Gå till innehåll

Demontering av portal Tgb 11/13/20


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

  • 11 months later...
Gäst monkysa

Jag måste säga att jag aldrig riktigt gillat detta sättet att ta ner portalen på. Men nu, när jag har ett glapp i främre högre lagrena, så skulle ju portalen isär, å fy faan va de va omständigt. Aldrig i han där neres bakdel att jag någonsin tar i sär en portal på detta sätt vid damaskbyte! Både risk att få in både skräp å vatten (vid ev regn osv) Vid nästa gummiras ska jag beskriva ett mycket lättare sätt, som inte kräver ny olja, och inte luftning av bromsar. Senast på Militärfordonsträffen bytte jag (med hjälp av en kille till) en damask i fält, på "mitt" sätt. bromsledningarna separerades, och den glada tgb-13 ägaren vart allt lite glad närr han bastant tryckte på bromsen som va så stum, så stum. 

monkysa2011-06-27 18:40:46

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa
Det enda man behöver i verktygsväg är: blocknyckel 11' date='18 och 19 mm,en bred mejsel att demontera damasken med,en hammare och en bred dorn eller liknande att knacka i den nya med. [/quote']

 
och en 28 block/hylsa alt fyrkantshylsa... blir ganska snabbt lagerras om man inte kan fylla på olja... PDT_Armataz_02_02.gif

monkysa2011-06-27 19:18:50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Omständigt???

Hur då?
Och risk att få in vatten och skit i grejorna finns ju hur du än gör när du ska bytta damask.
Och du får gärna beskriva det "mycket lättare sättet".
Säkert fler än jag som är intresserade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvorobban86

ska man laga i fält så är väl risken överhängande med att få in skit då det gärna går fort för man vill åka så fort som möjligt igen eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

 

Det enda man behöver i verktygsväg är: blocknyckel 11' date='18 och 19 mm' date='en bred mejsel att demontera damasken med,en hammare och en bred dorn eller liknande att knacka i den nya med. [/quote'']

 
och en 28 block/hylsa alt fyrkantshylsa... blir ganska snabbt lagerras om man inte kan fylla på olja... PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

 

Åsså krävs det packning på tub, något att samla upp oljan i som ska tappas ur och ny olja.

Efter att ha prövat båda varianter kan jag bara rekomendera att klyva portalen om man är ensam och vill ha lite mindre vikt.

När man är 2 spelar vikten mindre roll och då är det betydligt smidigare att lossa hela portalen.

 

 

Men smaken är som baken och alla gör som man själv föredrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Kalle LKPG

Har nu testat att göra enligt den föreslagna metoden i början av tråden och jag tyckte det gick bra.Det knöligaste va att få dit den nya damasken då jag inte hade nått lämpligt don att pressa/slå i hela utan fick jobba mig runt runt. Höll på att få flertalet psykbryt:D haha

 

Damasken som satt var bara två år gammal enligt tidigare ägare men trasig och torrsprucken. Smockade dit en ny från FMV nu. Får se om jag åker på att byta på andra sidan med. då skall jag ha ett bra don/rör för att pressa i damasken. Tänkte testa att ta hela portalen i ett stycke då så har man ju testat båda förslagen:)

 

Tack för tips!

 

MVH Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
:) Låter bra det som är lättast för en är inte alltid det för någon annan. bara att passa på och prova när du håller på. Fint att du är på G med bilen :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mandarin

Sammanfattningsvis så skulle jag nog säga att man har att välja mellan att lufta bromsarna eller att skruva av ett antal bultar som sitter lite illa till.

Jag har själv gjort på båda sätten och skulle själv välja att dela på portalen vid nästa byte.

Anledningen till att jag inte delade portalen senast var att det skedde i samband med bromsrenovering och då behöver man ju lufta bromsarna ändå.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

De med skit in i grejjerna va mest då man delar hela portalen, och då kan de ju komma in skit där. men men. Nu ska vi vänta på ett gummiras sen ska det dokumenteras och så vidare så då ska jag visa och jämföra. Så låt oss nu inte förhasta oss in e det goda, utan låt oss njuta av denna stundande stund, fredag, helg eller semester. fint som fan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Man måste inte lufta bromsar bara för att man plockar bort portalen hel. Ta 2 svetstänger och kläm åt slangarna innan demontering så funkar det fint. Se till att ha nått som skyddar mellan tång och slang bara.

 

MVH

Chrille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu, när ja ändå fick hjullagerras passar jag på att byta damasker båda sidor och fick kalla kårar när jag lossat första sidan (samma sida som lager-raset)..

 

Verkar varit saltvatten i portalen, knuten och alla lager. Tror jag fixar knuten, men lagret bakom det lilla drevet är helt sluuut!!

 

En fråga: När knuten är aningen kärv och nu rengjord men inte 100 procent frisk, kan man smeta in smörjfett som i vanliga framknutar, borde väl inte skada iaf? Jag menar, om fettet blandar sig med oljan spelar väl ingen roll?? 

