Gå till innehåll

vad rår på en bruten gängtapp


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

hej jag har tilbringat eftermiddagen åt att justera framhjuls lagren på valpen,

När det kom på frihjulsnav så hördes det att det var något om inte var riktigt 100, och rengörning av framhjuls lagrena och justering låg många mil och skogs körningar bak i tiden

 

så det var väll dags då jag kände ett lite glapp när jag hissade upp och bände på hjulet . Ja så långt frid och fröjd

Men så gav jag mej på frihjulsnavet, det yttre locket satt bara med 3 st skruvar, och hur jag än letade så hittade jag inga med rätt gäng och storlek på skallarna som jag kunde byta till.

Så som vanligt togs gäng tapparna fram och nya M 5 gängor skulle göras, alla hålen i locket borrades upp från 4,7 ca till 5 mm och där skallarna skall gå ner borrades det upp till 8,5 mm så att det skulle gå att få dit nya M 5 maskinskruvar.

vist inge bekymmer där heller.

men så gängade jag upp skruvhålen på själva hylsan som drivaxeln går igenom, 5 st gick fint då jag använde 556 till smörjning och spån bortblåsning. när det var dags för det sista hålet så var mina burkar med 556 tomma och då jag inte för tillfället äger en kompressor så kunde jag inte blåsa rent gäng spillet, utan bara smörja med olja, ja in gick ju bra men när jag skulle gänga ur tappen igen så låser den sej antagligen i spån som satte igen hålet, och gängtappen gick av PDT_Armataz_02_04.gif i hålet

Det finns inget att få grepp om själva tappen med så om den skall bort, och det skall den helst så lär den borras ur.

Men vad i helskotta använder man för borr som klarar av att borra bort en gängtapp. de är ju GANSKA hårda PDT_Armataz_02_13.gif

tn_DSCN0784.JPG

som synes finns det just inte mycket att försöka få tag i och pillra ut den med

tn_DSCN0785.JPG

Ja jo vist skall det fungera med bara 5 st skruvar som håller själva locket med vredet på, men bara vetskapen om att det inte sitter 6 som det skall , kommer att reta mej om något händer.

 

Och ja så fort nästa löning kommer in på kontor står jag och gnager på låset hos någon lämplig kompressor försäljare PDT_Armataz_02_32.gif så det finns hemma till det den kan komma behövas till.

 

Men nu hur skall jag få ur gäng tappen ?????????????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

Råkade ut för nåt liknande på jobbet ,körde fast i syrafast och tappen gick snopet av.

Då löste jag det med att slå sönder resten av tappen nere i hålet,fick visserligen gå upp en storlek efteråt.Men ut kom den trasiga gängtappen.Godset var nog inte lika tjockt som i detta fall ,men så gjorde jag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Det finns inte en chans att du kör borrmaskinen på lossa och att en borr greppar och du kan så att säga skruva ur resterna du vill ha bort? Det har fungerat för mig på skruvar och bultar där skallen gått av, men det här är förstås hårdare material. Fredrik2008-10-04 19:56:00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Borra ur den med en titanborr

Köpte dessa borrar på en marknad med livstids garanti.

ett helt set för en femhundring och dom funkar jättebra!PDT_Armataz_02_02.gif

Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä det finns ju borrar som skall gå motsols, men att få en sådan att greppa eller ens göra ett litet märke i gängtapps resterna verkar inte troligt.

Ja kanske det går att knacka (SLÅ) sönder och få bort tappen på det vistet PDT_Armataz_02_12.gif sen fylla med kemisk metall och gänga om till M 5 igen det finns inte så mycket att ta på i själva locket så att man kan gå upp så mycket i dimension. bara att borra upp där själva försänkningen för skallarna är till 8.5 mm var en chansning som gick hem, där törs jag inte borra upp dem något mera, Risk för att själva locket i aluminium inte håller för större hål

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Man ska ha en rackarns tur å lyckas få ut en brusten tapp. Jag har gjort den bistra erfarenheten att bryta en tapp i en rackarns dyr bit till en maskin när jag jobbade med specialmaskiner. Det fanns bara en chans - utom att beställa en ny bit, vänta sex veckor på leverans och vackert betala - och det var en gnistmaskin. Ungefär motsatsen till svetsning, man tar bort material med elektrisk ström. Men det går rackarns långsamt och kräver lite jobb med riggning, så det är säkert ingen billig operation på den där klossen. Så det här får väl mest ses som skrivet som tips för hur man får bort en gängtapp på industriellt vis.

 

Jag ser nog bara den möjligheten Mattias skriver, slå sönder tappen, rensa så noga det går och ta numret större gänga sen. Oavsett vilket specialborr (dyra!) du får tag i, så är godset du vill rädda mycket mjukare än tappen och hur du än gör kommer du med yttersta sannolikhet istället glida av det du vill ha bort och avverka material utav det du vill vara rädd om.

