Gå till innehåll

C-körkort och Yrkeskompetensbevis


Gäst samlarsaker

Rekommendera Poster

Alla tunga lastbilar måste ha färdsrivare, förutom med vissa undantag, tex utryckningsfordon,

veteranfordon som inte kör ykesmässigt, husbilar och bärgningsbilar.

(hoppas dom inte levererar kontorsmöbler och pappersmaterial med dessa typer av bilar)

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
Angående begreppet kommersiellt.

 

Frågan är vad som gäller om man ställer upp med sitt fordon vid nån allmän insats. För mig och andra som håller på med lättare fordon behövs ju inte färdskrivare och uppenbart vore det mindre krångel att ta emot ersättning för arbete och bil än om man har ett tyngre som en 30-bil tex. Visserligen ställer nog många upp om det inträffar nåt allvarligt och en drös transportfordon behövs' date=' men det är ju inte speciellt skoj att på egen bekostnad köra transporter som bara i bränsle rinner bort en 50-lapp milen bara för att man bryter mot lagen om man tar emot pengar. Jag har en känsla av att att det finns undantagsregler för katastrofer och liknande.

 

Är det nån som har koll på vad som gäller vid sådana situationer?
[/quote']

Japp o den lagen heter Räddningstjänst lagen och ersättningen är motsvarande vad en deltidsbrandman har........bränsle kan du ju ta genom "insatsgruppen/räddningstjänsten"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju undantag från yrkesmässig/kommersiell trafik.

 

Dvs transport med utryckningsfordon, transport av döda, transport av snö, is, sand, renhållning, bärgning, bogsering (med fordon för detta ändamål), transport av mjölk(!), ägg,slaktdjur, sockerbetor, potatis, grönsaker, osv till förädlingsindustrier. Lustiga undantag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

 

 

En lättare sammanfattning som jag tolkar det av er andra..... (Inte hur lagen är) Får man inte betalt för resan så e de bara köra så att de ryker hur länge som hällst..... Eller så länge det INTE finns ett yrkestrafikmärke utfärdat på fordonet... Ja kör så de ryker...

En av sveriges största företag innom Pappershandeln (typ kartonger maskeringspapper mm) dom kör ENDAST sitt eget gods..
Så som jag tolkar era tolkningar så behöver dom inte använda sej av färdskrivaren.....

Eller ett annat stort företag med blåa lastbilar med vit text som leverarar kontorsmöbler som tillverkas av dom själva.... Slipper dom färdskrivare me?????

Skulle de nu vara på detta vis så har vi bara här ca 300 laglösa chaufförer som bara kan köra så de ryker...

Jag är själv yrkesförare sedan några år.... Jag vill inte möta dom i trafiken eller alla andra som inte bryr sej om lagarna för att framföra sitt tunga fordon enligt kör å vilotider...

PS:kör så de ryker.......
 
Men varenda chaufför de har lär ha betald arbetstid, de kör inte egna grejor privat.

 

Jag var pryo på ett lastbilsåkeri en gång i världen och en sån där detalj "oviktigt vetande" som av nån anledning sitter kvar är att karln som jag åkte med vid ett tillfälle pekade på ett 24-metersekipage och sa: "De där har inget yrkestillstånd för sina bilar. Men det beror på att de bara kör sitt eget gods och behöver det alltså inte." Men att de skulle slippa färdskrivare och kunna köra dygnet runt för den skull kan jag inte tänka mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har precis pratat med min körlärare och det är som vi tror,

vid okommersiell ej betald körning av våra lastbilar som saknar färdskrivare är vi undantagna kör-vilotidsreglerna för yrkestrafik. Vi behöver inte kunna redovisa vår körtid. Dock gäller ju fortfarande kör-vilotidsreglerna som finns för all privat körning.

Tjosan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att försöka vara någon förståsigpåare.... Men "SBAT" jag skulle gärna vilja att du frågar din körskolelärare om den PRIVATA körningen påverkar din YRKESMESSIGA körning.. DVS VILOTID vere sej de e dyngsvila eller veckovila.... Om så fallet skulle vara ATT han påvisar att det INTE påverkar din vila, hoppas att han kan tala om vilken paragraf i lagboken som han hänvisar till.

Jag vet bara att om jag utnyttjat mina maximala timmar dvs 10 timmar KÖRTID, och schefen e snäll å lånar ut firmabilen till mej så att jag kan komma hem. Ja då gör jag ett lagbrott mot körtiden. Även att det inte sitter en fördskrivare i det fordonet så räknas den in i min körtid. Men ja kan ta hans PRIVATA bil hem.....

