Gå till innehåll

Fälgar till 11/13/20


Gäst ZIIL

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
Gäst pv-jeep

Har i dag tillverkat 15tums fälgar till 11bil.. Tog ett par whitespoke 10tum breda 15tum höga och skar ur centrum med svetsen .Svetsade sedan i ett nav skuret med laser med rätt bultmönster så jag tror att det går tillverka större om man bara hittar fälgbanor i lämplig storlek. Mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första hand letar jag efter fälgar som liknar orginal men är 18-22". Säger 40" däck med 18" fälgar är mer harmoniskt än med 16". (Borde finnas i någon delkatalog här på forumet,(ritning) någon som vet vilken?)ZIIL2008-10-09 10:18:09

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att du nog får svetsa ihop något dyligt på egen hand. Tillverkningsritningar från Volvo lär du få svårt att få tag på för dom är normalt skyddade rent juridiskt. När jag byggde egna fälgar ritade jag av orginalfälgarna, hör av dig om det är några särskilda mått du behöver.

 

 

 

Ta nån lämplig fälgbana, säg 17-20 tum och byt ut centrumen. Jag har ett antal laserskurna fälgcentrum över som du kan köpa, passande TGB-11/13/20 (8 hål på 222 mm delningsdiameter) ifall du sätter igång. Kollar man vad som finns att köpa i form av terrängdäck med 17-20 tums fälg så är det lite magert. Mest finns att välja på för 16.5 tums fälg om man vill upp på 40 till 44 tums diameter. Visst finns det åxå några enstaka dimensioner för 17 och 20 tums fälg, men jag tycker det är magert? Men vad är anledningen till att vilja ha större fälg? Ju mer del av hjulet som består av gummi, desto mer kan man låta däcket tryckas ihop när man kör över ojämnheter, vilket ger bättre grepp.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att du nog får svetsa ihop något dyligt på egen hand. Tillverkningsritningar från Volvo lär du få svårt att få tag på för dom är normalt skyddade rent juridiskt. När jag byggde egna fälgar ritade jag av orginalfälgarna' date=' hör av dig om det är några särskilda mått du behöver.

 

Ta nån lämplig fälgbana, säg 17-20 tum och byt ut centrumen. Jag har ett antal laserskurna fälgcentrum över som du kan köpa, passande TGB-11/13/20 (8 hål på 222 mm delningsdiameter) ifall du sätter igång. Kollar man vad som finns att köpa i form av terrängdäck med 17-20 tums fälg så är det lite magert. Mest finns att välja på för 16.5 tums fälg om man vill upp på 40 till 44 tums diameter. Visst finns det åxå några enstaka dimensioner för 17 och 20 tums fälg, men jag tycker det är magert? Men vad är anledningen till att vilja ha större fälg? Ju mer del av hjulet som består av gummi, desto mer kan man låta däcket tryckas ihop när man kör över ojämnheter, vilket ger bättre grepp.

 

// Klas[/quote']

 

Tycker nog att på 16" fälg kan man köra upp till ca: 37" sen är det dags att byta upp en tum på fälgen för att behålla 80 profilen så att säga vilken är ett lagomt mått för att slippa sätta på "lock".

Hur som helst skulle jag vara tacksam om du kunde skicka över ritningen som du gjort, särskilt på fälgcentrum och bulthålen så jag kan se hur dom förhåller sej till varandra, så får vi väll se om det går att hitta nått. 

 

Edit (Är lite skeptisk till att börja svetsa, PGA av att centrum kan hamna lite var som helst) 
ZIIL2008-10-09 11:32:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fälgcentrumet är en plan plåtskiva 6 mm tjocklek med ytterdiameter 346 mm, innerdiameter 182 mm, 8 st 16 mm hål på 222.25 mm delningsdiameter. Det är alltså 45 graders delning. Beroende på hur breda däck du väljer får du svetsa in centrumen på lämpligt ställe för att får frigång innåt.

