Gå till innehåll

Lunnare


Gäst Oddbjørn

Rekommendera Poster

Gäst Oddbjørn

Vår TGB11 brukes som traktor i vedskogen. I lett terreng brukes 1-tonns-henger, men den blir for tung i vanskelig terreng eller i snø. Fikk fruens onkel til å bygge lunnebom som i hovedsak hviler i dragkroken. Slik øker vekta på bakakselen og framkommeligheten virker god. Det ble en ganske fiks konstruksjon. Jeg kan ikke legge inn bilder på min PC, men om noen vil hjelpe kan jeg sende MMS til en av dere.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Då vår Norske vän OddBjörn saknar möjlighet att lägga in bilder på sin dator, så hjälper jag honom med det.

 

Och nu vill han visa mer bilder på sin Lunnare- och dår slutar jag skriva och lämnar över ordet till OddBjörn, så får han kommentera dom själv.

 

MVH//ROB

 

Bild 1

DSC00240.jpg

 

bild 2

 

DSC00241.jpg

 

Bild 3

 

DSC00242.jpg

 

Bild 4

 

DSC00243.jpg

 

Bild 5

 

DSC00244.jpg

 

Bild 6

 

DSC00245.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Oddbjørn

Vi er litt stolte over kreasjonenPDT_Armataz_02_03.gif  Til vedkjøring.

Et dobbeltvegget rør hviler og balanserer i kroken. Bærearmene har en tapp i enden som passer til hullene i rammen. Brakettene på støtfangeren har liten vektbelastning da skjevfordelt vekt vil fordeles på begge sidene. Jeg har med mine 100 kg stått og hoppet på den ene enden av vinkeljernet som er festet i enden av bærearmene, - uten problem. Klarer men å laste så skjevt, bør man kanskje ikke ha lov til å bruke motorsag....

 

Vekta av lasten virker ikke påvirke framkommeligheten negativt, men jeg har mest kjørt opp i skogen  for å hente veden og ikke omvendt. 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mikael S
Här är bilderna som den gode OddBjörn ville visa.

 

DSC00060_1.jpg

 

 

 

 

MVH//ROB

 

 

Det är väl inte ett ben hur släp? PDT_Armataz_02_06.gif PDT_Armataz_02_06.gif PDT_Armataz_02_06.gif

 

 

Snyggt byggt med lunnaren!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Fin lunnings balk oddbjorn. Inte helt olik den jag har till traktorn. Lite fördelen med en sådan konstruktion är att man ju faktiskt får använda bilen i skogen.

Snacka om nytta med nöjePDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle haft den lunningsbalken på min förra.

Såg ut som en kvats när jag mha kättingar o lyftstroppar lunnade helstam o hängde på dragkulan o dragkroken, var "färstmöjligheterna" som begränsade. Först hade pappa kapat till Stockar men när vi fick till tekniken så körde vi helstam i stället, lite knöligare i kurvorna men å andra sidan var allt med fram till väg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Oddbjørn

Tilhengeneren er av kanadisk produksjon 1940-1945. Den var originalt utstyrt med metallkasse for troppetransport. Jeg er usikker, men mener at det ikke er Ben Hur-henger, men stor forskjell er det ikke. Hengeren har krok bak slik at det er mulig å lage konvoi...PDT_Armataz_02_30.gif

 

Sist vedsesong plagdes jeg med lastestropp og kjetting, - lagde bunter med ved som jeg hengte rett på kroken. Det føltes litt usikkert og ha en slik "rambukk" hengende rett bak og under bensintanken PDT_Armataz_02_28.gif. Derfor ble det lunnebom, - slik at stokkendene kom på følelsesmessig korrekt avstand fra "bomben". Har kjørt noen få kubikkmeter med den og patenten virker veldig god så langt. Men: alt som brukes slites og plutselig er det en påkjenning som vi ikke har tatt høyde for....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst Toolman

Det har var en verkligt intressant post, jag kommer använda valpen till att släpa en del träd och en lunningsbalk skulle underlätta mycket. Det är dock lite svårt att se hur den är beskaffad eftersom bilderna är borta. Har du möjlighet att lägga upp dem igen Obelix?

 

En lite korkad fråga, hur krokar man fast en stock som är för tung att lyfta utt från marken? Jag tar av och till rejält stora träd och det är ju de som jag helst vill släpa med valpen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har var en verkligt intressant post' date=' jag kommer använda valpen till att släpa en del träd och en lunningsbalk skulle underlätta mycket. Det är dock lite svårt att se hur den är beskaffad eftersom bilderna är borta. Har du möjlighet att lägga upp dem igen Obelix?

 

En lite korkad fråga, hur krokar man fast en stock som är för tung att lyfta utt från marken? Jag tar av och till rejält stora träd och det är ju de som jag helst vill släpa med valpen.
[/quote']

Om du använder band/stroppar gjorda för att lyfta med, rulla över stocken o gör en snara o häng på bak.

 

Kör helstam om det inte är för kurvigt, begränsningen är vart man hänger stropparna så lunningsbalk är bra, men gärna några krokar för stroppar också..

 

090513_012.jpg

 

jaja, nu siktade björk 1 som kom så fint in sig på björkstubbe 2 o det bidde tvärstopp så det blev att ta brytjärnet. Då TGB'er inte flyter (jo jag har testat!) så var spårvalet begränsat...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...