Gå till innehåll

huvudbromscylinder??


Gäst Daniel.H.

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.H.

Tgb 13

inga konstiga nivåer, inte luft i system, inga läckande cylindrar, inte heller bromsservo fuktiga.

fel: kan trycka brompedalen i botten första trycket effter stunds stillastående är något "segare" håller man foten väldig lätt kan man känna att den rör sig sakta uppåt igen.

bromsverkan ner till botten är lika med noll fast längst där nere i avgrunden av plåt så bromsar det iaf, nödbromssystem?? är det huvudbromscylindern?

eller vad kan felet vara? någon som har delar liggandes??

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tgb 13

inga konstiga nivåer' date=' inte luft i system, inga läckande cylindrar, inte heller bromsservo fuktiga.

fel: kan trycka brompedalen i botten första trycket effter stunds stillastående är något "segare" håller man foten väldig lätt kan man känna att den rör sig sakta uppåt igen.

bromsverkan ner till botten är lika med noll fast längst där nere i avgrunden av plåt så bromsar det iaf, nödbromssystem?? är det huvudbromscylindern?

eller vad kan felet vara? någon som har delar liggandes??

 

 
[/quote']

 

Om det inte är någonting som läcker så är det nästan garanterat huvudbromscylindern. Bytte faktiskt min för några timmar senPDT_Armataz_02_01.gif

Hade samma symptom, först började pedalen ta längre och längre ner, sen tog den endast lite i botten och tillslut ingenting. Jag kunde fortfarande lufta ute vid nipplarna men när det kom tryck på så hände det ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

strax efter min älskade flickvän kommer terrängbil.net PDT_Armataz_02_02.gif snabba svar! bara söka efter en huvudbromscylinder med andra ord... så är det någon som har en liggande kan ni ju pm:a kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju inte varit på någon 13 man annars brukar det stående svaret vara: "Kolla justeringen av bromsbeläggen".

 

Fast det känner du väl redan till?

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Nu har jag ju inte varit på någon 13 man annars brukar det stående svaret vara: "Kolla justeringen av bromsbeläggen".

 

Fast det känner du väl redan till?

 

mvh Åke

 

japp japp o jaPDT_Armataz_02_02.gif och isf skulle snabb "pumpbromsning" funka.

så en inre skada i packning eller något sådant... 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Ville bara kolla. PDT_Armataz_02_43.gif

 

jätte rätt gjort! man måste ringa in felen så man inte gör onödiga jobb det hinns inte med PDT_Armataz_02_05.gif 

jag hinner ju inte med detta nöje knapp någotPDT_Armataz_02_06.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
går det inte att renovera den gamla då?

 

jo det ska gå! allting går' date=' och till det behövs nya packningar, så har någon det?[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]

sen har jag nu hört att min tgb får för lite motion och att det är där felet är, hehe finns vist någon som lyckats få cylindern till att fungera med lite motion så kanske ska ut och köra lite mer hehe

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog ett par cylindrar liggande tror jag. Garanterar ingen funktion, men dom fungerade när jag skruvade bort dom. Du kan få testa innan köp om du vill. PM om du är intresserad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gissar att det är samma som på 202 har isåfall en nyrepad liggande men de är billigare att repa själv med några ringpackningar av standartyp.  Men åker din pedal upp är det enklare att fixa till servot, lite otätt vid den lilla vippbryggan gör att servot beter sig underligt räcker ofta att göra rent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
gissar att det är samma som på 202 har isåfall en nyrepad liggande men de är billigare att repa själv med några ringpackningar av standartyp.  Men åker din pedal upp är det enklare att fixa till servot' date=' lite otätt vid den lilla vippbryggan gör att servot beter sig underligt räcker ofta att göra rent.[/quote']

 

hmm detta lät spännande! tyvär förstor jag nog inte till punkt och pricka. var sitter denne vippbrygga?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gissar att det är samma som på 202 har isåfall en nyrepad liggande men de är billigare att repa själv med några ringpackningar av standartyp.  Men åker din pedal upp är det enklare att fixa till servot' date=' lite otätt vid den lilla vippbryggan gör att servot beter sig underligt räcker ofta att göra rent.[/quote']

Inte samma på 202 och 303.

Förstår inte heller vart vippbryggan skulle vara? Servon har ju bara ett par anslutningar och det brukar inte vara dom som läcker utan i så fall själva servot och dess invändiga packning.

Det är tyvärr inte vanliga ringpackningar av standardimension i 303:s huvudbromscylinder.

Den ser ut så här innuti: huvudbroms.jpg

Yoggi2009-08-13 22:43:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag minns ser det samma ut som den jag repade och la på hyllan när jag bytte till lt srvo och huvudcylinder. helt vanliga ringpackningar packningar standar modell köpte mina i jkp, såg på något annat forum att satsen såldes för 63:-.   Lösa hjälpservon var vanligt förr dels på handikapsanpassade gamla volvos sen alla med skivor dvs från 1965 och uppåt samt även p1800 samt lite engelska jaggor mm, har fixat till vippbrygggan på ett flertal bilar och även några gånger på min när jag hade löservo, vippbryggan siter instucken i själva ventilhuset och när oljetrycket stiger vippar den upp släpper vacum in öppnar servot, läcker det mellan de två ventilerna gör servot lite som det vill, kolla om du har en litet plåtlock lossa detta därunder sitter två ventiler och en t formad vipp brygga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Finns inget sådant på 11,13,20, servo agregaten är lockheed, dom du tänker på är det girling? hur som helst är det en helt annan uppbyggnad utan vipparmar m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...