Jag e ingen paragrafryttare... men jag försöker att ha koll på vad jag inte får göra. Vill ju inte dra på mej massa olägenheter som kan försvåra mitt yrkesutövande. De e ju trots allt mitt körkort som förser mitt konto.... :);)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst ska jag fråga honom, kommer ihåg när jag tog ckortet att det var lite invecklat det där med att köra privata bilen. Beror på om man kör till jobbet som vanligt eller om man kör ngn annan stans för att jobba. osv. men det har jag ju glömt :)

 

Visst är det bra att ha koll på vad man får och inte får göra, annars kanske man råkar illa ut oavsiktligt ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog precis upp i körkortsboken om resor till och från jobbet.

Körningen med eget fordon = vilotid

Körning med eget fordon som omfattas av kov-lagen = Körtid

Företagets fordon som inte omfattas av kov-lagen (dvs om totalvikten inte överstiger 3.5ton om fordonet används för godstransporter, eller 7.5ton om det används för ickekommersiell transport.etc)= annat arbete

Företagets fordon som omfattas av kov-lagen = Körtid

Om du däremot ska överta ett fordon på en plats som inte är ditt ordinare tjänstgöringsställe:

Körning dit med fordon som inte omfattas av kov-lagen = annat arbete

Fordon som omfattas av kov-lagen = Körtid

Tåg eller båt = rast, vilotid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs. som jag fattar det, så om jag hade kört tio timmar i jobbet och sen körde hem i scania så är det lagligt. eftersom det är min bil och inte om fattas av kov-lagen eftersom jag kör den ickekommersiellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs. som jag fattar det' date=' så om jag hade kört tio timmar i jobbet och sen körde hem i scania så är det lagligt. eftersom det är min bil och inte om fattas av kov-lagen eftersom jag kör den ickekommersiellt. [/quote']
 
Så skulle jag absolut påstå att det är.
 
Som jag skrev tidigare i tråden så gäller följande definition för vilotid:

f) vila: sammanhängande tidsperiod under vilken föraren fritt kan förfoga över sin tid.
 
Om du kör din privata bil/lastbil så förfogar du över din egen tid.
 
Om du däremot åker och ska byta lastbil någonstans så att du kan köra hem med din bil så innebär det ju att du måste det för att komma hem och då förfogar du ju inte över din tid.

 

Om du kör hem med din lastbil du använder i tjänsten så är det svårt med bevisning. Därför har man förmodligen bestämt som det är.

 

/T
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dvs. som jag fattar det' date=' så om jag hade kört tio timmar i jobbet och sen körde hem i scania så är det lagligt. eftersom det är min bil och inte om fattas av kov-lagen eftersom jag kör den ickekommersiellt. [/quote']

ALL KÖRNING MED FORDON SOM HAR FÄRDSKRIVARE INNEFATTAR KÖR OCH VILOTIDSLAGEN.

Sen har de ingen betydelse VEM som äger fordonet. Det DU menar är ju att tex jag kan sitta köra lastbil i flera dagar i sträck.... Först sitter jag å kör mina 10 timmar yrkesmässigt.. Sen lastar jag grus ur min egen grushåla å åker och tippar den i en ny hög. Tills jag ska börja på mitt vanliga jobb.... Det enda som skulle kunna stoppa mej i detta fall ÄR då att jag skulle sommna...

Låter detta rimligt...

Jag förstår att detta med alla lagar e svårtydda (även för mej)... Men detta är min vardag att brottas med tider och lagar hur jag SKA kunna jobba utan att bryta mot massa regler om KOV mm...

Senast i torsdag så blev det problem med dyngs vilan.

Började mitt första körpass/arbetsdag 06.30. Sedan på kvällen skulle jag börja köra kl 22.00 så jag va tvungen och tänka på när jag senast va tvungen å sluta köra tidigare under dagen. Det är ju tur att man kan påbörja TVÅ olika arbetspass på samma dag men olika 24 timmars pass. Det gör ju då att man får planera sin körtid några dagar innan. Så att alla vilotider stämmer i slutändan. Sen måste jag tänka på den totala arbetstiden och de har betydelse på under vilken tid på dyngnet som jag arbetar. Men det har ju inte med detta å göra nu.

