Gå till innehåll

Hur diffspärrar ni?


Gäst FormerMazda

Rekommendera Poster

Gäst FormerMazda

Har inte egentligen funderat så mycket på om bror o jag gör rätt, heller kommer vi nog inte göra annorlunda, men de gånger då vi behöver diffspärra så sker iläggning av dessa med yttersta försiktighet.

 

Nästan alltid så är det ju framfarten som hindras och behöver hjälp med diffspärr, och när vi ska "diffa i" så börjar vi alltid med att backa lite först så de får läggas i så smärtfritt som möjligt. Är underlaget hårt och fullt av fäste, stenig uppförsbacke tillexempel, då är vi än mer försiktiga och skulle aldrig diffa i på stället utan att släppa bak först.

 

Svårt att förklara mig, men kort och gott är vi väldigt försiktiga.

 

Nu till frågan: Är vi löjliga? Hur gör ni? Bara nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

I instruktionsboken står det förljande om diffarna:

 

Differentialspärrarna får endast användas vid körning i slirigt väglag.

Inkoppling får göras under gång.

 

Obs!

Differentialspärrarna får inte kopplas in med något av drivhjulen spinnande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör enligt instruktionsboken, ofta lägger i spärrarna med rullande fordon. Dock inte om nått hjul slirar. Men många gånger provar man ju utan spärrar först för att känna mig för, och kanske fastnar lite. Då lägger jag i spärrarna stillastående. Och tar mig upp... eller blir winchad...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slänger i dom oavsett om ett hjul spinner eller inte, jag håller dock ej fullgas utan lättar lite. Jag har ju automat på bilen så den driver ju lite oavsett om jag släpper lite på gasen, men jag har inte fullt spinnande hjul med fullgas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja dom åker i när de behövs.... Men fullgas e de ju inte jämt. Många gånger försöker ja va lite förutseende med att slå i FRAM diffen förs. Sen får man se om någon av dom bakre behövs. Kan ju diffa var axel för sej nu när de sitter 3 magnetventiler som sköter om det. Men på HC var vakumpumpen ur funktion så där fick jag ha lite HÖGRE grundgas... :);)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det noe spes om utkobling av diffene i fart ??

Når jeg har kommet over problemet så legger jeg diffene ut og da i rolig fart.

Eller bør jeg stå stille  mon tro ?? PDT_Armataz_02_40.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Urkoppling gör vi alltid rullandes (men försiktigt såklart PDT_Armataz_02_05.gif ) och de släpper ju sällan direkt, utan efter en stund när grejorna roterat i rätt läge och spänning släppt i diffen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag spärrar både körandes och stillastående, men aldrig med spinn. Om jag fastnat står jag still och väntar några sekunder så att grejorna har chansen att åtminstone ligga an för att skjutas på plats när drivaxlarna vrider sig lite i förhållande till varandra, sen smyger jag med koppligen tills det känns att det är driv över hindret. Ofta hörs ett "klickljud" när spärren går i.

Kopplat ur har jag alltid gjort körandes och irriterat mig på hur trögsvängt kräket varit för att inte sällan har det skett vid fullt rattutslag direkt efter ett hinder. Jag vet inte varför jag inte kommit på det förut, men för några körningar sen så började jag backa nån meter när jag ville ha ur spärrarna. Då vrider sig ju axlarna åt andra hållet i förhållande till varann och spänningen släpper. Oftast hörs det ganska tydligt när spärrarna går ur med det lilla pys som blir för varje.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju inte jag såna roligheter som diffspärrar men det är precis så jag också skulle göra. Traktor har jag ju kört en hel del med en gammal hederlig pedal att lägga i spärren med och då känns det rätt tydligt varför man ska lägga i den medan det fortarande går lugnt till.

 

Det är ju närmast att jämföra med en klokoppling som ska i ingrepp och vad som händer med en sån om man försöker lägga i den med full spinn är lätt att föreställa sig. Först rasslar den utav h-lv3 och när den väl går i (om den gör det) får resten av axeln sig en rejäl smäll som den kanske inte tål.

 

Åt andra hållet är det inga problem. Då ligger den i tills spänningarna släpper och sen hoppar den ur så fint.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...