Gå till innehåll

Reservdelslista Volvo Vapl/Felt/C202


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Jag beställde på Finnvedens lastvagnar på Volvos nummer 637746' date=' det fanns i lager för några år sedan i alla fall.

[/quote']

Tack för svaret Ryden!

Jag kollade nummret och det fanns i lager. Men priset var lite väl dyrt 1896 kronor (och 25 öre((???)).

Ingen som har hittat ersättnings dämpare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är företaget KONI som tillverkar styrdämparen åt Volvo. Kanske man kan få den billigare genom att köpa den direkt av KONI. Nummer är isåfall 3328 5097. B.t.w. har en kollega till mig i norra Finland gjort försök med en Mercedes-dämpare - jag känner inte till resultatet men det går ju att försöka ta reda på.

Egil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på den här sidan, du får mäta fästen, max- och slaglängd på din befintliga och se om du hittar något som passar (posta gärna måtten här).

Tatanka fixar säkert fram en passande Trailmaster, men det blir nog inte särskilt mycket billigare.

 

 

Edit: Måste ju lägga in en länk oxo om jag nu hänvisar till den PDT_Armataz_02_01.gif
ryden2010-09-22 14:35:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren igen!

Jag har ingen dämpare på denna bilen, men ska få läna en av Putte på forumet.

Hinner någon före, så posta gärna måtten på infästning och slaglängd!

//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har skrivits här om stötdämpare till Valp 903, 3314 som är lika som Mitsubishi Pajero Bak men inget om årsmodell, skall vara från 1996-2002, passar som handsken runt om på valpen  PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst c202sven
Lite info om prisläget i dag på lager mm

Kollade med Altyco i dag angående lagerna i fördelningslådans utgående axlar

De 2 koniska lagrena 415 kr st

Det mindre lagret 190 kr

Packboxar 85 kr' date='

 

Så slår man i hop det som behövs till utgående axlar blir det 1190 kr ,

 

Styrarmar till axelvända framaxlar 1900 paret

 

De koniska styr lagrena på fram axeln 215 kr st

Det behövs 4 st för att byta alla.

 

Glömde att kolla utgående lager och packboxar till kardanerna på axlarna men skall kolla upp det när fördelningslådans lager beställs.

 

Har även lagt ut en förfrågan på samma lager och packboxar på flera ställen, återkommer med svar om det finns hemma och priser när jag får dem.

 

 

[/quote']

 

 

Inte får du tag i hjul lager till c202??

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte att köra på Mitsubishi Pajero bakstötdämpare 70092?

Var kan jag annars få tag i en billiga bakre stötdämpare till en L3314HT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Lite info om prisläget i dag på lager mm

Kollade med Altyco i dag angående lagerna i fördelningslådans utgående axlar

De 2 koniska lagrena 415 kr st

Det mindre lagret 190 kr

Packboxar 85 kr' date='

 

Så slår man i hop det som behövs till utgående axlar blir det 1190 kr ,

 

Styrarmar till axelvända framaxlar 1900 paret

 

De koniska styr lagrena på fram axeln 215 kr st

Det behövs 4 st för att byta alla.

 

Glömde att kolla utgående lager och packboxar till kardanerna på axlarna men skall kolla upp det när fördelningslådans lager beställs.

 

Har även lagt ut en förfrågan på samma lager och packboxar på flera ställen, återkommer med svar om det finns hemma och priser när jag får dem.

 

 

[/quote']

 

 

Inte får du tag i hjul lager till c202??

 

tack på förhand

Jo genom Laplander.nu - Shop 
Lager forhjul 181312 kr725.00 (including 25 % tax) show_image_in_imgtag.phpfilename=a8b003d94fe7839404f6719d4252db4e.jpg&ampampnewxsize=90&ampampnewysize=90&ampampfileout= Forhjulslager komplett Detalje

Hm såg att det var du som frågade i går där jag gav samma svar PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Det går alltså inte att köra på Mitsubishi Pajero bakstötdämpare 70092?

Var kan jag annars få tag i en billiga bakre stötdämpare till en L3314HT?

 

Har inte undersök men det borde ju finnas fler som säljer "pirat" bakstötdämpare till Pajeron
Det finns ju en uppsjö av bilreservdels försäljare PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alltså inte att köra på Mitsubishi Pajero bakstötdämpare 70092?

Var kan jag annars få tag i en billiga bakre stötdämpare till en L3314HT?

