Gå till innehåll

Lutningsmätare


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

På vår segelbåt finns en mätare som visar lutningen i sidled. Det är en kula som rullar i ett genomskinligt rör med en gradering i botten i grader.

Jag som novis terrängåkare tänkte att det kanske kunde vara trevligt att titta på en lutningsmätare för att lugna nerverna. Man får naturligtvis inte lita allt för mycket på mätare och data.

 

Backtagningsförmåga: 80% (39 grader)

Sidolutning under körning: 40% (22 grader)

 

... är ju prestanda på TGB11 och jag antar att man lurar sig själv att verkligt 10 grader känns som 45 grader.

 

 

När man var liten och bläddrade i Biltema eller Hobbex och liknande fanns ju såna pimp-my-ride- tillbehör med en konsoll innehållande 3 mätare med bl a kompass och lutning att sätta på sin instrumentbräda. Tror att Pajero hade sån på allvar mitt fram i instrumenten. Jag skall titta på en båtaffär men tänkte hålla pengen nere eftersom jag inte vet hur stor nytta man har av det. Andra tips om var man kan hitta motsvarande? Eller är det bara trams?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Johan11 har en lutningsmätare i sin bil, hör med honom vilken bil den kommer från och kolla sedan på bildelsdatabasen.

Nyttan av den är nog inte så stor men lite kul kan det vara.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhej,

 

 

 

jag köpte en plastig sak från Danmobility.

 

 

 

http://www.danmobility.se/product.asp?c=2179574153&n=1199147583&pn=1222874891

 

 

 

Tyckte inte den var värd 149 kr, den skramlar och är odämpad, så när man studsar runt i terrängen så är den svår att läsa av. Sen tittar iallafall jag väldigt sällan på mätaren, då man mest behöver kolla på den vill man ju se vart man kör och sätter hjulen för att inte tippa. men den är rolig för ev. medpassagerare.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan11

Det är den från Danmobility jag har oxå och den skulle jag inte heller rekommendera till någon.

Vet att Mitsubishi L200 har en fin men vet dock inte hur den sitter eller om det går att plocka ur den och få dit den i 11:an på nåt snyggt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns även i Toyota Tercel, borde finnas en uppsjö att tillgå på skroten, då dom tidiga årsmodellerna väl sen länge mött karosserirostdöden....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hellrejjser

Har själv funderat på att köpa en, men har känt att det finns viktigare saker att lägga pengarna på, men i alla fall, så föreslår jag som alltid Ebay. Där hittar man allt och lite till.. Ställ in sökningen på Worldwide bara så dyker massa kul upp.

Finns många digitala mätare där för 20-30 dollar med billig frakt..

 

Clinometer, lutningsmätare, inklinometer och allt vad det kallas på alla språk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns även i Toyota Tercel' date=' borde finnas en uppsjö att tillgå på skroten, då dom tidiga årsmodellerna väl sen länge mött karosserirostdöden....

 

// Klas[/quote']

Jag har en till salu under säljes... kolla in ErikL infällt montage av en sådan... man behöver kugga om lite för att lutningen skall gå att nolla ut då lutningen på panelen är lite annorlunda än i Toyotan eller så bygger man en kåpa så den står upprätt...

lutning2.jpg
s-os2008-10-23 18:42:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian
Finns även i Toyota Tercel' date=' borde finnas en uppsjö att tillgå på skroten' date=' då dom tidiga årsmodellerna väl sen länge mött karosserirostdöden....

 

// Klas[/quote'']

Jag har en till salu under säljes... kolla in ErikL infällt montage av en sådan... man behöver kugga om lite för att lutningen skall gå att nolla ut då lutningen på panelen är lite annorlunda än i Toyotan eller så bygger man en kåpa så den står upprätt...

lutning2.jpg

 

A hard thing to come by! Jeg fik sendt en til min Cruiser fra Australien PDT_Armataz_02_01.gif
Christian2008-10-23 19:26:14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Medicinmannen

Jag har satt en marin SILVA krängningsmätare i en improviserad ram mellan framrutorna (se billden). Den är ju också odämpad och rasslar lite ibland - men lite kul och bra att ha när man skall sova i bilen för att få den stående plant: Har dock fått täcka övre, finindelningsskalan med mörkröd transparent plastfilm för den blir så hysterisk så den blir jobbig...

 

Tgb11ventyr24nov2007020-1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag har inte hittat den i länken lev-o-gage trots att det är just det märket vi har i båten tror jag. Men det blev en sån här idag på Erlandssons á 198 kr där 5 gradersskalan antagligen bara är störande.

 

 

Återstår att prova den nästa helg i Rosersberg.
petewedi2008-10-24 15:53:38
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Den var cool. Kompenserar den för krängningar och G-krafter när man kör så att den bara visar faktisk lutning? Det tror jag kan vara problem med den mekaniska jag har. Har än så länge bara provat min i SAAB 9-5 på bilväg hem ifrån inköpsstället men lite svajig blir den ju med en kula som åker hit och dit. I terrängen kör man ju ganska sakta iofs och när det börjar luta stannar man väl till för att läsa av.  Jag provar nästa söndag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var cool. Kompenserar den för krängningar och G-krafter när man kör så att den bara visar faktisk lutning? Det tror jag kan vara problem med den mekaniska jag har.

Bra fråga. Men som du sa, man kör inte fort i skogen så det kanske spelar ingen roll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det är nog bra med en sådan

Själv försöker jag hålla ögona på mark och bil för att avgöra om det skall välta eller ej PDT_Armataz_02_12.gif.

Men klart man får ju en överaskning i mellanåt då också PDT_Armataz_02_23.gif

Vi hade några sådan med en kula i sittandes i skogsmaskinerna i skolan, och när de bottnade så var det långt till man välte.

Så jag undrar är det någon som kör efter dem ?

Och hur tillförlitliga är de ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...