjorda för snabb demontering och ditsättning.

 

103.JPG

Framstam återstår. När jag besiktigade menade besiktningsmannen att det

egentligen inte behövs, men jag vill ändå ha en. Daniel.L sa "Ta en båge från

en helkaross vetja! Den vid baksätet som gallret sitter i du vet! Blir snyggt

eftersom den följer karossformen."

Och det var ju förbaskat bra tänkt, så en sån har jag införskaffat. Den ska

också bli demonterbar för att slippa ha träd att vika ner den på flaket med.

Det är inte godstjocklek i den för att motstå vikning, däremot fastskruvad

ihop med karossen på en helkarossbil som den är avsedd för lär den vara

fullt kapabel som förstärkning vid rullning.

 

Bakdörrarna har jag gjort nya. Fick tag i helt nya underdelar i aluzink och till

dessa har jag byggt om överdelar från framdörrar så jag fått skjutfönster i

klarglas även bak.

 

104.JPG

Det får bli en tur till glasmästaren och skära glasen rektangulära sen.

 

Den förbannade färgen irriterar mig, så det kommer bli kulörbyte vad det lider.

Jag vill fortfarande ha den röd, men nuvarande nyans blir ju fan cerise på kort

och därtill mattar den ner mot gris-skär med ålder. De nylackerade delarna

uppvisar klarrött, men bara ett år gamla delar ser inte skojiga ut längre. Jaja,

jag får se vad orken räcker till, tills dess ska de sista gröna delarna i alla fall

också bli i samma färg som resten.

 

Härmed anser jag att den uppfyller vad benämningen Crew Cab innebär,

nämligen en mindre lastbil med extra personalutrymme och ett rejält flak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej Erik,

 

Vad läcker den blev!PDT_Armataz_02_02.gif

Kanon med Alu-durk, min ska ju få alu-durk på flaket vad det lider, och den är också röd - men där stannar väl likheterna. Ska du har blåljus också?

 

MVH//ROB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

 

Det får bli en tur till glasmästaren och skära glasen rektangulära sen.

 

Det kan du fetglömma,Erik.Sidorutorna är härdade och härdat glas kan du inte skära.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Det får bli en tur till glasmästaren och skära glasen rektangulära sen.
Det kan du fetglömma' date='Erik.Sidorutorna är härdade och härdat glas kan du inte skära.

 

O fan. Det är mycket man inte vet. Då får det väl bli beställa nya skivor istället då. Det kan  vara lika bra för övrigt, för de vinklade är egentligen LIIITE för korta för att skära raka, blir väldigt lite överlapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Nu blire mer byggbilder:

 

105.JPG

"Arbetsbänk". Framkanten tillskuren, framstammens neder-

del av 50x50x3mm rör ihopsvetsad till en ram. Stöttad för

att få ramen vinkelrät mot flaket under arbetet.

 

Den skarpsynte ser ett takräcke. Jag får se när jag får det

på plats, på bilderna är det bara "provuppslängt".PDT_Armataz_02_32.gif

 

 

106.JPG

Här syns skarven där jag berövat flaket 13cm av bredden

mellan 25:e och 38:e centimetern från sidan räknat.

 

 

107.JPG

Fästet mot ramen i framkant är utskuren från ett ambulans-

skåp.

 

 

108.JPG

Provmontering för att få till proportionerna. Lämmarna mät-

te jag till 17cm för långa.

 

 

109.JPG

Golvet var inte mycket att hurra för och jag funderade en

del på vad jag skulle göra åt det. Aluminiumdurk är ju

jäkligt snyggt, men lägga det ovanpå den rostige plåten???

Till sist ryckte jag på axlarna och pinade mig igenom att

skära upp samtliga punktsvetsar som förband plåten med

ramverket. Svetsarna slipade jag sedan ner så ytan blev

helt plan.

 

 

110.JPG

För att få till proportionerna vettigt skar jag bort den biten

som lämmarna skulle kortas på mitten. "Stolpen" skar jag

bort och svetsade tillbaka den över skarven, så försvann

den från det som syns, praktiskt!

 

 

111.JPG

Framstammen färdig och lämmarna provmonterade för koll

av proportionerna igen.

 

 

112.JPG

Efter att ha svetsat dit öron på de platser som surrnings-

öglorna ska sitta så fick ramverket en skvätt färg, därefter

vidtog slöjdandet av aludurken.