 

Anledningen att jag VÄGRAR byta knuten är för priset och att bilen fortfarande är försvarets och utredningen fortfarande pågår..ja i snart 2 år. Men det har ni läst redan i en annan tråd.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja smörj in den med fett du det skadar inte mer än vad den antagligen redan är.

du kör väl inga mängder med mil, så det kan vänta, du har ju en del att fixa med som det är redan,
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rev isär precis allt, inte för att spar tid utan jag är pedant och gillar kontrollera/byta allt som börjar bli slitet..kännde att när damaskbytet var igång kunde man lika gärna kolla diverse andra slitdelar samtidigt. Så..nu har det blivit ett par turer till Altyco redan :) .

 

Ska smälla ihop båda sidorna strax igen, så jävla förkyld och febrig och svårt hålla tempot uppe då.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ni.. om man nu hade kameran med sig..men nog likabra inte jag tog några bilder..

 

Både hjullagret och drivknuten på högerfram såg ut som den legat på havsbotten, gravrostig liksom hela portalhuset också. Nållagret + kullagret vid lilldrevet i portalen var det bara skit kvar av och fick köpa nya grejer på Altyco Parts.

 

Tacksamma bilar att skruva med iaf..nu är nya damasker på plats + 2 nya kul/rullllager + nya hjullager på ena sidan och nu tänkte jag faktiskt köra med olja i portalen denna gång.. :) haha

 

Knuten låter aningen vid fult rattutslag fortfarande men det bryr jag mig inte om, säkert bara jag som hör oljudet också. Kanske kanske den kommer bli bättre också när den snurrat mer med nya fettet i framtiden.

 

Nu ska jag göra en rejäl bromsluftning och passa på att byta all bromsvätska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Monkysa

Inte för jag önskar dig damaskras men du har inte råkat ut för det med tanke på att jag är nyfiken på din metod, ska ju göra ett byte i helgen och alla tips är värdefulla.

mvh

//Janne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej hej trevliga medlemmar på detta eminenta forum. Nu för 2 veckorsedan drog jag på mig en damaskjäkel som troligtvis blivit dålig vid tillverkning, varpå den hade lossat från klämmningen mellan portal och axel, vilket resulterar i damaskbyte. Och på begäran av "min" metod, så ska jag nu, men bilder och div tips framföra "mitt" sätt att göra detta.

 

1, Palla upp framaxeln och ta bort hjulet på den sida som ska bytas,

IMG_0287.jpg

 

2. Ansätt två styck svetstänger längs med båda bromsslangarna för att förhindra utsläpp av bromsvätska. Dela bromsrören på portalen och ta loss konsollen från portalen och vik undan bromsslangarna och lägg dem på bladfjäderpaketet.

IMG_0289.jpg

 

3. Lossa p-änden.

IMG_0288.jpg

 

4. Lossa bultarna som håller portalen, behåll någon av de översta kvar. Om det gäller höger damask, kan man om man vill starta motorn och lägga i spärren, men ej nödvändigt. Ställ en domkraft under portalen, ta bort de sista bultarna, (Jag använder mig av en fixtur som inte är ett specialverktyg utan hemmagjord, men som enligt mig borde ha varit det.) och dra ut den.

IMG_0290.jpg

 

IMG_0291.jpg

 

5. Använd huggmejsel och slå ur damasken.

IMG_0292.jpg

 

6. Gör rent på anliggningsytorna mellan axel-portal och i spåret där damasken slås ner.

 

7. Slå i damasken. Jag använder mig av det specialverktyg som finns framtaget, då man ej riskerar att göra hål eller skada den nya damasken. Missade bild på den, men de som använt dem verkar vara helnöjda. Observera att det finns två skarvar på damasken. Se till att den damasken monteras med skarvarna upptill och nertill, för att minska risken att damasken går sönder där.

IMG_0293.jpg

 

8. Ställ portalen i domkraften, håll i drivaxeln och för den in i axeln. Koppla eventuellt in diffspärren. Inget tätningsmedel behöver användas mellan axel och portal. Det är damasken som tätar där emellan.

 

9. Montera bultarna till portalen, styrstag och bromsslangar och konsoll. Känn på bromspedalen, den ska inte kännas konstig om du monterat svetstängerna rätt.

 

10 Kontrollera oljan i portalen och i axeln.

 

 

IMG_0295.jpg

 

Frågor mottages med öppna armar.

 

/Alexander

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina kommentarer på denna metod:

 

1: Bromsslangar/rör måste fortfarande demonteras med risk för luft/avdragna rör.

2: Man har fortfarande hela portaldelen att hantera vilken är tung att hantera om man är själv och inte har specialtillverkade fixturer,hållare mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina kommentarer på denna metod:

 

1: Bromsslangar/rör måste fortfarande demonteras med risk för luft/avdragna rör.

2: Man har fortfarande hela portaldelen att hantera vilken är tung att hantera om man är själv och inte har specialtillverkade fixturer,hållare mm.

1. Har aldrig fått in luft. Och vätskan ska ju bytas någon gång så drar man av nipplar är det nog läge med nya cylindrar.

2. Bygg en fixtur, underlättar jag lovar. Och i fält borde man kunna få lyft hjälp av någon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ett råd är att efterdra/kolla alla skruvar flera gånger, då jag själv alltid använder stark gänglåsning så "glömde" jag kolla på en bil och det kunde gått illa,

har även sett att vissa renoverade från miloverkstäder har haft dessa skruvar med ståltråds-låsning.

 

SDC12656.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...