Gå till innehåll

Demontering av portal Tgb 11/13/20


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

Den gamla damaskens hylsa funkar fint.Jag körde med att ha en plats hammare som "dorn" och knackade på med en vanlig hammare när jag bytte sist-

Har 2 st nya damasker för leverans i dag till Linköping om du behöver. 800 kr för båda till en som hjälp mej med grejor :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla damaskens hylsa funkar fint.Jag körde med att ha en plats hammare som "dorn" och knackade på med en vanlig hammare när jag bytte sist-

Har 2 st nya damasker för leverans i dag till Linköping om du behöver. 800 kr för båda till en som hjälp mej med grejor :)

 

Den gamla damaskens hylsa funkar fint.Jag körde med att ha en plats hammare som "dorn" och knackade på med en vanlig hammare när jag bytte sist-

Har 2 st nya damasker för leverans i dag till Linköping om du behöver. 800 kr för båda till en som hjälp mej med grejor :)

 

Ahh, tusan oxå. Beställde förut. Kan iofs kika om det går att avbeställa.

 

:)

 

MVH

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Tyvärr försvann en hel del bilder när det gamla forumet havererade. Bajon1 kanske har kanske kvar bilderna och kan lägga in de igen?

Annars tar du hjälp av en kompis och kör "monkysas metod" som är beskriven med bilder ovan.

En jigg till domkraften är inte nödvändig men det är klart att det underlättar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Diffspärren måste inte i,, men du får inte ihop det utan en massa krångel om du struntar i det,,

Gaffeln som lägger i spärren håller nämligen inte fast diffringen så den ramlar ner på höger fram,

och vacuum tankarna håller i allafall i några timmar på min bil,, men det kkan ju skilja på bilarna,

//Danne

Hej

Har precis provat mitt första damaskbyte!

Jag slog på framdiffen, men när jag drog ut drivaxel så

Lät det ett ljud som om något åkte ner och när jag

Kollar i hållet så är det som en pinne som sticker

Ner! (Se bild)

Får inte in axeln igen!

Vad gör man för att fixa problemet??

Typiskt att jag började med höger också

 

Tacksam för ett snabbt svar till en nybörjare

//Johan

post-7474-0-66858400-1398453409_thumb.jpgpost-7474-0-66858400-1398453409_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade också problem med att få tillbaka axeln på höger sida när jag bytte den damasken. Kändes som att den gick in i hylsan till diffen men inte hela vägen. Testade då att låta axeln sitta i det läget och släppte diffspärren sedan lirkade jag lite på axeln och då gled den in hela vägen. Min teori på detta blev att diffhylsan förmodligen ändrade läge när jag tog ur axeln och med diffen ansatt så fastnade den i detta läge. När jag släppte på diffspärren så rättade den till sig igen.

Axeln du se är axeln som håller de små diffdreven och så långt in kommer inte drivaxeln.

 

Mvh Håkan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg hadde også samme problem. Jeg roterte motsatt hjul litt, og prøvde å få akselen heilt inn. Det gikk ikke. Prøvde å rotere enda litt. Det gikk heller ikke. Men på tredje forsøk gikk det fint.

 

Hadde vi vært to mann hadde det vært lettere, for da kunne hjelperen rotert hjulet på motsatt side mens jeg prøvde å få inn akselen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant som Fredrik säger, prova att lirka in den igen, tappen ligger längre in än vad axeln går. :)

Tog för mig säkert 15 minuter innan jag hittade rätt första gången. 

 

Har jag uppfattat Svana rätt lär han kommentera ovanstående ;)

 

Ja precis.. jag känner igen det där.

 Inte bara första gången..jag har fortfarande svårigheter.. de här med axlarna!

  

Har ännu inte lyckats fått in axeln..bara underarmen.. fastnar nånstans vid armbågen! :lol:  :lol:

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja ha då har man get sig på byte av damask på förarsidan också o den långa axel!

Har ca 10 cm kvar innan drivaxeln är på rätt plats och får inte in den längre!

Tacksam för alla tips!!

Spelar diffen någon roll på förarsidan?

 

Tack för humorn svana! Behövs när man😡😖😣😳ðŸ˜

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...