Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Daniel.H.

huvudbromscylinder??

Recommended Posts

Guest Daniel.H.

Tgb 13

inga konstiga nivåer, inte luft i system, inga läckande cylindrar, inte heller bromsservo fuktiga.

fel: kan trycka brompedalen i botten första trycket effter stunds stillastående är något "segare" håller man foten väldig lätt kan man känna att den rör sig sakta uppåt igen.

bromsverkan ner till botten är lika med noll fast längst där nere i avgrunden av plåt så bromsar det iaf, nödbromssystem?? är det huvudbromscylindern?

eller vad kan felet vara? någon som har delar liggandes??

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest sachs
Tgb 13

inga konstiga nivåer' date=' inte luft i system, inga läckande cylindrar, inte heller bromsservo fuktiga.

fel: kan trycka brompedalen i botten första trycket effter stunds stillastående är något "segare" håller man foten väldig lätt kan man känna att den rör sig sakta uppåt igen.

bromsverkan ner till botten är lika med noll fast längst där nere i avgrunden av plåt så bromsar det iaf, nödbromssystem?? är det huvudbromscylindern?

eller vad kan felet vara? någon som har delar liggandes??

 

 
[/quote']

 

Om det inte är någonting som läcker så är det nästan garanterat huvudbromscylindern. Bytte faktiskt min för några timmar senPDT_Armataz_02_01.gif

Hade samma symptom, först började pedalen ta längre och längre ner, sen tog den endast lite i botten och tillslut ingenting. Jag kunde fortfarande lufta ute vid nipplarna men när det kom tryck på så hände det ingenting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest TgbEa

Jupp hade också samma....

Köpte en beggad på skroten.

Har lite info om det i tråden nedan...Pris bilder och vart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.H.

strax efter min älskade flickvän kommer terrängbil.net PDT_Armataz_02_02.gif snabba svar! bara söka efter en huvudbromscylinder med andra ord... så är det någon som har en liggande kan ni ju pm:a kanske?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Ake64

Nu har jag ju inte varit på någon 13 man annars brukar det stående svaret vara: "Kolla justeringen av bromsbeläggen".

 

Fast det känner du väl redan till?

 

mvh Åke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.H.
Nu har jag ju inte varit på någon 13 man annars brukar det stående svaret vara: "Kolla justeringen av bromsbeläggen".

 

Fast det känner du väl redan till?

 

mvh Åke

 

japp japp o jaPDT_Armataz_02_02.gif och isf skulle snabb "pumpbromsning" funka.

så en inre skada i packning eller något sådant... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.H.
Ville bara kolla. PDT_Armataz_02_43.gif

 

jätte rätt gjort! man måste ringa in felen så man inte gör onödiga jobb det hinns inte med PDT_Armataz_02_05.gif 

jag hinner ju inte med detta nöje knapp någotPDT_Armataz_02_06.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.H.
går det inte att renovera den gamla då?

 

jo det ska gå! allting går' date=' och till det behövs nya packningar, så har någon det?[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]

sen har jag nu hört att min tgb får för lite motion och att det är där felet är, hehe finns vist någon som lyckats få cylindern till att fungera med lite motion så kanske ska ut och köra lite mer hehe

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Yoggi

Jag har nog ett par cylindrar liggande tror jag. Garanterar ingen funktion, men dom fungerade när jag skruvade bort dom. Du kan få testa innan köp om du vill. PM om du är intresserad. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest eile

gissar att det är samma som på 202 har isåfall en nyrepad liggande men de är billigare att repa själv med några ringpackningar av standartyp.  Men åker din pedal upp är det enklare att fixa till servot, lite otätt vid den lilla vippbryggan gör att servot beter sig underligt räcker ofta att göra rent.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.H.
gissar att det är samma som på 202 har isåfall en nyrepad liggande men de är billigare att repa själv med några ringpackningar av standartyp.  Men åker din pedal upp är det enklare att fixa till servot' date=' lite otätt vid den lilla vippbryggan gör att servot beter sig underligt räcker ofta att göra rent.[/quote']

 

hmm detta lät spännande! tyvär förstor jag nog inte till punkt och pricka. var sitter denne vippbrygga?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Yoggi
gissar att det är samma som på 202 har isåfall en nyrepad liggande men de är billigare att repa själv med några ringpackningar av standartyp.  Men åker din pedal upp är det enklare att fixa till servot' date=' lite otätt vid den lilla vippbryggan gör att servot beter sig underligt räcker ofta att göra rent.[/quote']

Inte samma på 202 och 303.

Förstår inte heller vart vippbryggan skulle vara? Servon har ju bara ett par anslutningar och det brukar inte vara dom som läcker utan i så fall själva servot och dess invändiga packning.

Det är tyvärr inte vanliga ringpackningar av standardimension i 303:s huvudbromscylinder.

Den ser ut så här innuti: huvudbroms.jpg

Yoggi2009-08-13 22:43:16

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest eile

vad jag minns ser det samma ut som den jag repade och la på hyllan när jag bytte till lt srvo och huvudcylinder. helt vanliga ringpackningar packningar standar modell köpte mina i jkp, såg på något annat forum att satsen såldes för 63:-.   Lösa hjälpservon var vanligt förr dels på handikapsanpassade gamla volvos sen alla med skivor dvs från 1965 och uppåt samt även p1800 samt lite engelska jaggor mm, har fixat till vippbrygggan på ett flertal bilar och även några gånger på min när jag hade löservo, vippbryggan siter instucken i själva ventilhuset och när oljetrycket stiger vippar den upp släpper vacum in öppnar servot, läcker det mellan de två ventilerna gör servot lite som det vill, kolla om du har en litet plåtlock lossa detta därunder sitter två ventiler och en t formad vipp brygga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Daniel.L

Finns inget sådant på 11,13,20, servo agregaten är lockheed, dom du tänker på är det girling? hur som helst är det en helt annan uppbyggnad utan vipparmar m.m

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest eile

kan nog stämma det är girling de jag stött på volvo har ju oftast haft girling,  ang huvudcylinder klicka upp roger sida där ligger en 202 cylinder på bild vad är det som skiljer, kan vara bra att veta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...