Gå till innehåll

vad rår på en bruten gängtapp


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Ditt tips Lasse är nog inte så tokigt. Få tillräckligt bra spår i tappen för mejseln bara.

 

Vad som är viktigt när man gängar - särskilt ett bottenhål - är att hantera spånbrytningen på rätt sätt. Det finns speciella bottenhålstappar och då menar jag inte de som man använder som steg två för att få ner gängan ända i bott, utan spiralgängtappar. De bryter spånen upp ur hålet, till skillnad från de vanliga raka tapparna som oftast får spånen att gå ner i hålet. Men man ska ALLTID gänga en liten bit - ett varv eller två - och sen backa tappen lite för att bryta av lämpliga längder på spånen och upprepa den proceduren hela vägen ner. Kan man göra proceduren med biten vänd "uppochner" så spånen ramlar ur hålet är det givetvis bättre, men det ställer till en del andra praktiska problem istället.

 

5-56 är ok som smörjmedel, WD40 uppfattar jag som något bättre, men det är fortfarande SMÖRJMEDEL. Vid skärande bearbetning ska man egentligen ha skärolja och det finns det olika kvalisorter att tillgå precis som all annan kemi. Alla säljare pratar för sin egen vara, men i det här fallet är nog störst chans att få bäst råd av nån som har mekanisk verkstad med flera anställda. Småskuttar har ofta smarta lösningar, men kanske inte de kvalitetsmässigt bästa och ser kanske de direkta utgifterna som ett större problem än om man får bråka lite med en avbruten gängtapp ibland...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Skall prova lite försiktigt själv i dag, annars så har jag kanske lite tur så de kan få ut den på svärfars jobb, de tillverkar verktyg mm, gick det inte skulle de nog kunna tillverka en helt nytt frihjulsnav med de maskiner de har där.

 

De trodde att det skulle gå att svarva ut den med någon svarv de har där tydligen skulle det gå att sätta fast själva frihjuls navet och svarva nya gängor i hålet trots att gängtappen satt där PDT_Armataz_02_12.gif

Så jag skulle inte göra allt för stor åverkan innan de fick kolla på den på måndag, passar på att skicka med det andra navet med så får de svarva nya gängor på det med när de ändå håller på PDT_Armataz_02_30.gif

 

Ja det är ju lätt at få till det med rätt grejor men stående ute i regn och blåst på en grusplan då kan allt jäklas, bästa att få ordning på min verkstad och i garaget snarast, om jag skall kunna hålla på med axlarna sätta i diffen mm. det görs nog bäst inne i värmen i verkstaden i källarn där jag har riktigt ljus och möjlighet att hålla sakerna riktigt rena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Så gick det till slut väl PDT_Armataz_02_02.gif

Började med att låna svärfars kompressor och blåsa rent runt gängtappen tog sedan

en fil och använde som don knackade till på tappen rejält några gånger och den gick

att röra lite på, blåste lite mer och tog den minsta flat tång jag har och började pilla

efter en stund gick det att vrida tappen ett kvarts varv, så åkte högtrycks tvätten fram

och Jag blåste på med vassaste strålen, tog sedan tryckluft igen och greppade tag i det

lilla som stack upp med en väldigt liten avbitare, och en bit av tappen losnade.

Ja så var det resten kvar, då jag nu hadde ett 3 mm djupt hål så tog jag fram slag-

bormaskinen, satte på en 3 mm betong borr och nötte på en stund, varvat med tryck

luftblåsning.det gav mej några mm till, sen fick filen tjänstgöra som don igen, då det

antagligen var det hårdaste jag hade till hands, och efter lite våld med den så smulades

gängtappen sönder lite i taget. och så hade jag skapat mej 12 mm hål med gängorna

kvar hela, något mer behövdes inte för att jag skulle få dit maskinskruvarna jag tänkt

använda. PDT_Armataz_02_23.gif det tog bara ca 3 timmar men det var de värt, sen när de sitter på igen

PDT_Armataz_02_05.gif

 

tn_DSCN0788.JPG

Ja nu kan ni ju kanske förstå att en gängtapp med bättre kvalitet och smörjning

varvat med renblåsning, kommer att användas när den andra sidan skall få sej

en omgång nya maskinskruvar med mm gänga på PDT_Armataz_02_39.gif.

 

Får tacka alla för bra tipps PDT_Armataz_02_02.gif ,

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja du en sådan skulle man haft legat på finverktygshyllan PDT_Armataz_02_02.gif

Det är ju inte ofta man drar av en gängtapp, men det blir ju en massa bekymmer när man väl gör det, då spar en sådan säkert massor av timmar och arbete PDT_Armataz_02_39.gif

Jag försökte att få ner tre lite grövre nålar och vrida med , men de ville ju bara lägga sej i kors och då nyper de fast i ytterkanterna i stället, men en sådan hylsa fungerar säkert jätte bra PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja bara för roligt att veta så kom svärfar över i dag och undrade hur det gått med gäng tappen.

 

Han hade pratat med gubbarna på sitt jobb, och nämnt att det  eventuellt var gjutjärn och inte tålde så mycket våld.

 

Ja men då är det ju bara att sätta den i gnistmaskinen och bränna bort tappen vart svaret PDT_Armataz_02_12.gif

Vad är sannolikheten för att hjälpen skulle funnits så nära, om jag gått bet på att få ur den.

Ja nu vet jag till nästa gång det händer något liknande , att det bara är att gå över staketet och lämna saken som är trasig, så kommer den fixad tillbaka nästa dag  för lite fika slantar PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...