Gå till innehåll

Körteknik


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

 

Jag är övertygad om att dessa regler och tillämpningar är de bästa' date=' då det är både dyrt, tidskrävande och ytterst olämpligt att reparera bilar i stridssituation! 
[/quote']

 

jag håller med om kronans lära! jag har ingen transport så min tgb skall klara av både resan till och från en träff.

 

att smyga sig fram över stock och sten, ibland på platser man inte tror sig kunna gå på är min melodi.( även om det inte alltid blir som planeratsmiley1.gif)

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Med tanke på debatten om terrängkörning och våra möjligheter till

övningsterräng tycker jag att ovanstående inlägg är mkt bra. " Busåka"

om ni förstår vad jag menar, i terrängen är det som retar många.

Däremot övning att ta sig fram på dålig väg o där väg ev försvunnit är

en konst som nog säkert uppskattas av många, både kommuner, enskilda o

företag.

 

Våra fordon är en resurs om de vårdas o körs på rätt sätt som kan vra mkt värdefull för samhället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Jag kommer nu att städa lite i denna tråden, då vi totalt glidit ifrån ursprungstemat.

 

Så då återgår vi till temat "Terrängteknik"

 

 

Andreas.E2007-01-05 14:18:42

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst chgus

I Rimbo sist så styrde vi runt, några av oss mest i skogsdelen. Jag var en av dem som INTE pös luft ur däcken - hade ingen plan B att kunna fylla dem innan hemfärd.

 

 

 

I stället fingrade jag en hel del på diffarna i olika situationer.

 

Jag vet att diskussion om användning av diffspärr kan bli lätt religiös. Alla har sin tro. Vissa vill reservera diffspärr för att kunna retirera ur en situation som blivit för svår.

 

 

 

Själv tänkte jag så här sist i Rimbo.

 

Kan jag undvika att BÖRJA slira så är ett poäng vunnet.

 

- Diffspärr i om spåret är snorigt

 

- Diffspärr i om jag skall klättra på klipphällar

 

 

 

Blev spåret krokigt

 

- Diffspärr ur fram, behåll den i bak

 

 

 

All annan söndagsterräng

 

- Diffspärrar ur

 

 

 

Jämfört med diffen på Unimog 406 är 11an mycket mer styrbar med all diff i. Är det så på 11an att man inte får diffspärr mellan bak och fram-axel?

 

 

 

Bruk av diff har ju delvis berörts tidigare i tråden.

 

Har någon erfarenheter just runt 11an att dela med sig av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst Karl XI

Hej Erik Törnqvist (Omega 24) Har läst igenom allt på denna sida

då det är intressant med kör teknink Nu var det ett tag sen någon skrev

här. Men vi hade dodge pickuper som klargöringsbilar i lumpen och dom var ju automat.Vi fick terräng utbildning på dom. Så ja köpte min 11:a och ut i terrängen utan och vet hur man kör.

Ner för backe med kopplingen fri och då broms för att sänka farten i backen. Vilket ja tyckte var ruggigt kändes inte riktet säkert. Läste

om den teknik som du fick utbildning i. Började använde den och

nu käns det mer som man har en tgb:n i ryggraden. Inte för man e fulllärd

men den käns så trygg. Särkilt nerförsbacke med diffarna låsta. Innan

skulle man ge järnet. Men det funkar så gutt när man ligger i lågen

och 11:an bara tuggar sig fram på tomgång.

Tack för mycket bra tips Erik och alla andra.

Övning ger färdighet 

 

MVH Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...