Gå till innehåll

Det läcker olja vid mitt bakhjul. Nu med repråd!


Gäst Jenik

Rekommendera Poster

Efter att ha flyttat bilen några meter i garaget upptäcktes följande oljeläck från höger bakhjul.

 

Har sökt bland trådarna men inte hittat rätt tråd ännu, dvs den där det står vilken/vilka packningar som behöver bytas och hur jag går tillväga. Tips och erfarenheter, inköpsställen för reservdelar, mm, mottages tacksamt.

Länk till sprängskiss eller reparationsinstruktioner likaså.

 

1d6fe71755cb324fb39bc75d632d6b6a.jpg

6a2a382bc44ecc9f23a8293d8f597b5d.jpg
Jenik2009-01-11 21:15:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Oddbjørn

Jeg hadde også lekkasje ved bakhjul, - ikke så mye som på bildet fra deg. Problemet viste seg å være 2 løse skruer i gearhuset. Vi kløvde gearhuset og la i ny tettingsmasse. Problemet løst.

 

Før vi (dvs en kyndig mekaniker PDT_Armataz_02_02.gif og meg  PDT_Armataz_02_14.gif) begynte å skru, var tegningene i manualen vurdert og resevedeler innkjøpt. 2 tetningsringer ble vurdert å være sannsynlig årsak til problemet (Volvo nummer: 946099-9 og 959026-6). Nå sitter jeg med 2 ubrukte tetningsringer, men ingen oljelekkasje.  Hvis ikke det er tetningen der gearhuset kan deles som er problemet hos deg - ikke kjøp disse tetningsringene hos Volvo lastebil, fordi prisen er bedre hos megPDT_Armataz_02_05.gif....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skogsvild

ser ut som den läcker mellan portalhuset och navet.

 

Mycket enkelt att plocka isär det och se vart den kan läcka.

 

Navet sitter men 7 muttrar precis bakom bromsskölden (se bild)

navetbortplockatpaxeln.jpg

 

och för att få isär navet så du kan titta på packboxar och hjullager så behöver du lossa den stora muttern (storlek 46) på insidan av portaldrevet, sen är det bara plocka isär.

Bortplockatnav.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skruvade idag isär efter lättare rengöring och kände och klämde.

Kunde inte hitta några glapp, eller andra konstigheter. Drog därför slutsatsen att

att den gamla packningen vid infästningen med de 7 muttrarna läckte.

 

Efter att lossat dessa 7 muttrar med ring och gaffelnyckel 17mm så satte jag den lösa delen på en domkraft. Tömde på olja gjorde jag innan.

752043ab96c8a8e3d1a5073bf8a14c7e.jpg

6c4ec33839cdfce11849c3ec1e8cc242.jpg

 

Efter att ha skrapat bort de små resterna av gammal flytande packning kletade jag dit Loctite flänstätning som brukar fungera mycket bra.

b53e38c5a7bd7642847e114b56f71b33.jpg

 

På detta sätt slapp jag lossa bromsledning och allt gick mycket smidigt. Bara att skruva ihop igen.

Jag resonerade dessutom såhär, att är det inte denna packning som läcker så kostar det inget att riva det igen. Packningarna innuti kostar 3-400:- stycket och där var minst 2. Har bett Volvo kolla tillgången på dem.

 

Nu återstår då bara att fylla med olja och frågan är om det går att få tag i SAE 20-30 olja. Om inte, vad ersätter man isf den med för viskositet? Någon som vet?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häll på 15w-40.Den oljan kör jag på.Funkar perfekt.Har kört med den viskositeten i ett år nu (ca 800 mil) utan problem.Finns att köpa billigt hos Östra sönnarslövs traktorservice för 590 kr/20 L. (Ursa super TD 15W-40)

Bajon12009-01-11 21:48:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har samma problem på min 11:a, fast fram.

Någon som har erfarenhet av läckande olja fram? Jag antar att det är i princip samma lösning som gäller, bak som fram.

Har inte öppnat portalhuset än, eller ens lossat hjulet. Har ont om tid (och en varm verkstad), plus att jag köpte 11:an nu i helgen PDT_Armataz_02_03.gif

Jenik använde Loctite blå flänstätning, men hur tätades det "från fabrik"? Har även hört att det finns en orange variant som härdar under tryck. Återigen, någon som har erfarenhet av de olika varianterna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Har samma problem på min 11:a' date=' fast fram.

Någon som har erfarenhet av läckande olja fram? Jag antar att det är i princip samma lösning som gäller, bak som fram.

Har inte öppnat portalhuset än, eller ens lossat hjulet. Har ont om tid (och en varm verkstad), plus att jag köpte 11:an nu i helgen [img']smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img]

Jenik använde Loctite blå flänstätning, men hur tätades det "från fabrik"? Har även hört att det finns en orange variant som härdar under tryck. Återigen, någon som har erfarenhet av de olika varianterna?

 

Som redan sagt, läcker det fram så är det nästan garanterat damaskerna som har spruckit. Sväng fullt, in och lys och känn efter så ger det sig snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen!

Har som sagt inte roddat i det än, men ska ta tag i det vid närmsta tillfälle. Det låg förresten en helt ny damask (från Altyco) i bilen. Sällan man har sådan tur! PDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...