Gäst Hellrejjser Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Nu är jag fundersam här i mörkret.. Kopplade in min helt nya "fina" biltema tändinställningslampa och började kolla tändningen på 13 bilen.. Helt plötsligt började den lysa helt och man såg sån där lustig rök i lampan.. Ääh, tänkte jag och stängde av den lite.. Sen blinkade den fint igen, och tändningen stod 10 grader efter... Det ska väl vara före ??? Men helt plötsligt brann biltema skiten upp, och jag kom på att jag matat den med för mycket av det goda.. Det är ju bara en stackars 12 voltare som inte klarade 24volt.. Uuups, skit samma, det är ju garanti Hade en till tändinställningslampa och kopplade in den rätt denna gången. Men nu är frågan, cylinder 1, är den längst bak mot växellådan ????? Brukar inte den vara längst fram ??? för nu sitter alla kablar 1-5-3-6-2-4 med ettan längst bak... Är det rätt ??? Alltså fråga A är: tändningen ska stå på 10 grader före eller ??? Före menar jag alltså där skalan är markerad 0-40 grader... Efter nollan är den bara markerad till 10 grader... Och fråga B är: Var är cylinder numero 1 ??? Inga livlinor får användas... Mycket tacksam för svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 ja sylinder 1 ska ju oftast vara närmast kammdrivningen på de flesta motorer. i detta fall blir det väll vatten pumpen då. tändföljd.1-5-3-6-2-4 o 10 grader före övre döpunk. bortkopplat vakum på fördelare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 A= före alltså på graderingen som går till 40 B = jo ettan skall väl vara första cylindern framifrån, närmast kylet. Det har de då varit på alla raka motorer jag kollat på tidigare i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 köp ingen mer lampa lär dig ställa efter spikningarna och motorns nuvarande skick inte fabriksinställningen som gällde för massor med år sen när soppan var högoktanig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hellrejjser Postad 3 November , 2008 Rapport Share Postad 3 November , 2008 Suveränt... Hann gå ner och laga lite mat, och så hade man fått två rätta svar Tack för det... Har hållt på att koppla och greja fram till nu typ, och nu startar den lätt och går lite halvbra, men har inte varmkört bilen än, det får bli imorgon.. Brytaravståndet var alldeles för litet plus att det var en "loppa" på brytarspetsen.. Och så var tändkablarna lite fel placerade.. Det skumma är att jag bytte fördelare för ett halvår sen och den har alltid varit lite slö, men annars har den gått väldigt jämt när man haft full choke på den.. Trodde det var förgasarna, men förhoppningsvis har det hjälpt att få tändföljden i rätt ordning igen.. Men imorrn väntar det slutgiltliga testet för att se om den går som den ska.. Återigen, tack för snabba svar... Och jag gillar sån där musik där elgitarrerna ylar och dubbla baskaggar krossar trumhinnorna, så lyssna efter spikningar är inget för mig ujuj så dåligt jag hör, och jag är knappt 30... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 4 November , 2008 Rapport Share Postad 4 November , 2008 .. skulle inte vara otrevligt utan skrivet med glimten i ögat. men nu ändrat. tips: vissa bilar har haft dubbel märklning för lampa tror det var 202 som hade märkning för 3'an sett från undersidan av motorn för förenkla inställning med lampa. det finns alternativa sätt att ställa tändning vilket kan bli mer optimalt än med lampor. location kuba? eile2008-11-04 09:06:56 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 4 November , 2008 Rapport Share Postad 4 November , 2008 Stämningen i den här tråden är noterad och den som har nåt att anmärka postar det i pm till mig, inte här. Här nedanför förväntar jag mig bara en saklig diskussion om trådens ämne. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hellrejjser Postad 4 November , 2008 Rapport Share Postad 4 November , 2008 Vet inte om jag missat nåt men jag har inte märkt av nån speciell stämning i denna tråden, förutom att jag är överlycklig att bilen går bra igen Tack som sagt för dom mycket enkla självklara svaren.. Allt är ju så lätt när man väl vet hur man ska göra.. Vet inte om KlåparNisse har satt tändkablarna fel nån gång, och jag bara satte dom som dom satt utan att kolla, eller om jag snurrade till det sist jag hade isär grejerna.. Gjorde även rent glasbehållaren med ett insatsfilter till bränslet som sitter under kåpan i hytten, för det var fullt med brunt pulver.. Vet inte om det var rost, men det blåstes ur i alla fall, och även förknasarna. Så nu kan bilen varva ur helt och den har även blivit 200 ggr starkare.. Jiippee... Skärmar ska byggas och så får det bli en regbesiktning ner till B-kort nu snart här... Änna dags efter att ha ägt bilen ett år nu.. - - - - - - - Men i alla fall, en liten sammanfattning om nån annan ska ställa tändningen och har rört ihop det helt med kablar och fördelare: Nollställ motorn så noll på remhjulet står på motorns markering som sitter ovanifrån på förarsidan av motorn. Då ska rotorn peka mot bilens front, annars så får man vrida motorn ett helt varv till man kommer på nollan igen och rotorn pekar framåt. (Två varv på motorn gör ju ett varv på kamaxeln..) Men då ska rotorn peka på cylinder 1. Sen snurrar fördelaren MOTSOLS, så det är bara att skruva i kabel för kabel i tändföljden 1-5-3-6-2-4. Cylinder 1 är alltså i framkant av motorn. Brytaravståndet ska vara minst 0.25 mm och 10 graders förtändning ska det vara sen.. Har radiostörd fördelare och den gick inte att sätta fel ner i motorn, den har spår som är utfrästa som bara passar på ett sätt, så går fördelaren trögt ska man inte pressa ner den med hjälp av skruvarna eller liknande.. Är kanske samma på alla, vad vet jag.. Så än en gång, tack för ett bra forum med mycket bra kunskap som kommer hålla dessa bilar rullande länge... Och jag ska ändra min location till nåt mer passande än Kuba.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 4 November , 2008 Rapport Share Postad 4 November , 2008 ja det fick vi en tgb åkare på lite närmare avstånd.. hihi Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 2 September , 2015 Rapport Share Postad 2 September , 2015 Riktigt gammal tråd, men hur ser markeringen ut på remskiva respektive blocket? Måste det rengöras ordentligt först för att man ska ha möjlighet att avläsa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
henkal Postad 2 September , 2015 Rapport Share Postad 2 September , 2015 Innanför remskivan sitter det ett litet svänghjul som har gradering på kanten. Borsta ren kanten med stålborste om det är rostigt eller skitigt så graderingen syns. På motorn sitter en pil (som en trekant) som pekar ner mot svänghjulet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 September , 2015 Rapport Share Postad 3 September , 2015 Jag har aldrig lyckats se markeringen..sitter förmodligen illa till eftersom jag aldrig sett den trots rent och fint.. Vilket håll tittar man ifrån för att se, underifrån? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
henkal Postad 3 September , 2015 Rapport Share Postad 3 September , 2015 Jag såg inget före stålborsten (som jag använde nerifrån). Så här ser det ut uppifrån nu. Titta nära kanten mot förarsätet. Motorn ska vridas 15 grader till för att komma till tändläget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 September , 2015 Rapport Share Postad 3 September , 2015 Vilket skit..troligen där över jag monterat min servovätske behållare.. haha 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.