Gå till innehåll

123 Ingition


Gäst 1911

Rekommendera Poster

Jag har monterat 123 Ignition i min 13-bil. Det var inga problem.PDT_Armataz_02_02.gif

Jag köpte också en ny högeffektständspole som tål 24 volt, från samma försäljare.

Dessutom köpte jag silikon-tändkablar och nya tändstift på Mekonomen.

 

Följande beskrivning gäller om man river ut ett avstört tändsystem och monterar 123-Ignition och ny högeffektständspole.

 

Vrid vevaxeln så 0-märket på remskivan är ungefär rakt upp, exakt mitt för markeringen på motorblocket. Det är flera små gradstreck före och efter 0-läget (övre dödpunkt)

Det är trångt och remskivan är säkert smutsig och rostig så du måste ha bra ljus för att se 0-märket.

Jag målade ett svart streck med en tuschpenna på 0-märket, då syns den bra sedan.

 

Lyft av det gamla fördelarlocket. Du ser nu vilket tändstift som är nummer ett (det längst fram har jag för mig). Notera också tändningsföljden (1-5-3-6-2-4) genom att följa tändkablarna. Du måste veta åt vilket håll rotorn snurrar. Jag minns inte nu på rak arm vilket håll det var. Vrid lite på vevaxeln så syns det. Men återställ sedan vevaxeln exakt i 0-läget.

 

Skruva loss hela den gamla fördelaren och dra ur den. Notera hur rotoraxeln är vriden. Titta ner i hålet på motorblocket, spåret är ej centrerat, så rotoraxeln passar bara i ett läge. Tag också bort tändspole och förkopplingsmotsånd (rund burk), avstörningsfilter (smal metallhylsa).  Jag fick även klippa nån kabel från ett relä. Det nya systemet behöver inget förkopplingsmotstånd, så reläet gör ingen nytta. Tag även bort de gamla avstörda tändstiften.

 

På den nya fördelaren skall man ställa in ett litet mikrovred i ett av 16 lägen. Se bifogad tabell för just din bilmodell. Vredet finns under en insex-skruv.

 

Flytta över fästet från den gamla fördelaren till den nya. Jag har för mig att den bara var att dra av.

Vrid rotoraxeln så den passar i spåret i hålet i motorblocket. Sätt i fördelaren föriktigt i hålet, känn att rotoraxeln går i rätt läge. Nu står rotorn i läge 1. Obs! Riktningen på den nya rotorn blir kanske inte åt samma håll som den gamla. Men dit den pekar nu gäller för cylinder 1.

 

Anslut nu fördelaren till 12 volt. OBS endast 12 volt. Har du 24 volt så koppla till ETT batteri. Använd det batteri som har minuspolen till jord. Kolla 123-Ignition-instruktionen exakt för vilka kablar som skall kopplas till batteriet. OBS! Jag tar inget ansvar ifall röken lämnar fördelaren. PDT_Armataz_02_01.gifOBS!

 

Om vevaxeln nu står exakt i 0-läget så vrid lite försiktigt på fördelaren. Exakt när den gröna lampan tänds så står fördelaren rätt. Lampan syns genom ett av hålen om man tittar uppifrån.

 

Nu är det bara att skruva fast allt, skruva i nya tändstift, koppla i sex nya tändkablar, skruva fast den nya tändspolen och ansluta den en tändkabel till fördelaren. Dessutom skall en av kablarna på fördelaren kopplas till minus på tändspolen. Plus på tändspolen skall kopplas dit du får 24 volt när tändningen är på. Jag har för mig att en av sladdarna till tidigare nämnda relä kan användas.

 

Fördelaren skall ha endast 12 volt. Jag har länge kört med en lös kabel som jag kopplar in mellan batterierna när jag skall köra. Den måste jag komma ihåg att koppla ur när jag stannar. Fördelaren har visserligen inbyggt skydd, så om den inte används (ej snurrar) så går den över i lågeffektsläge efter några sekunder. Jag har haft den ikopplad ett par timmar utan problem. Inget som blev varmt och inget mätbart spänningsfall på ena batteriet.

 

Någon gång skall jag använda ett relä (kanske det som nämnts ett par gånger ovan) och koppla så att när 24 volt kommer till tändspolen så skall även reläet dra, och då släppa fram 12 volt till fördelaren.

 

Min bil startade direkt efter denna operation. Jag kollade med en tändningslampa (stroboskåp) och lyste på remskivan. Det var exakt på 0-läget (mitt svarta tusch-streck). När jag gasade mer och mer så vred sig tändläget, jag har för mig upp till 10 grader. Det syntes tydligt på remskivan i stroboskåpets sken. Man kunde se att läget ändrades stegvis med mycket små steg, typiskt digitalt verkar det som, inget analogt luftundertryck här inte.

 

Jog hoppas denna enkla beskrivning hjälper dig något. Jag har några foton någonstans. Jag har också skrivit ner allt, tändkabellängder, typ av tändstift, läget på mikrovrdet m.m. Jag skall fösöka leta fram det om intresse finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Da har jeg montert min 123 tenning på bilen. Jeg byttet ikke Coil på min bil. Den har vanlig ikke radioavstörd tenningsanlegg. 12 volt til 123 hentet jeg fra omformer. Skal få finjustert med tenningslampe til helgen.

 

Min 11 bil startet også direkte etter montering. Syns også det ble finere gange i motoren på tomgang. Resposen på gassen virket også mere direkte.

 

Prisen på min 123 ble 3500 nokPDT_Armataz_02_06.gif Men nå slipper jeg i værtfall å skifte stift (bryter)PDT_Armataz_02_02.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Er så langt veldig godt fornøyd med 123 tenningen. Bilen starter veldig lett nå. Forbruket har gått ned. Blir nok enda bedre når jeg har fått timet 100%, har ikke fått gjort det enda.

 

Skal også få justert ventilene.PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst rickardp

Jag har också en 123ignition  i min TGB-11, motorn går mycket jämnare och känns nu väldigt pigg. Man behöver inte köra länge alls på choken numera och så fort flottörhusen fyllts så hoppar den igång direkt.

 

Jag trodde inte att det skulle bli en sån skillnad.

 

TGB-11 -75  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft den i min valp nu sen september och jag är fullständigt nöjd! Jag har märkt en liten förbättring i bränsleförbrukningen samt den går väldigt jämn och fin för mig med. Klart värt investeringen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...