Gå till innehåll

Reservdelslista Volvo Vapl/Felt/C202


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

På tal om navmutter så kan jag tipsa om min lösning. Swedol har krafthylsor i dimensioner som är nära nog (55mm om jag minns rätt). Priset är rimligt, typ 300:-. Man bör ha en bra svarv (eller en kompis med bra svarv) för de har lite för mycket gods för att få plats i navet annars.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu har jag mätt. Den hylsa jag har är 7mm tjock i godset. Orginalvarktyget, navmuttern som Beau postade bild på i denna tråd för några inlägg sedan, har godstjocklek 5mm. Originalmåttet är 2 3/16 tum vilket är mellan 55 och 56mm. Den hylsan jag har mäter 56mm och funkar bra. 55mm lär nog också funka bra, men det har jag ingen erfarenhet av. Kanske någon som har. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Det var nog mest det där med "kalibern" jag var på jakt efter även om den första texten var underhållande även den ☺

 

Hur ser det ut med lager nu för tiden? För några år sedan beställdes timken-lager från Kina till ett långt mycket lägre pris ön skf. Finns det något liknande alternativ idag? Dom länkarna jag hittat i forumtrådar är döda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kina är ju alltid Kina. Kolla med Terräng-Axel om han har. Annars Offroad Autoparts i Hässleholm. Nya SKF lär kosta 2500SEK/st. Om det nu räcker. Innan du beställer så gå igenom alla lager, kan vara så att det bara är litet glapp men att lagren i sig är OK => ta bort shims. Står beskrivet i flera trådar, vissa kör med distanshylsa, andra utan. Jag gjorde misstaget att jag slängde ett par gamla lager när jag bytte på min första Valp för 10 år sedan, typ. Dom var helt OK :(. Fast dom har jag kvar ligger inlåsta i ett kassaskåp som pensionsförsäkring. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 2 years later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

5.38+diffbroms + c202 axelhus= Sant

Lägger upp det här som tips om någon vill pröva diffbroms och 5.38 i c202 axlar så passar alla delar rakt över det är samma 4h4 axlar och samma tillverkare men c202 har kraftigare pinjong och lagerläge så bakre pinjon lager på valpens 5.38 pinjong lager dvs det vid medbringare får bytas till 02474/02420 NTN 28.575x68.262x22.225 Koniskt för att passa i huset.

Det inre på pinjonglagret på valpen är något längre och behöver därför inte bytas utan extra längden gör att pinjongen når in till det mindre kronhjulet och kommer passa med vanlig shimsning. C202 medbringare passar valppinjongen så c202 kardaner går fortfarande att använda vill man ha valp kardaner går valpens tätning att sätta i c202 huset.

Självklart kan man ha otur och hitta ett c202 hus och en drevsats som båda ligger långt från mitten på toleransen och då kan göra det omöjligt, det skiljer ju 20 år på tillverkningarna.

DSC02763.JPG

DSC02782.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...