Gäst Jenik Postad 6 Januari , 2009 Rapport Share Postad 6 Januari , 2009 Efter att ha flyttat bilen några meter i garaget upptäcktes följande oljeläck från höger bakhjul. Har sökt bland trådarna men inte hittat rätt tråd ännu, dvs den där det står vilken/vilka packningar som behöver bytas och hur jag går tillväga. Tips och erfarenheter, inköpsställen för reservdelar, mm, mottages tacksamt. Länk till sprängskiss eller reparationsinstruktioner likaså. Jenik2009-01-11 21:15:43 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Oddbjørn Postad 6 Januari , 2009 Rapport Share Postad 6 Januari , 2009 Jeg hadde også lekkasje ved bakhjul, - ikke så mye som på bildet fra deg. Problemet viste seg å være 2 løse skruer i gearhuset. Vi kløvde gearhuset og la i ny tettingsmasse. Problemet løst. Før vi (dvs en kyndig mekaniker og meg ) begynte å skru, var tegningene i manualen vurdert og resevedeler innkjøpt. 2 tetningsringer ble vurdert å være sannsynlig årsak til problemet (Volvo nummer: 946099-9 og 959026-6). Nå sitter jeg med 2 ubrukte tetningsringer, men ingen oljelekkasje. Hvis ikke det er tetningen der gearhuset kan deles som er problemet hos deg - ikke kjøp disse tetningsringene hos Volvo lastebil, fordi prisen er bedre hos meg.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Oddbjørn Postad 6 Januari , 2009 Rapport Share Postad 6 Januari , 2009 Å ja, du finner skisse på forumets delekatalog (fakta om kjøretøy). Gruppe 46 ca side 327... (Om nå dette gir noen mening..) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skogsvild Postad 7 Januari , 2009 Rapport Share Postad 7 Januari , 2009 ser ut som den läcker mellan portalhuset och navet. Mycket enkelt att plocka isär det och se vart den kan läcka. Navet sitter men 7 muttrar precis bakom bromsskölden (se bild) och för att få isär navet så du kan titta på packboxar och hjullager så behöver du lossa den stora muttern (storlek 46) på insidan av portaldrevet, sen är det bara plocka isär. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skogsvild Postad 9 Januari , 2009 Rapport Share Postad 9 Januari , 2009 Har ni lokaliserad läckaget?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst WBFN Postad 9 Januari , 2009 Rapport Share Postad 9 Januari , 2009 Inte för att detta problem är mitt just nu men det var ju kannon med bra mekbilder Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Har ni lokaliserad läckaget?? NEj, håller så smått på.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Skruvade idag isär efter lättare rengöring och kände och klämde. Kunde inte hitta några glapp, eller andra konstigheter. Drog därför slutsatsen att att den gamla packningen vid infästningen med de 7 muttrarna läckte. Efter att lossat dessa 7 muttrar med ring och gaffelnyckel 17mm så satte jag den lösa delen på en domkraft. Tömde på olja gjorde jag innan. Efter att ha skrapat bort de små resterna av gammal flytande packning kletade jag dit Loctite flänstätning som brukar fungera mycket bra. På detta sätt slapp jag lossa bromsledning och allt gick mycket smidigt. Bara att skruva ihop igen. Jag resonerade dessutom såhär, att är det inte denna packning som läcker så kostar det inget att riva det igen. Packningarna innuti kostar 3-400:- stycket och där var minst 2. Har bett Volvo kolla tillgången på dem. Nu återstår då bara att fylla med olja och frågan är om det går att få tag i SAE 20-30 olja. Om inte, vad ersätter man isf den med för viskositet? Någon som vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Häll på 15w-40.Den oljan kör jag på.Funkar perfekt.Har kört med den viskositeten i ett år nu (ca 800 mil) utan problem.Finns att köpa billigt hos Östra sönnarslövs traktorservice för 590 kr/20 L. (Ursa super TD 15W-40)Bajon12009-01-11 21:48:00 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 jag ser ett väldigt stort fel på bilderna..............var har du pluggen som ska sita för drivaxeln?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 11 Januari , 2009 Rapport Share Postad 11 Januari , 2009 Finn fem...eller ett fel! Du vann Hasse! Jag har missat att täckbrickan lossnat. Ska skaffa en ny! Tackar för tipset!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Magno Postad 21 Januari , 2009 Rapport Share Postad 21 Januari , 2009 Har samma problem på min 11:a, fast fram. Någon som har erfarenhet av läckande olja fram? Jag antar att det är i princip samma lösning som gäller, bak som fram. Har inte öppnat portalhuset än, eller ens lossat hjulet. Har ont om tid (och en varm verkstad), plus att jag köpte 11:an nu i helgen Jenik använde Loctite blå flänstätning, men hur tätades det "från fabrik"? Har även hört att det finns en orange variant som härdar under tryck. Återigen, någon som har erfarenhet av de olika varianterna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 21 Januari , 2009 Rapport Share Postad 21 Januari , 2009 är du säker på att det inte är damasken som läcker fram? //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tobbe11 Postad 22 Januari , 2009 Rapport Share Postad 22 Januari , 2009 alltså vanlig motorolja? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 22 Januari , 2009 Rapport Share Postad 22 Januari , 2009 Har samma problem på min 11:a' date=' fast fram. Någon som har erfarenhet av läckande olja fram? Jag antar att det är i princip samma lösning som gäller, bak som fram. Har inte öppnat portalhuset än, eller ens lossat hjulet. Har ont om tid (och en varm verkstad), plus att jag köpte 11:an nu i helgen [img']smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] Jenik använde Loctite blå flänstätning, men hur tätades det "från fabrik"? Har även hört att det finns en orange variant som härdar under tryck. Återigen, någon som har erfarenhet av de olika varianterna? Som redan sagt, läcker det fram så är det nästan garanterat damaskerna som har spruckit. Sväng fullt, in och lys och känn efter så ger det sig snart. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Magno Postad 22 Januari , 2009 Rapport Share Postad 22 Januari , 2009 Tackar för tipsen! Har som sagt inte roddat i det än, men ska ta tag i det vid närmsta tillfälle. Det låg förresten en helt ny damask (från Altyco) i bilen. Sällan man har sådan tur! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.