Gå till innehåll

Demontering av portal Tgb 11/13/20


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

Vrid lite på bromstrumman så drivaxeln roterar tills du känner att den går rätt i splinesen  vid diffendå borde den hoppa på plats.

diffen på höger sid har ingen inverkan på drivaxeln på vänster sida innan den sitter i själva diffen.

 

Kan vara lite trixigt att träffa rätt. fick själv plocka bort bromsledningana på Seglarns 13 bil när vi bytte damask kvällen/natten innan vi skulle köra hem den.

Stod totalt still i skallen när jag skulle fundera hur man sätter dit den utan att lossa, och inget internet så vi kunde kolla heller. 6-7 timmars sömn på två dygn och åkt dryga 100 mil satte väl sitt till då också när jag tänker efter :)  

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hade det riktigt jobbigt med att få tillbaks drivaxeln, lyckades inte förens jag inhandlat skruv från sifverts. 1/2 x 140 mm 3 stycken vara 2 blev av med skallen före arbetsprov. Satte 2 stycken på de övre hålen samt en nedre vänstra och vips så gick axeln in, tar ut den igen för lite Permatex Ultra Blue packningssilikon och så kämpar axeln emot igen men efter 10 minuter så kom den på plats till slut, äntligen... Dålig mekaniker som man är har pulkan stått nu i 7 veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 4 years later...

Måste nog protestera lite mot ett av tipsen lite högre upp i tråden... Att nypa ihop bromsslangarna med svetstänger verkar inget vidare.. fick nästan ågren när jag såg det :unsure:, slangarna är ju inte bara av gummi, utan är metallvävskodda inuti.. annars skulle de ju blåsa upp sej som ballonger på nån unges födelsedagskalas... nyper man ihop dem som på bilden är risken den att det blir veck i stålväven.. och varje gång du bromsar vickar du på trådarna... tills de går av... :angry:

 

Jag tillverkade ett kort rör i bockat som ett U med två förskruvningar på.. förhindrar dropp och söl "på riktigt" :)

 

E

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Gav mig igår på mitt första damaskbyte. Valde att dela portalen, vilket i efterhand kändes som ett bra val. Enda motgången jag hade var att muttrarna som håller ihop portalen måsta ha varit i tum då det var omöjligt att få på en 17 nyckel. Och ett par av muttrarna bråkad lite. Slutade med att filen åkte fram och ökade gapet på den fasta nyckeln:)

16B93A31-7F8C-4581-854B-DED8315DBBA8.jpeg

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-14 på 14:45, Einhead säger:

Måste nog protestera lite mot ett av tipsen lite högre upp i tråden... Att nypa ihop bromsslangarna med svetstänger verkar inget vidare.. fick nästan ågren när jag såg det :unsure:, slangarna är ju inte bara av gummi, utan är metallvävskodda inuti.. annars skulle de ju blåsa upp sej som ballonger på nån unges födelsedagskalas... nyper man ihop dem som på bilden är risken den att det blir veck i stålväven.. och varje gång du bromsar vickar du på trådarna... tills de går av... :angry:

 

Jag tillverkade ett kort rör i bockat som ett U med två förskruvningar på.. förhindrar dropp och söl "på riktigt" :)

 

E

Slangarna har ingen metallväv invändigt det är typ tyg eller nylon. Är det metallomspunna slangar sitter den metallstrumpan utvändigt och dom slangarna är väldigt mycket tunnare än vanliga bromsslangar.

Så att klämma ihop dom (om än någorlunda varsamt) är ingen fara.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
On 11/8/2020 at 7:06 PM, Hultebergarn said:

Gav mig igår på mitt första damaskbyte. Valde att dela portalen, vilket i efterhand kändes som ett bra val. Enda motgången jag hade var att muttrarna som håller ihop portalen måsta ha varit i tum då det var omöjligt att få på en 17 nyckel. Och ett par av muttrarna bråkad lite. Slutade med att filen åkte fram och ökade gapet på den fasta nyckeln:)


 

Köp lite verktyg i tumstorlekar, nästan allt på bilarna är i tum. Även om 13mm ofta fungerar för 1/2" (om än med rätt mycket glapp), 14mm för 9/16" (fast riktigt tight) och 24mm för 15/16"

Du behöver inte speciellt många storlekar, och om du inte är van vid tum så är de vanliga stegen i 16-delar. 7/16", 8/16" (som förkortas till 1/2), 9/16", 10/16" (förkortas till 5/8), 11/16, 12/16 (förkortas till 3/4), 13/16, 14/16 (förkortas till 7/8), 15/16", och 1"

Skaffar du nån hylsa och nån nyckel för 1/2, 9/16, 11/16 och 3/4 tum så kommer du långt på TGB:erna. Hjulmuttrarna är större, 15/16" men där passar ändå 24mm perfekt. Ibland hittar jag någon mindre storlek också, typ 7/16 eller 3/8 men det är mycket mer ovanligt.

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...