 

EDIT: Det hann ju framkomma en del till i ämnet under tiden jag författade så tangenterna glödde... PDT_Armataz_02_23.gif
ErikC3042008-10-04 20:10:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Borra ur den med en titanborr

Köpte dessa borrar på en marknad med livstids garanti.

ett helt set för en femhundring och dom funkar jättebra!PDT_Armataz_02_02.gif

Clas

 

 

Ja kanske det skulle gå' date=' om man sätter fast själva hylsan ordentlig i en pelarborrmaskin så man får ett helt rakt och jämt tryck. på borren [img']smileys/PDT_Armataz_02_12.gif[/img]

Den lär ju vara av ett matrial som är hårdare en gängtappen för att det skall gå PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Det är jättesvårt att slå sönder en brusten tapputan att sabba godset runt tappen.

Men riggar man stycket och borrmaskin skall det inte vara något problem.

tycker att ytan ser slät ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja du har med största sannolikhet rätt där Erik PDT_Armataz_02_30.gif, det är min erfarenhet med PDT_Armataz_02_38.gif skall ge den lite stryk i morgon.

Kanske prova borra upp från baksidan och slå därifrån, det hålet blir ju ändå liggandes utanför själva tätningen på navet PDT_Armataz_02_39.gif och borde gå att täta med något sen om man vill.

Det håller säkert med 5 skruvar, men ni vet hur det är det skall bara vara riktigt PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lär inte hitta något borr som rår på en gängtapp. Det enda är nog som redan föreslagits att försöka slå sönder den och det är ju jävligt nog på en så liten dimension som M5. Den sitter väl djupt också kan jag tänka.

 

Eller så ringer du någon kompis med en gnistutrustning så fixar han det. PDT_Armataz_02_40.gif Skitbilligt!

 

 

Ake642008-10-04 20:24:19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Det finns numera en speciell sorts elektrod som kan svetsa fast en mutter på tappen så man kan dra ur den med ringnyckel,, det funkar faktiskt??? har testat på jobbet,

men jag vet inte hur klena pinnar det finns, vi har bara kört på m20-m36

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom pinnarna har vi på jobb me..........funkar som att "flussen" skyddar gängorna men fäster matrial på det som ska ut, har plockat ut m6-m8 pinnbultar upp till 5mm ner i hålen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag tror att den enklaste och billigaste lösningen blir att borra upp ett nytt hål från undersidan och prova knacka ur gängtappen från det hållet.

det ser ut att vara gutjärn i godset så det tåler nog inte så mycket värme utan att det går sönder. samtidigt borde det inte behövas allt för mycket våld underifrån för att knacka sönder gängorna så tappen kommer ut

Får ta en maskinskruv och använda som don underifrån, sådana har jag dragit bort (sönder) gängor i gutjärn förut med av misstag då bore de hålla för att knacka sönder det som håller gängtappen.

Annars börjar det snart bli billigare med ett nytt frihjuls nav PDT_Armataz_02_39.gif

 

Det jäkliga är att samma prosedur skall göras på andra sidan med, kanske bäst att leta på rätt skruvar då PDT_Armataz_02_23.gif

 

jag har ju någon spray till svetsen som gör att det inte fastnar något på hylsan kan man försöka få sådant runt gängtappen och svetsa på någonting på den och prova skruva ur den igen tro ?

 

Jag får tacka för alla tips, skall se om det funkar med borningen underifrån först, sen får jag väll lämna in det hela till någon firma som har bättre resurser än vad jag har i min lilla verkstad PDT_Armataz_02_02.gif

 

Som sagt en riktig kompressor med 50 L tank så man får bort skiten  och en ny gängtapp av bra kvalitet står överst på inköps listan nu, ja så massor av 556 det gick ju fint så länge den räckte PDT_Armataz_02_26.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

En annan variant som kanske inte kan praktiseras här,är borra ur ,kör i lösa gängor,sånt som sker vid tändstiftsbyte på gamla as.Elller min impellerpump på båten (alu gods).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

Hehee ,dom kör med ultraljud numera,kostnad lika hög.Jag kolla truten i måndags 920skr inga hål,men dom har en teve i taket ialla fall för det priset.reklamteve för tandvård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hu nä tandläkare tar ju 100 kr för att säga hej sådana går inte att anlita PDT_Armataz_02_22.gif

Men jag har kompisar som är sprängare kanske de kan få bort tappen, men då gäller det att kunna ladda rätt PDT_Armataz_02_25.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns gängtapps utdragare. Jag har såna i garaget.

Är en stång med lösa pinnar som man kör ner i den avbrutna tappen och vrider runt.

Ska försöka ta en bild på dom i morgonPDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagts i tråden så är det enda som rår på gängtappen en gnistmaskin, prova ta kontakt med nån firma. Har du tur så landar det bara på några hundralappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle nog försöka slipa ett spår i tappen med ett diamantslipstift, typ dremels Klicka här

Sedan värma godset ordentligt runt tappen, kyla tappen med kylspray (Riktad kylning) och försöka skruva ut tappen.

 

Nu kan det ju vara spån i gängorna som sinkar detta, men försök isf. att försiktigt knacka på tappen samtidigt som du skruvar...

 

Värme/kyla får man varva med hela tiden!

 

- Det var mitt tips!

 

Alltid lika trist när sånt händer... PDT_Armataz_02_04.gif

 

/Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...