 

 

 

Då du letar efter större fälgbanor än orginal så är väl inte 16-tums Volvofälgen av intresse mer? Orginalfälgarna bygger nästan bara innåt från bromstrumman räknat. Så allt som är bredare än orginaldäcken måste bygga utåt...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fälgcentrumet är en plan plåtskiva 6 mm tjocklek med ytterdiameter 346 mm' date=' innerdiameter 182 mm, 8 st 16 mm hål på 222.25 mm delningsdiameter. Det är alltså 45 graders delning. Beroende på hur breda däck du väljer får du svetsa in centrumen på lämpligt ställe för att får frigång innåt.

 

Då du letar efter större fälgbanor än orginal så är väl inte 16-tums Volvofälgen av intresse mer? Orginalfälgarna bygger nästan bara innåt från bromstrumman räknat. Så allt som är bredare än orginaldäcken måste bygga utåt...

 

// Klas[/quote']

 

Tackar för informationen, nu har jag besparat mej mycket möda, ritningen skulle ha besparat mej ännu mer. Brädden är inte av intresse i mitt fall, tanken var att ändast (så långt det är möjligt) höja däckets diameter med hjälp av en större ej bredare fälg för att inte inkräckta allt för mycket på dom redan uträknade orginalmåtten. Vill inte riskera att hjullager slits ut i förtid. Orginalbredden är lagom, man får även mer bärighet av en större diameter plus att vikten på hjulet blir mycket mindre, vilket i sin tur är bra på alla sätt.
ZIIL2008-10-09 12:19:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unimog tror jag har20 tummare.

 

Vet du nåt om passformen? Skulle tippa på att det finns en mog modell till varje diameter från 18" eller 20" som du säger, finns hur många olika som helst. Och skulle det vara problem att hitta passande däck till andra diametrar än 15-16" är det bara att blicka österut. Hur som heldst skulle det sitta fint med antingen 18 eller 20".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unimog tror jag har20 tummare.

 

Här har hittats en mycket fin fälg' date=' för att hålla hoppet uppe, unimog 8 bults 20". Dom flesta mogsen verkar ha 6 bults även 7 och 10 tydligen, fint däck som satt på också 12,5 x 20". Skulle ett sånt kunna passa tro?

ZIIL2008-10-09 20:21:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väll hoppas att ägaren slängt orginalfälgarna på skroten, och däcken också för den delen. Nu återstår att fundera ut på vilken bilmodell dom har suttit. (Däck som passar ser jag inga problem med, skulle däremot fälgarna passa skulle nog många bli glada)ZIIL2008-10-09 22:09:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för informationen' date=' nu har jag besparat mej mycket möda, ritningen skulle ha besparat mej ännu mer. Brädden är inte av intresse i mitt fall, tanken var att ändast (så långt det är möjligt) höja däckets diameter med hjälp av en större ej bredare fälg för att inte inkräckta allt för mycket på dom redan uträknade orginalmåtten. Vill inte riskera att hjullager slits ut i förtid. Orginalbredden är lagom, man får även mer bärighet av en större diameter plus att vikten på hjulet blir mycket mindre, vilket i sin tur är bra på alla sätt.
[/quote']

Jag förstår inte, du vill ha större diameter på däcket, men istället för att ha större däck så ska du ha större fälgar? Vad blir skillnaden islitage på hjullager om det är fälgen eller om det är däcket som är högre?

 

Den totala vikten på hjulet tror jag inte blir lägre om du har mera fälg istället för mera däck.

 

Eller har jag inte fattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för informationen' date=' nu har jag besparat mej mycket möda, ritningen skulle ha besparat mej ännu mer. Brädden är inte av intresse i mitt fall, tanken var att ändast (så långt det är möjligt) höja däckets diameter med hjälp av en större ej bredare fälg för att inte inkräckta allt för mycket på dom redan uträknade orginalmåtten. Vill inte riskera att hjullager slits ut i förtid. Orginalbredden är lagom, man får även mer bärighet av en större diameter plus att vikten på hjulet blir mycket mindre, vilket i sin tur är bra på alla sätt.
[/quote']

Jag förstår inte, du vill ha större diameter på däcket, men istället för att ha större däck så ska du ha större fälgar? Vad blir skillnaden islitage på hjullager om det är fälgen eller om det är däcket som är högre?

 

Den totala vikten på hjulet tror jag inte blir lägre om du har mera fälg istället för mera däck.

 

Eller har jag inte fattat?

