Gå till innehåll

Vem står för importerna?


Gäst ZIIL

Rekommendera Poster

43272T_2.jpgGrattis!! på födelsedagen

såg ingen annan stans att posta, eftersom det inte gäller TGB-bilarna.

Vågar man fråga skrotnisse om han vill sälja när han fått några sådana på lager?

ZIIL 43272T och 432722 (Prototyp 390610 på bilden med fyrhjulstyrning och axelavstånd 2800 mm)

Vikt:   4450 kg

Totalvikt: 8120 kg

Vändradie: 8,1 M

Max fart:   89 km/h

Tankrymd:   125 L

Centralregulerat lufttryck i däcken

Motor: Kompackt 32, ММ3 Д-245.9 E2 Och (ММ3 Д-245.30 E2)  (ММЗ Д-245.12С)

Turbodiesel intercooler

Rak, 4 cyl

Cyl diameter: 110 mm

Slaglängd: 125 mm

4,75 Liter

Varje cylinder är som ett mjölkpaket fast med diesel.PDT_Armataz_02_41.gif

Comp: 17 (17) (15,1)

136 hästar /2400 v/min Likvärdigt med B-30:anPDT_Armataz_02_17.gif (156 hk) (109 hk)

vrid 460 nm  /1400 v/min (515 nm) (350nm)

Max vrid vid /1500 v/min ( 1600)

Vikt: 430 kg

Uthållighet: 50000 mil. (Innan är det dags att renovera borra slipa, sen är det bara att köra vidare, kan nog borras upp till 5 Liter)

Max/min bränsleförbrukning: Gram per kilovatt timme "skulle kunna vara vid max/min belastning vid 1500 v/min(1600)"

210/154 Gram per timme gäller E2 motorerna (EURO 2)

EURO 2 i detta  utförande.

Den 6 cylindriga versionen väger 700-750 kiloPDT_Armataz_02_07.gif Dock ett vrid på 720 nm/178 hk,  7,12 Liter volym. För TUNG, för ett terrängfordon. Har ett vridmoment på ca: 100 nm per litervolym. 4:an har det samma. Dvs 6:an har ett vrid på ca: 1 nm per kilo motorvikt, 4:an har det samma. Även samma dieselförbrukning per kilowatt timme.

Växellådan synkad på alla utom 1:an

Utväxling:

1:an -7,44

2:an -4,10

3:an -2,29

4:an -1,47

5:an -1,00

back -7,09

Fördelningslåda utväxling:

1:an -2,08

2:an -1,00

Axlar:

utväxling: 6,73

Däck:

12x20" modell KI-113 Diameter: 45" 1142 mm Bredd: 340 mm

Bromsar:

pneumatiska

Trummor

(edit) mer info

Totallängd: 5400 mm

Bredd:  2475 mm

höjd:   2810 mm

spårvidd:   1820 mm

Axelavstånd: 3340 mm

 

Sök på  зил i google, google har även en tolk för dom som inte visste.

 

Vågar inte gissa vad den kostar, skulle tippa på upp till en milijång.

Borde man inte kunna registrera som terrängfordon och ta in den vägen? Traktor som går i 90 tror jag kan bli svårt att få igenom.

 

Inte så mycket större än TGB: 13. lite högre och bredare. Tyvärr för tung för B-körkort, däcken och axlarna väger en del, axlarna är inga pinjongaxlar.

 

Finns även 6x6 för dom största pojkarna med samma 4 cylindriga motor, även om det finns plats för 6:an.

Keep dreaming, kom igen då skrotnisse!!

 

 

ZIIL2008-09-26 15:58:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kalven" Heter den, verkar vara på väg mot undergång, synd. Nu när gaz har tagit över marknaden, och det bästa i terräng väg dom har att erbjuda är "sadko" med mindre fälgar och däck, längre axelavstånd och ingen fyrhjulsstyrning är den inte i närheten av att vara lika brutal som "kalven" mer en terräng rallybil.

PDT_Armataz_02_21.gifZIIL2008-09-24 14:01:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det ska vara så krångliga (omöjliga) regler vid import' date='

den verkar vara en seriös bil att ta ut i skogen.

Vet du något pris?[/quote']

 

Har inga priser, men som jag förstått är det väldigt prisvärt och ärligt för köparen, rejäla grejor mycket järn på rätt ställen och en riktigt genomtänkt konstruktion av allt att döma, svårt att hitta några fel på den, allt är väldigt proportionerligt avvägt, särskilt om man anser att kort axelavstånd och stora däck är en viktig och avgörande terrängegenskap, särskilt  seriöst i skogen. Till det en toppfart på 90 km/h som man kan hålla. Montera en kran på den tex så får man en skogsmaskin som täcker ett stort område, motorn är väl beprövad och används i traktorer och lastbilar. Fanns det bare en efterfrågan skulle det inte vara några problem (som jag ser det) att putsa upp motorn till EURO 4 standard.

 

En bild på 6x6, googles tolk vill tydligen fördela stressen på vägen.PDT_Armataz_02_07.gif (Lösningen är att köra genom buss)

ZIIL2008-09-26 16:00:57
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...