"ickekommersiellt" har att göra med om de krävs yrkestrafiktillstånd på fordonet. Inte om den omfattar "KOV" lagen.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vi kan nog sluta oss till att man som yrkeschaufför inte bör ta privata lastbilen till och från jobbet för att slippa trassel med körtider och färdskrivarkrav. Hur lagligt det må vara, så låär man hamna i trassliga förklaringar och utredningar innan man kommer hem om man blir stannad av tjänstemän på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALL KÖRNING MED FORDON SOM HAR FÄRDSKRIVARE INNEFATTAR KÖR OCH VILOTIDSLAGEN.

Sen har de ingen betydelse VEM som äger fordonet. Det DU menar är ju att tex jag kan sitta köra lastbil i flera dagar i sträck.... Först sitter jag å kör mina 10 timmar yrkesmässigt.. Sen lastar jag grus ur min egen grushåla å åker och tippar den i en ny hög. Tills jag ska börja på mitt vanliga jobb.... Det enda som skulle kunna stoppa mej i detta fall ÄR då att jag skulle sommna...

 
 
Jag tycker nog att det inte går att missuppfatta detta:
 
4§ Den som kör ett fordon som är utrustat med en färdskrivare i enlighet med bilaga 1 B till förordning (EEG) nr 3821/85 skall inneha ett förarkort. Detta gäller dock inte den som kör ett fordon vid en transport där färdskrivare inte krävs.
 
Färdskrivare behöver inte användas bara för att den sitter i bilen!
 
Det finns några olika undantag för kör- och vilotidslagarna. Det spelar ingen roll om bilen har färdskrivare eller inte. När du använder den med stöd av ett undantag så gäller inte kör- och vilotidslagarna och färdskrivaren behöver inte användas.
 
I din första beskrivning så är det nog så att man faktiskt kan göra så. Kör du din lastbil hemma på gården i ett antal timmar eller om du står och handgräver ett dike spelar ju ingen roll. Du blir trött av båda och ska se till att du får den fysiska vila du behöver för att du ska vara en säker förare på jobbet. Faktum är att man har ett ansvar. Lagar kan inte styra allt.

Definitionen för vila finns i ett tidigare inlägg och det tycker i alla fall jag att det är rätt entydigt. Det är när du förfogar över din tid. Den ska användas rätt!
 
Det andra du beskriver är ju en helt annan sak. Du har två arbetspass och måste anpassa så att du inte får för lång körtid. Då är det en annan sak. Då är du bunden av lagarna om vilo- och körtid.
 
Nu är det väl så att det är lite av en hexjakt på yrkesförare så, precis som Erik skriver, kan man undvika att ställas inför en situation så är det nog listigt.
 
Jag tror att syftet med dessa lagar är inte att man ska styras på sin fritid utan att man faktiskt ska ha en fritid. Med pressade priser och dyra investeringar som en lastbil innebär, så är nog vanligt att man maximerar körtiderna och kanske överskrider dom för att det ska bli lönsamt. Då är risken stor att man blir en farlig förare. Det ska man förmodligen ha i baktanken när man försöker tolka lagen. För det är ju alltför ofta den måste tolkas.
 
/T
 

TommyS2009-10-09 22:17:01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Enligt Transportstyrelsen gäller följande:

Undantag
 
 

Lagen om yrkesförarkompetens reglerar undantag då förare av vissa fordon inte behöver ha yrkeskompetensbevis.

Undantagen gäller förare av fordon som kräver behörighet C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE och

  • vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 45 kilometer i timmen,
  • som används av eller står under kontroll av Försvarsmakten, Kustbevakningen, Tullverket, räddningstjänsten eller polisen,
  • som provas eller förflyttas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll,
  • som är nya eller ombyggda och ännu inte har tagits i drift i transportverksamhet,
  • som används i nödsituationer eller för räddningsinsatser,
  • som används vid övningskörning enligt författningar om körkort eller körträning för yrkeskompetensbevis enligt denna lag,
  • som används för ickekommersiell persontransport eller för godstransport för privat bruk, eller
  • som används för att transportera material och utrustning som föraren ska använda i sitt arbete, under förutsättning att framförandet av fordonet inte är förarens huvudsakliga sysselsättning.
Det verkar som om studentkörningar blir svårare i framtiden :( ! Får väl hyra in en Polack -_-
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att fordonets högsta tillåtna hastighet inte får överstiga 45 km/tim. Ska det betyda att man inte kan köra sin 13 eller 20 bil då? Eller ska man tolka det så att om det inte är yrkesmässig körning eller körning mot ersättning så är det ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...