Gå till innehåll

Reservdelslista Volvo Vapl/Felt/C202


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst goethe

Någon som vet var man kan få tag i en hastighetsmätarvajer som inte går loss på en tusenlapp?

Det är till en 3314, dvs det behöver vara en lång rackare som går från fördelningslådan till instrumentpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman
Eller en generator till C202' date=' fungerar den som suttit på typ 240 osv? [/quote']

Det verkar vara liknande på de flesta av volvos rödblocksmotorer. Jag har en från en 240 och var tvungen att borra upp hålet genom generatorn samt bocka om spännarmen. Det är snabbt gjort och du har billigt ökat krämen samt sluppit laddregulatorn. Toolman2011-03-21 14:44:47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Jag beställde på Finnvedens lastvagnar på Volvos nummer 637746' date=' det fanns i lager för några år sedan i alla fall.

[/quote']

Tack för svaret Ryden!

Jag kollade nummret och det fanns i lager. Men priset var lite väl dyrt 1896 kronor (och 25 öre((???)).

Ingen som har hittat ersättnings dämpare?

Behöver en styrdämpare. Har någon kommit fram till en ersättare som inte kostar halva högerbenet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvorobban86
Eller en generator till C202' date=' fungerar den som suttit på typ 240 osv? [/quote']

Det verkar vara liknande på de flesta av volvos rödblocksmotorer. Jag har en från en 240 och var tvungen att borra upp hålet genom generatorn samt bocka om spännarmen. Det är snabbt gjort och du har billigt ökat krämen samt sluppit laddregulatorn.

JAG NYTTJAR EN FRÅN EN 760 PÅ 100 AMP. FICK BORRA UPP HÅLET TILL BLOCKET DET VAR ALLT
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Mimex
10 stämmer bra att det är. Har hört att de har fler på nyare varianter dock.

Men en del verkar tycka att en amazonkoppling passar medans andra hävdar att man ska ha en förstårkt koppling' date=' ingen som vet? Altyco ville nämligen ha 2800:- för en koppling och han sa att det inte var samma som till amazonen. Men man kanske kan nöja sig med en för amazonen om man inte har allt för höga krav?

[/quote']

 

Har kollat på detta och på 903 satt en koppling som hette 275907 den passade på både PV, Amazon, P1800 och 140 med B18 motor, Däremot på 9032 och 9033 satt en koppling som mycket riktigt var förstärkt den hette på volvo nr 275935 och satt på 140 73-74 med B20E/F motor och på 240 -78.

Bägge dessa kopplingar är idag ersatta till en hos volvo och heter idag 271263 för lamell och tryckplatta i sats kostar 2750:-. Sedan tillkommer ett urtrampningslager som heter 181428 hos volvo kostar 533,75:-.

Finns även att köpa på MECA för ett mer humant pris där heter satsen 1240-622014506 och kostar inkl. kopplingslager 1325. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Gäst krille
Kollade efter framhjulslager till min 3315' date=' är nere i ca 120:- styck!!!!!!

Ett tips: Timken använder bla SKF-s detaljnummer numera. Sökte även på Volvos originalnummer, fick många träffar på det. Lite skillnad mot 1300:- per hjul eller hur?

[/quote']

 

 

Någon som provat dessa lager? Mitt lager vänster fram låter numera som en stenkross.. börjar bli hög tid att ta tag i det här :)

Det var inte alls farligt dyrt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst H.Hansen

Teddan har hittat på en leverantör av kompletta renoveringssatser till valp bak axlar

här med 

Dana 44 Install Kit - MASTER

SKU: D44-MIK
This is a full set up kit to do the job right. It includes:

-Carrier bearings

-Pinion Bearings 

-Pinion Nut

-Pinion Seal

-Crush Sleeve or preload shims

-Pinion Shims

-Loctite

-Marking Compound

-Adjustable Differential Shims

-Oil Slinger

-Ring Gear Bolts

Och även kronhjul samt pinjong

Tror det landar på cirkus 2700 - 3000 kr med frakt för båda kitten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Teddan
Teddan har hittat på en leverantör av kompletta renoveringssatser till valp bak axlar
här med 

Och även kronhjul samt pinjong

Tror det landar på cirkus 2700 - 3000 kr med frakt för båda kitten

Jag kan HÖGT rekommenderar firman! Beställda flera LockRights där för 3 år sen. De är proffsiga and kan sina saker. Prata med Chase och hälsa ifrån mig. PDT_Armataz_02_02.gif

Totalpriset som Hasse skrev är något höger eftersom jag valde en annan frakt så jag får hem allt på 3-7 dagar. 690kr i dagens läge för frakten. 

Jag behövde först och främst en ny pinjong och kronhjul till drivkärran. Den jag fick tag i var ganska slut. 

East Coast har det jag behöver NYTT 1099kr plus F,M & T (frakt, moms och tull). Tycker det är bra med tanken på vad man betalar för beg. här i Sverige. Det enda är att ingen gör 10 splins längre så för 344kr plus F,M&T får jag en ny medbringare som passar inkl knutkurs & u-bultar (samma storlek som valpens)

Teddan2011-05-11 19:46:55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst H.Hansen

Pack box på axel vid kardarn.

