Gå till innehåll

Licens utbildning


Gäst Guests

Rekommendera Poster

Gäst Guests

Ja den och wulfis 11:a hade vi på licens utbildningen som numera är obligatorisk för att få köra på träffar mm PDT_Armataz_02_43.gif   Körde wulfis 11:a med i lite trial så han fick känna på hur det känns när det lutar lite lagom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Guests

Det kommer inom kort.....kan tyvärr inte säga mer. 

Det är sagt att det ska vara klart innan den 18/4

 

Mvh Hasse

SGA Södra BF
Hasse2009-03-16 23:12:02
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikael S
licensutbildning för att få köra på träffar????? Mvh Daniel

 

Gäller inte dig (om du inte ska till SORK o köra..)... Det är bara SORK som håller på med det där.... Tydligen går det lösa en "enklare" licens.. men just vad det innebär vet jag inte... Bara yterligare ett sätt att försöka tvinga folk in att köra trial... i stället för att försöka närma sig själva...
Mikael S2009-03-17 05:26:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Guests

Där har du fel Mikael S. SORK har inget att säga till om i denna frågan

 

SBF har klubbat igenom våra regler som vi tog fram på SGA mötet förra året i stockholm , och det gäller inte trial alls utan all övrig offroad som inte har ett tävlingsreglemente redan.

 

Ordet träffar / TT finns inte mer utan det kallas evenemang istället....

 

Mer info kommer innan 18/4 

 

Hasse Johansson

SGA Södra BF
Hasse2009-03-17 05:54:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jenik

Mig veterligen kommer det att innebära möjlighet att lösa Eventlicens för olika typer av engångsevent eller flera event i en serie. I det fallet behövs ingen lic.utbildning.

 

Eventuellt kommer också prova-på-licens att kunna lösas (om den inte försvinner).

 

Jag tror Hasse vet mer än han skriver. PDT_Armataz_02_03.gif Så därför hade det varit välkommet om du skrivit vad du vet PDT_Armataz_02_05.gif så undviks spekulationer typ den jag har skrivit nu.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse Suzicán
Ja den och wulfis 11:a hade vi på licens utbildningen som numera är obligatorisk för att få köra på träffar mm PDT_Armataz_02_43.gif  

 

[bORT TAGET AV ADMIN]

Svenska Bilsportsförbundet sysslar med tävlingsverksamhet och inte träffverksamhet. Det SKA du veta som sportgrensansvarig i södra distriktet. Sluta tro på Mats fantasier...

 

Såhär är det:

Licens och vagnsbok är obligatorisk om man ska TÄVLA, inte käka hamburgare och titta på kompisar som kör runt i skogen/terrängen/surhålet, samt köra lite själv...

Andreas.E2009-03-17 12:58:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse Suzicán
Där har du fel Mikael S. SORK har inget att säga till om i denna frågan

Stämmer bra det.

 

 

' date=' och det gäller inte trial alls utan all övrig

offroad som inte har ett tävlingsreglemente redan.

[/quote']

 

All tävlingsverksamhet, ja!!!

Träffar är INTE tävlingsverksamhet. Sluta lyssna på Mats och hans lögner....

 

Nedanstående text är klippt från SBF:s gemensama reglemente för offroad....

 

G 7 LICENSER

G 7.1 Tävlingslicenser

Allmänt

Varje deltagare i tävling, träning och uppvisning skall inneha tävlingslicens. Kvitto på betalning

av licens gäller inte.

 

Inte någonstans står det något om träff. Har även vid ett tidigare tillfälle pratat med Kurre och han säger också att SBF sysslar med tävling och inte träff...

Vem ska man tro på???

SBF:s högsta man eller en SGA???

Ordet träffar / TT finns inte mer utan det kallas evenemang istället....

Stämmer bra det...

Och det har inte funnits ett reglemente för TT heller' date=' utan  Riktlinjer för utbildnings och träff-verksamhet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Admin

Nu har vi bara ett råd. Håll er

sakliga, och diskutera på ett sådant sätt som du själv önskar att bli

behandlad. Den som inte klarar av det, kommer att få en skriftlig

varning. Visar man inte ändring efter en varning så stänger vi av medlemmen för 3 mnd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse Suzicán

Jag vill förtydliga en sak angående detta med licenser, träffar, tävlingar och annan offroadverksamhet...

Jag har rotat mycket, letat och sökt i SBF:s reglementen iom att jag arbetar en hel del med just Biltrial4x4-verksamhet i Sverige, Norden och övriga Europa. Jag är bl.a Sveriges representant inom Biltrial internationellt...