70-092 är framdämpare, bakdämparen hade nummer 70-091 och har numera utgått.

 

MECA har för 478,75

Har inte hittat någon motsvarande BTs 179:-

 

De viktiga måtten är 12" hopskjuten, 19" utdragen och bussningar i bägge ändar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Dirty Hog

Knutkors har väl avhandlats tidigare, men jag lägger detta tips iallafall om någon inte vill-kan handla på biltema.

köpte dessa till valpen på MECA i Nyköping för 95kr st. Vete fan vad man får för kvalitet för dom pengarnaPDT_Armataz_02_14.gif
tn_DSC00024.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

PDT_Armataz_02_12.gifBara att köpa, slit ut och byt igen, de får så mycket stryk så några jätte dyra är det inte värt att sätta på.

Men en smörjnippel på en är ju ett + då håller de några svängar mer i skogen, förutsatt att man smörjer dem efter varje körning då PDT_Armataz_02_30.gif 

Måste ju bara berätta vad de sa på Volvo i Mjölby,
Nästan 500 kr + moms för ett knutkors. det var beställningsvara och de tyckte inte att de hade någon skyldighet att hålla med kors till så gamla bilar som 140-240-740 PDT_Armataz_02_12.gif

H.Hansen2010-11-22 23:32:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst volvorobban86

Hur är det med måtten på hjullager fram till c202, ska ju gå att svarva till mm lager, vore tacksam med vilket lager man inhandla så jag kan svarva om dom visentliga delar så jag kan byta lager utan att bli helt pankPDT_Armataz_02_41.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma som till Valpen?

I så fall borde 32009 vara det du söker.

SKF 102849/102810:  44,45x73,025x18,258 mm  5600kr/st på Swerull i Jönköping (tror dessutom att det var ex moms!)

SKF 32009:   45x75x20 mm  282,50kr på Swedol (ink moms)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Så långt hade inte jag tänkt men det borde ju betala sig tämligen direkt. Kan du inte meddela hur det gått, om resultatet blev bra och hur mycket det kostade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Att svarva nya trumpeter i rätt matrial samt svarva om naven så detta lager passar, kostade  ca 1500 per sida inklusive 2 lager med packboxar för ett par år sedan. hos en firma i Gästrikland.

Men han ville ha en beställning på 10 st alltså komplett till 5 fram axlar innan han ställde in programmet och inhandlade rätt ämne till trumpeterna.

Vet inte vad han tar i dag. antagligen lite mer, men betydligt billigare än köp av ett av swerull sina "orginallager". för komplett till båda sidor.
Borde ju gå att få någon annan firma att göra det samma, 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid inre lagret på trumpeten finns inte mycket att svarva i, redan ganska tunt med gods. måste vara lättare att hitta ett lager med rätt innermått och sen ta lite på navet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
vid inre lagret på trumpeten finns inte mycket att svarva i' date=' redan ganska tunt med gods. måste vara lättare att hitta ett lager med rätt innermått och sen ta lite på navet.[/quote']

Ja men med rätt matrial och ny svarvade trumpeter håller det,
Jag vet då en i Gästrikland som kör willys med valpaxlar och de lagrena med 40+ tum på däckena, och det håller då i alla fall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Kan jag använda en koppling för en amazon till valpen (3314 från 64' date=' B18)?

 

t.ex. denna:

http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=523007&CarReference_ID=2575&CategoryType_ID=1

[/quote']

Bordefungera om du har orginal motor och växellåda. Ingående axel på växellådan kan ha olika antal splines. Orginal har färe splines, jag tror att det är 10st.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 stämmer bra att det är. Har hört att de har fler på nyare varianter dock.

Men en del verkar tycka att en amazonkoppling passar medans andra hävdar att man ska ha en förstårkt koppling, ingen som vet? Altyco ville nämligen ha 2800:- för en koppling och han sa att det inte var samma som till amazonen. Men man kanske kan nöja sig med en för amazonen om man inte har allt för höga krav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

båda passar men det finns en som är starkare, om jag minns rätt så har den starkare 6 fjädrar och den klenare 4 st. Kolla om tryckplatta, stödlager (det inne i vevaxeln) och urtrampningslager är ok eller om du ska byte de också på en gång

 

Det finns flera andra alternativ än altyco, t.ex dessa

 

Jag kör med en från vp-autopats och tycker att den fungeerat bra det lilla jag kört med den.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...