 

Som sagt, man slipper bredda utåt, för det kan nog bli svårt att hitta ett 40-42" däck som är lika brett som ett orginaldäck, en annan av alla fördelar med ett smalare däck är att man tappar inte lika mycket sväng radie som ett brett som är nog så viktigt i en trång skog en annan är att bilen blir inte heller bredare, dvs framkomligheten ökar överlag. Sen som sagt är ett smalare däck även lättare än ett brett så på det sättet, jag menar ett brett 40" däck på en 16" fälg väger mer än ett smalt 40" på större fälg alla gånger, hoppas du förstod vad jag menaPDT_Armataz_02_10.gif

 

Edit: (att bredda utåt är inte bra för hjullagren och TGB skulle bli mer harmonisk med större fälgar och däck)
ZIIL2008-10-09 22:34:47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IYa-1961.jpgO-40BM-11.jpg

36,5 kilo 7,50 20R 55 kilo 9,00 20R

 

 

 

oi-251.jpgYa-4301.jpg

120 kilo 14,00 20R 38 kilo 290/80R20 (11,2R20)

  (slutat tillverkas, tog med som ett exempel)

 

Lite bilder på däck till 20" fälg och hur mycket dom väger. Sen finns det väll till mog.

 

 

Det här med vikten varierar en hel del, allt i från 36 kilo för 7,50 20R till 120 kilo för 14,00 20R, gummi väger en hel del det också om inte till och med mer skulle jag tro. Däck till 17-19" finns inte väldans mycket att välja på även om det finns det man behöver, däremot till 20" finns ett helt hav av olika däck.

 
ZIIL2008-10-10 09:57:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Vad har du för bil som dessa däck skall på ?

det lär väll göra en del på vängradien om du har allt för höga däck med, skulle tro att de gärna vill ta ramen fortare om de är stora på höjden och inte flyttade i centrum någor alls utåt.

 

Tänkte på när jag skulle prova valpdäck på en Niva, en av nackdelarna var just att man förlorade en del av stryförmågan då de tog i mot innsidan av hjulhuset långt innan det skulle, i gämförelse med orginal hjulen så blev vinkeln som gick att vrida hjulen bra myckey mindre.

 

En annan nackdel var att farten ökade så pass mycket att det gick lite väl fort i skogen även på lägsta växel och tomgång, resultatet blev ju att använda lamellerna till att slira på för att få ner fart när man skulle över en sten eller liknade, vilket gorde att lamellerna fort blev dåliga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för bil som dessa däck skall på ?

det lär väll göra en del på vängradien om du har allt för höga däck med' date=' skulle tro att de gärna vill ta ramen fortare om de är stora på höjden och inte flyttade i centrum någor alls utåt.

 

Tänkte på när jag skulle prova valpdäck på en Niva, en av nackdelarna var just att man förlorade en del av stryförmågan då de tog i mot innsidan av hjulhuset långt innan det skulle, i gämförelse med orginal hjulen så blev vinkeln som gick att vrida hjulen bra myckey mindre.

 

En annan nackdel var att farten ökade så pass mycket att det gick lite väl fort i skogen även på lägsta växel och tomgång, resultatet blev ju att använda lamellerna till att slira på för att få ner fart när man skulle över en sten eller liknade, vilket gorde att lamellerna fort blev dåliga

[/quote']

 

Ja en TGB kan man ju få till ett bra pris nu när försvaret säljer ut. Det där med styrförmågan håller jag med till 100%, det får bli en slags kompromiss, antingen väljer man små och tjocka däck eller smala och med större diameter för att just behålla styrförmågan för att inte bli rörelsehindrad ute i skogen, bärförmågan blir den samma i sumpig mark, och om det finns en nackdel med större diameter mot bredare däck så är det just det där med utväxlingen som du säger, har inte räknat på exakt hur mycket fortare det kan gå på låg ettan i km/h, från orginal 35"R16 till säger max på en TGB gissningsvis 41"-42"R20 utan några modifikationer, går det bara en aning fortare är det ändå värt det, man behöver ju inte åka lika sakta över en stenPDT_Armataz_02_11.gif. Sen vet inte jag vad man kan göra åt utväxlingen om det ändå skulle behövas. O andra sidan som ett pluss i det hela kan det bli behagligare att köra i 50-60 km/h med 4:ans växel ilagd på landsväg med aningen sänkt motorvarv.