 

Och man kan säga vad man vill om SBF... 

Tungrott, besvärligt, diktatoriska eller vad det nu än är för åsikter man har om denna organisation.

MEN en sak är helt säker. Allting SKA finnas på papper. Finns det inget papper eller dokument på någonting, så existerar det inte. Precis som inom politiken...

Inte någonstans i deras regler står det något om träffverksamhet. Inte ett enda ord.

SBF har tagit fram Riktlinjer för utbildnings och träff-verksamhet som är ett rekommendation om hur en utbildning ska gå till. Om vi läser vad som står, ser vi följande....

SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Regler Offroad TRÄFF/TERRÄNG TOURING) -

Träff - Terräng Touring.doc - Utgåva: Mars 2006 Sidan 3 av 5

© 2006 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET

 

[qoute]OR T/TT 1 TRÄFF/TERRÄNG TOURING ARRANGEMANG

Träff/Terräng Touring är utbildning - inte tävling - i terrängkörning för nytta och nöje.

Syftet är att utbilda förare i terrängkörning, att genom körträning förbereda dem för eventuellt tävlande, ge möjlighet till laglig terrängkörning samt låta likasinnade träffas för gemenskap.

Man vänder sig i första hand till ägare av fyhjulsdrivna bilar, det vill säga fordonen är i originalutförande eller lätt modifierade.

Det står också att för att arrangera ett TT krävs minst följande funktionärer:

Träffledare

Träffsekreterare

Tekniskt ansvarig

Säkerhets ansvarig

Miljö ansvarig

 

Just dessa riktlinjer var unika inom SBF iom att dom fanns enbart inom offroaden. Och dom gällde som sagt för utbildning. Men nu är dom borttagna...

 

I framtiden får träffarrangörer anordna sina träffar utan att luta sig mot TT-riktlinjerna som man gjort innan.

 

Det kommer att publiceras ett nytt reglemente för enklare offroadtävlingar på SBF hemsa inom en till två veckor, men det gäller som sagt tävling....

EDIT: korrigerat kodningsfel i texten...

 

Lasse Suzicán2009-03-17 15:14:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Lasse:

Jag ser din kunskap och din förmåga att ta fram det viktigaste för ett politikpucko som mig själv, så därför undrar jag lite lätt om du har möjlighet att göra oss en handbok i hur man arrangerar små terrängträffar på lagligt sätt? Vad som krävs, vad som ska göras, vilka papper till vilka styrelser och så vidare.

Om du har lust alltså.

 

För jag tror att det finns "folk som känner folk" som säkert har en markplätt där man skulle kunna anordna mindre "engångs"träffar, men inte vet hur.

 

Jag förstår att du kom in som medlem för att reda ut misstolkningar åt oss, tack för det! PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Guests

Jätte konstigt Lasse!! var du med i stockholm?  Nä....... Har du fått reglerna som är klubbade av sbf sen 2 veckor?? Nä.......

Men Jenik är på rätt spår, och där slutar jag diskutionen......ni får helt enkelt vänta och se nästa månad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Gäst Lasse Suzicán
Jätte konstigt Lasse!! var du med i stockholm?  Nä.......

Nej. Det var jag inte eftersom jag INTE är SGA (SportGrensAnsvarig)

Har du fått reglerna som är klubbade av sbf sen

2 veckor?? Nä.......

Japp.

Jag hade reglementet för ORE då som arbetskopia iom att det är jag som skriver förslagen till reglementet för biltrial 4x4...

 

 

Inte helt lätt tolkat. men då behövs alltså fortfarande

ingen licens för träffverksamhet? Så läser jag det i alla fall.

 

Hej hopp...

 

Den blev visst lite bortglömd den här tråden' date=' ja...

 

 

 

Det stämmer att det [u']INTE[/u] behövs licens om ni träffas i skogen, snackar lite skit och kör lite.

 

Dock krävs att markägaren har gett tillstånd till körningen, att det

finns ett tillstånd att frångå terrängkörningslagen, miljömyndigheterna vill gärna ha ett ord med, är det en större

träff vill ofta polis och räddningstjänst veta om det och så vidare.

 

 

Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag har inte 110% koll på exakt

vad som krävs för att arrangera en träff, då min passion är tävlingar

och där är det lite annorlunda med vad som måste göras och vilka krav som finns...

 

 

 

Men för att göra det enkelt så kan vi sammanfatta alltihop såhär...