Är det så att det är samma som pv/amazon/P1800140/240/740/940 så har dom alla samma packbox på spicers axlar, så det torde faktiskt va så att det är samma även på C202 volvo personvagnars artikel nr är isåfall 942905

Vi har nu gemensamt konstaterat att det är den pack boxen som passar  PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst H.Hansen
Pack box på axel vid kardarn.
Är det så att det är samma som pv/amazon/P1800140/240/740/940 så har dom alla samma packbox på spicers axlar' date=' så det torde faktiskt va så att det är samma även på C202 volvo personvagnars artikel nr är isåfall 942905

Vi har nu gemensamt konstaterat att det är den pack boxen som passar  [img']smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img]

Såg nu att Rookien skrivit detta
Idag fick jag äntligen tid att ta en titt på bakaxeln och jag kan tyvärr meddela att packboxen 942905 inte passar.

Ytterdiametern är samma, men axeln har större diameter på C202 än vad dom andra bilarna har.

Så då är vi tillbaka på 0 när det gäller ersättnings packbox till bakaxeln till just C202 PDT_Armataz_02_21.gif

MVH Hasse H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Håller ju på med min C202 lite just nu, byter urtrampningslager m.m.

Tryckplatta är samma som på Volvo 164 bl.a. - Volvo nummer: 430123

Gaffel är samma som 164 - Volvo nummer: 678986

 

Lager ska vara samma som 164, nummer: 678985, men jag köpte mitt lager via Altyco och det passar inte på växellådans axel.

Innerdiameter är ca 0.15 mm för liten så jag håller som bäst på att försöka hona upp det så det ska passa. Kan ta tid, får nog köpa mer grovkornig sten.

 

Lamell har jag inte hittat ännu, men min var i bra skick så den sätter jag tillbaka. Annars ska det vara 240mm/9½", kanske är samma som till 164.

Skulle tro att 220mm(?)/9" funkar också, kan tänkas att Altyco har men det har jag inte kollat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på ett tillägg: om man som jag har verkstaden utomhus så kanske man måste tänka på att lagret blir varmt och kanske expanderar något när man slipar det. Kan vara säkrast att kyla ner det innan man testar om det passar på axeln.

 

Nu ska jag fortsätta slipa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Kollade efter framhjulslager till min 3315' date=' är nere i ca 120:- styck!!!!!!

Ett tips: Timken använder bla SKF-s detaljnummer numera. Sökte även på Volvos originalnummer, fick många träffar på det. Lite skillnad mot 1300:- per hjul eller hur?

 

Någon som provat dessa lager? Mitt lager vänster fram låter numera som en stenkross.. börjar bli hög tid att ta tag i det här :)

 

http://www.4x4shop.se/ser_axle2.php

 

Det var inte alls farligt dyrt.

 

Teddan har hittat på en leverantör av kompletta renoveringssatser till valp bak axlar

här med

 

Dana 44 Install Kit - MASTER

 

SKU: D44-MIK

This is a full set up kit to do the job right. It includes:

-Carrier bearings

-Pinion Bearings

-Pinion Nut

-Pinion Seal

-Crush Sleeve or preload shims

-Pinion Shims

-Loctite

-Marking Compound

-Adjustable Differential Shims

-Oil Slinger

-Ring Gear Bolts

http://eastcoastgear...kit-master.html

 

Och även kronhjul samt pinjong

http://eastcoastgear...ing-pinion.html

 

Tror det landar på cirkus 2700 - 3000 kr med frakt för båda kitten

 

Vet inte om jag tänker fel men sitter det inte sailsbury axlar på valpen? Passar verkligen lager och delar till dana 44?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Posted 01 March 2012 - 07:41 AM

Hei.

 

Tok og målte litt i går kveld.

Dempere bak til Isuzu Trooper 91-04 / Opel Monterey 91-98 passer på valpen.

De er ca 1 cm kortere helt innpresset men like lange helt ute.

Litt større diameter på de jeg testet (gassdempere) så de kan være vansklige å få inn på festene foran.

Jeg prøvde ikke da mine dempere er ok.

 

Original Opel nr:

0436080

22081313

22117661

2281313

436080

436085

436086

97039322

97043307

 

1330586261_resized.jpg

 

1330586271_resized.jpg

Edit: Ser ut som at dempere bak til Toyota Hi-Lux 82-05 også bør passe :-)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Vet inte om jag tänker fel men sitter det inte sailsbury axlar på valpen? Passar verkligen lager och delar till dana 44?

 

Ja du då jag inte vet om någon som beställt denna satts så förlitade jag mej på vad Teddan pratat med dem om, är det inte så att valpens Salisbyry axlar är tillverkade på dispens av just Dana och en kopia av dem ? :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

NEEEEEEEEEJ!

 

Var på Biltema idag för att köpa 70-091 stötdämparna till Valpen och dem har UTGåTT! Det finns inte heller någon ersättare!

 

Har ni hittat andra som funkar?

 

Någon som testat om Biltemas "nya" stötdämpare till Pajeron (

70092) passar på C202:an

?

Ingår gummibussningen eller går den att köpa lös?

Redigerad av JAWS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...