Tänk på vilken enorm diameter traktorer har, dvs sådana som inte behöver bry sej om dom förstör underlaget eller inte, åker traktorer. Det var inte en fråga.

 

Edit: (sen får det gärna ta i nån cm just innan svängstoppet, så slipper man dra av dom där omtalade damaskerna på mitten)
ZIIL2008-10-10 15:41:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärförmågan blir naturligtvis bättre med bredare däck. Vad får dig att tro någonting annat?

Damaskerna klarar även av om man slipar ner svängstoppen, det gäller bara att dom är i bra skick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Yoggi, om damaskerna kan jag inte ut tala mej, har fått min info här från forumet.

Till det positiva hör att jag funnit en del alternativ 8 bults 20" fälg, frågan står kvar kommer något att passa och vilket kommer i så fall att passa best. Just nu väntar jag på några ritningar av tillverkarna till en fälg som ser lovande ut. Vi får väll se vad det blir av det, annars verkar intresset rätt svalt här för 20" fälgar om jag förstått rätt. All information i ämnet är varmt välkommet.

 

Edit

(Ett förslag till Yoggi, prova att trycka ner en gammal rockring i dyn)
ZIIL2008-10-10 17:09:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen som ser anledningen till att ha 20" fälg. därav intresset.

Att hitta en fälg som passat direkt är nog svårt eftersom bultdelningen sällan stämmer. Men att vatten/laserskära ett eget centrum är ju inga problem. Monterar man det på samma offset som orginalfälgen så blir det inga förändrar i belastningen vad gäller hjullager.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen som ser anledningen till att ha 20" fälg. därav intresset.

Att hitta en fälg som passat direkt är nog svårt eftersom bultdelningen sällan stämmer. Men att vatten/laserskära ett eget centrum är ju inga problem. Monterar man det på samma offset som orginalfälgen så blir det inga förändrar i belastningen vad gäller hjullager.

 

I så fall kanske man får fråga, hur mycket ska du ha för ca: fyra välbalanserade 20" fälgar, tror inte alla har en vatten/laser skära liggandes och skräpandes i garaget och andra mätinstrument som kan behövas.

(Sen anledningen? Sen jag såg en mog som var mindre än en TGB och hade enorma fälgar med smala traktordäck, inne i den satt en vaktmästare och körde glatt, där ifrån kommer själva anledningen. Man kan undra varför dom flesta mogsen har den kombinationen, en mog ska man inte underskatta på nått vis)
ZIIL2008-10-10 17:33:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En unimog har stora fälgar för att deras portal-del är så tjock. Detta innebär att fälgarna måste vara stora, annars skulle spårvidden bli enorm. Monterar man en liten fälg på en unimogaxel så måste fälgen i stort sett endast bredda utåt, vilket i så fall orsakar påfrestningar på hjullager.

Fälgar kan jag inte ordna, men vattenskurna centrum är inga problem att fixa. Finns personer som breddar fälgar (tror namnet nämnts här i forumet, eller om det var på 4x4swede) som utan problem kan byta centrum och balansera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Yoggi!!! PDT_Armataz_02_02.gif

Det skull också kunnat ha varit bakvänt, att portalerna/hjulväxlarna är stora just för att fälgen är stor, hur som, är det nog ingen risk att man drar sönder något ur drivlinan på en TGB(rent teoretiskt) just för att den är dimensionerad för att köra en tung last med sej i terrängen och som jag förstått är det samma grejor som sitter på en 11:a som en 20:a vilken i sin tur är dimensionerad för att ta en bra mycket tyngre last än 11:an, och det är bara i styvheten i bladfjädrar som skiljer. 4x4swede är nerlagt som det verkar, för att bredda utåt krävs väll inget annat än vinkelslip och svets om nu det var det jag skulle försöka med, det har jag tillgång till själv och behöver knappast någon hjälp med, vilket borde gälla dom flesta. 13-20 faller tyvärr bort i och med att dom två bakersta axlarna sitter för tätt för ett par 40" däck som det ser ut. Det finns troligen någon som tänkt samma tanke om 20" fälgar på TGB, som kan ge info om detta. Var vänlig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...