Sociala träffar har inte SBF med att göra då SBF sysslar med motorsport. Att träffas i skogen, snacka lite skit och köra några varv är ungefär samma sak som att träffas utanför korvmånglaren hemma i byn/stan eller var man nu bor, snacka lite skit och köra några varv runt torget. Skillnaden är bara att man måste ha tillstånd att ta ut sin bil i terrängen, annars är det exakt samma sak (juridiskt sett)....

Arrangerar ni en tävling inom en offroadsport (Biltrial / Challenge / Monsterrace / Formula offroad / ORE) så är SBF inblandade och då finns det licenskrav på förarna, vagnsbok på bilarna samt att dom uppfyller vissa krav, och att tävlingsledning och funktionärerna har licens och utbildning...

Lasse Suzicán2009-10-17 12:40:15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att det

finns ett tillstånd att frångå terrängkörningslagen' date='

[/quote']

Hur pass svårt är det att få ett sånt tillstånd? Måste det sökas av nån förening/organisation eller kan det sökas av en privatperson? (Vi antar att jag redan har markägarens tillstånd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasse Suzicán
att det

finns ett tillstånd att frångå terrängkörningslagen' date='

[/quote']

Hur

pass svårt är det att få ett sånt tillstånd? Måste det sökas av nån

förening/organisation eller kan det sökas av en privatperson? (Vi antar

att jag redan har markägarens tillstånd)

Vet ej. Förmodligen är det lättare om man har en motorklubb i ryggen...

 

 

 

Klippte och klistrade lite från en enkel mall på hur man arrangerar en tävling.

Strök en del punkter som inte är relevanta vid en träff. Vet ej heller om allt är nödvändigt att göra. Handlar ju mest om punkt 3, 5 och 6.

Men som jag skrivit: Det är bättre att fråga en gång för mycket.

Har skrivit några egna kommentarer i gult...

 

Har som sagt inte intresserat mig så mycket just om detta med träffar, utan håller mig till tävlingar...

Hoppas att detta är till lite hjälp i alla fall...

 

Lycka till!!!

 

OFFROAD â€Komihåglista†för genomförande av träff

 

1. Bokning av träffdatum.

 

2. Inhämta markägare och eventuell arrendators tillstånd för träffen. 2 månader före

Tillståndsmedgivande ska tecknas på papper och kopia på detta ska skickas med i anmälan till polismyndighet.

 

3. Anmälan om träff till polismyndigheten. 2 månader före

Bifogade dokument skall vara, karta över tävlingsområdet med markerade in och utfarter för ambulans och räddningsfordon. På kartan skall också träffområde, publikområde och depå osv. vara markerat.

Bevis om markägares och ev. arrendators tillståndsgivande bör medfölja.

Kanske inte nödvändigt, men skadar inte att kolla...

Mer om detta står i Rikspolisens författning: Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om motorsport i terräng ( FAP 512-2/200:24) och om motorsport på bana (FAP512-1/200:23),’ som bör anskaffas.

 

4. Länsstyrelsens tillstånd. 2-3 månader före

Dispens från terrängkörningslagen

Om tävlingen sker på industrimark behövs inget tillstånd. Kontrollera med länsstyrelsen vad det aktuella markområdet är klassat som. (Terrängkörningslagen)

 

5. Kommunens miljö och hälsa 2 månader före

Tillstånd för ev. försäljning av korv-och kaffeförsäljning. Kontrollera med din egen kommun.

Kanske inte nödvändigt, men skadar inte att kolla. Miljö o hälsa kan också ha åsikter om VAR man får köra...

 

6. Ambulans och Räddningstjänst. 2 månader före

Informera ambulans, räddningstjänst om träffen, plats ev. inritad karta /skiss.

Kanske inte nödvändigt, men skadar inte att kolla...

 

7. Grannar. 3 månader före

Meddela eventuella grannar att en träff ska äga rum.

Viktigt att hålla sig god vän med eventuella grannar...

 

8. Media. 1 månad före

Bjud in lokal press, radio, sponsorer, myndigheter och övriga intressenter till träffen.

Annonsera i lokal-radio-press, och 4 Wheel Drive, entusiasternas tidning.

En bra metod att få myndigheternas gillande är att bjuda in berörda myndigheter, låta dom åka en sväng, bjuda på lite fika / korv eller liknande, och visa att det är en seriös hobby man håller på med.

Visa att ni har miljösaneringsgrejer i bilarna så att ni kan städa upp efter er vid en olycka, lägger presenningar under bilen vid längre uppehåll, inte skadar träd och liknande och så vidare...

 

Lasse Suzicán2009-10-17 13:05:43

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...