Gå till innehåll

Däck till 11/13/20


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

315 är inte för stora så att dem tar i när man svänger för fullt?

 

 

Jag kör på 315/75-16 Cooper Discoverer S/T på min 903. De  går att få på fälgarna men det blir lite ballongdäck eftersom fälgarna är för smala. Om jag minns rätt bör det däcket ha 8-10" fälg.

 

Och ja de tar i något.

 

Du kan läsa lite mer här.

 

mvh Åke
Ake642007-09-25 02:39:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte' date=' men använd jordgloben med kedjelänken som finns bredvid skrattgubben i menyn när du skriver posten.[/quote']

 

Oj, det där lät tjurigt, inte alls som avsett. Jag menade den här: link.JPG
omega24v2007-09-25 06:57:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst bönngas

jajemän Monkysa... storleken är 35-16/16  men det blev inte så bra...  nu står bilen med rasad portalväxel och av körd drivaxel... men fyy f...n va bra dom driver..

bogger kan jag helt klart rekommendera!!!PDT_Armataz_02_30.gif

bönngas2007-10-25 17:54:52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
jajemän Monkysa... storleken är 35-16/16  men det blev inte så bra...  nu står bilen med rasad portalväxel och av körd drivaxel... men fyy f...n va bra dom driver..

bogger kan jag helt klart rekommendera!!!PDT_Armataz_02_30.gif

 

vad tror du för storlek med en 10" bred fälg till 13 bil? har haft ett "ha begär" för bogger ända sen jag först såg dom på bild.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jag gillar också de däcken mina orginalisar vill gärna krypa ner mellan stenar och rötter , där de andra i klubben med lite bredare däck kör relativt obehindrat , studsar jag efter fullt upp med att hålla mej i ratten PDT_Armataz_02_30.gif , men de är ju inte gratis heller så jag får väll studsa på en stund till PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bönngas

jag breddade mina fälgar med plattjärn i dimensionen 100x5 mm å då blir dom 290 mm breda alltså nästan 12 tum och det e den bredden som står på däcket att de ska vara. men dom tar ju i innerskärmarna när man svänger å det är fullt ihopfjädrat men det är utsidan på däcken som tar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vill bara kolla om nån eller några är intresserade av samköp/frakt Us-Sverige? Smurfade runt lite och hittade en företagssida: xtremevehicles.com "overthere" som sysslade med våra trevliga bilar. De hade även försäljning av kringutrustning som ex. 17"x9" tums fälgar från 200 dollares styck. (Finns även med äkta och fuskisbedlock) Då dollarna står sig rätt taskigt just nu så är det rimligt läge för ev. import dessutom kan den trevlige herrn skicka med drivhjulsdamasker för 65 usd styck. (Blir ju ca 430 kr + frakt och moms) Fler fälgar och damasker blir ju givetvis billigare frakt, utslaget per styck..Är det nu nån intresserad så skicka en blänkare så får vi se var det hamnar..

 

/Tchüss/

 

Jörgen, Nyköping
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

Kul att följa med däck och fälgsnacket då jag själv snart...står i tur inför detta till 912'an! Jag har kronans Good Year 11x16. Detta blir, så mycket jag förstår ganska exakt 38 tum! Däcken funkar fortfarande bra fast det äldsta är från 1956 men de är väl bulletproofklass såPDT_Armataz_02_02.gif

Jag vill nu inte lägga maggen på marken genom att köpa några mindre än 38 tum men de bör ju vara så gott som lika smala om allt ska lira, åtminstone framtill.

Undrans om det är tokigt eller fel att försöka öka lite på bredden på de 4 i bak, jamenar så att det blir lite bättre bäring i hjulspåren efter framhjulen, kan det vara något? Sen har jag haft några mardrömar om att slänga på alufälgar, då bilen väger tillräckligt som den står i dag. Skulle inte förvåna mig om jag vann 100kg på att byta dagens bojsänken med spännringarna.

Finns det några moderna lastbilar i dag som har passande aluminier?

 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
Köp boggerdäck 38' date='5x11 tum. Dom är helt överlägsna krondäcken på alla underlag. [/quote']
Spännande!

Jag har nämligen sett att mellanrummet mellan däcken bak är snålt med kronans däck som bör vara ganska exakt 38 tum, jaa det är väl bara att mäta från fälgcentrum eller?

Så gott jag förstår mig på däck så är "11 tum", höjden på däcket ovan fälg, vad är då bredden på detta boggerdäck? 

Du vet, finns ju massa järn som vill ta i överalltPDT_Armataz_02_03.gif och krondäcken är ju redigt smala.

Har du själv satt sådana däck på en 912'a, eller känner du någon?

 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gott jag förstår mig på däck så är "11 tum"' date=' höjden på däcket ovan fälg, vad är då bredden på detta boggerdäck? 

[/quote']

 

Nja... två bra däck länkar... där kan man nog hitta svar på det mesta

 

s-os2008-01-24 10:47:06
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen! Så har mina 38.5x14.5x16 Maxxis Creepy Crawler kommit... Ja, som syns på bilden är det 12 st, men jag ska inte ha dubbelmontage, det är kompisen som ska 6 av dessa...



Kvar att göra är att bredda fälgarna, det blir däckslås (beadlocks) i 6 mm plåt när man ändå är igång med svetsen...



Mönstret ser mycket lovande ut, klackarna har 40 mm utstick längst ut på slitbanan, i mitten 22 mm. Jämfört med kronans pildäck med 18 mm klackar borde det bli lite skillnad. Sen har ju Creepy rejäla "sidebiters" som skyddar däckets sidostomme mot vassa stenar. Dock lite besviken på bredden, 14.5 tum borde vara 368 mm. Vad jag kunde mäta var själva slitbanan ca 320 mm i genomsnitt. Dock kommer nog totalbredden att hamna ganska nära 14 tum (355 mm) monterat på rätt fälgbredd och med luft i. Omonterade är ju däckssidorna lite smalare, samt att dom varit ganska hårt packade på pallenn...





DSC05439_sm.JPG



DSC05440_sm.JPG



DSC05443_sm.JPG



DSC05444_sm.JPG



// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det kommer strax mer på Lillvalpen. Får idagarna spacers (jo det blir special även där...) för att få dit dom 44x18.5 TSL Superswampers som hör till den. Det här 6-hjulingsprojektet är egentligen bara ett litet sidospår som syftar till att få till ett bandvagnstransportfordon med hyfsade terräng/myr egenskaper...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...