 

 

113.JPG

Färdigt! För att slippa skrammel av durkplåten mot ram-

verket och få vatten som gonar fram en massa rost, så la

jag karosserikitt i ett gosigt tjockt lager innan durken skru-

vades på plats. Rostfri skruv endast 3.5x16mm, men när-

mare 500st med ca 10cm avstånd mellan varje, så borde

durken sitta där den ska.

 

 

114.JPG

En motorlyft fick ordna höjden. Stöttor och ett par spänn-

band var övriga redskap...

 

 

115.JPG

...vid "giftermålet". Ett par staketstolpar tjänade sen som

rullar mellan flak och bil så att jag fick fram det till rätt plats.

 

 

116.JPG

Dörrarna tog jag inte mycket bilder av, hoppas den här illustrerar hur jag bar mig åt. För att få öpp-

ningsbara fönster och klar sikt för passagerarna bak massakrerade jag fyra överdelar från framdörrar.

Man kunde ju gjort nåt helt annorlunda visserligen, men det är ju trevligt om det finns en genomgåen-

de stil på grejorna.

 

En höger och en vänster överdel från framdörr kapades för att få vinkelrät ram. Avståndet från över-

delens bakkant till dess rörstolpe som går ner i underdelen visade sig med helt fantastisk tur vara

samma som avståndet mellan kant och rör både fram och bak på dörrunderdelen! Efter svetsning så

var enda egentliga vidare modifiering att kapa skenan och listerna som rutorna löper i.

 
ErikC3042009-07-11 22:54:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Bilder invändigt:

 

130.JPG

 

Original tresits-bänk från helkaross civilmodell.

Ryggstödet funkar, men inte mer. Jag har inte

gjort några insatser för att förbättra passage-

rarkomforten eftersom tanken är att sätta i två

individuella stolar och ha en sådan klappstol som

sitter bakvänd på var sida motorkåpan i mitten

som extrasäte.

 

 

132.JPG

 

I samband med den byggnationen ska batte-

rierna få en seriösare låda att husera i, för

som bygget blev från början är jag inte speci-

ellt nöjd med.

 

Men det tar lite plats som fördel. De sitter

"längsmonterade" sida vid sida och infästa

med sådan kläm-ram som är original i batteri-

lådan. Jag har kapat ner ramen och svetsat

ihop den till mindre mått för att passa de min-

dre batterierna bilen fick i samband med att

den auktionerades ut.

 

 

134.JPG

 

Det kommer bli en hel del jobb med ljudiso-

lering och att göra den trevlig och mindre

skärskade-benägen PDT_Armataz_02_10.gif

 

137.JPG

 

När jag var till regbesiktningen första gången så hade jag ett

lastgaller här, men det menade besiktningsmannen att jag

inte skulle ha. Och det var ju lika bra. Det ska bli en mer av-

rundad inklädning av de här kanterna.

 

En del av avsikten med det här hyttbygget var att ha möjlig-

het att campa i bilen på lite tuffare utflykter där inte campern

kan vara med på flaket. På ramen ovanför motorkåpan tänker

jag lägga en skiva som går till bakväggen på samma höjd.

Tanken är att skivan ska vara bred till över motorkåpan häråt,

men att det ska gå att stå på golvet hitom motorkåpan.

 

Vid övernattning skall ytterligare en skiva läggas över passage-

rarstolen vars ryggstöd då är nerfällt. Den lösa skivan får ligga

fastspänd på den bakre skivan under körning, liksom madrass

och sängkläder. Under skivan blir bra förvaring till väskor, nå-

bart utifrån genom högerdörren.

 

De framtida civila stolarna får jag modifiera på nåt vis så att

ryggstödet på framstolen går att fälla tillräckligt mycket för

campingmöjligheten och bak att ta bort ryggstödet helt, eller

kanske skruva ur hela stolen.

 

 

135.JPG

 

På sidoplatserna är det gott om benutrymme...

 

 

136.JPG

 

... men i mitten är det värre. Som barnplats

har den dock visat sig fungera utmärkt.

 

 

133.JPG

 

Nackskydden är också från helkaross, de som sitter ovanför

klappstolarna.

 

138.JPG

 

Vy från förarplats.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Snyggt Erik PDT_Armataz_02_43.gif

Rutorna bak blev jag avundsjuk på.

Har iofs klarglas i mina dörrar men det vore inte fel att kunna öppna upp, jag snor nog din ide rätt av och lägger den till listan över saker jag vill göra med bilen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...