Gå till innehåll

var skulle du montera en winch?


Gäst Micked

Rekommendera Poster

För ett par veckor sedan sålde jag min 13-bilPDT_Armataz_02_06.gif....Den var så vacker och nästan färdig, enda som fattades var diesel motorn och automatenPDT_Armataz_02_04.gif.

Under tiden som jag försöker få köptillsånd till en c202 eller valp så har jag en Lr Discovery som skall få lite lull-lull. Webasto, ARB-lås bak( senare också fram) och naturligtvis en winch. Men problemet är var vore det bästa stället att montera den? På min gamla Range rover hade jag den bakom kofångaren och det var en snygg montering. Men den var svår att komma åt när man skulle serva dem, likväl var det svårt att se hur linan gick på trumman. Så jag hade denna gång winchen i en ARB-winchbumper. Kostar skjortan, på Rindab c20 000kr, i Finland får man den för c 14 000kr. Men den är ju så jäkla tung till på köpet. Att montera den bakom kofågaren är billigare och då kommer också tyngdpunkter inte så längt fram, samt att winchställningen väger ju inte mer än 10-15kg. Detta mot en ordentlig winchbumper som väger 50-60kg+winchen=närmare 100kg

Tankar o åsikter?

Micke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som newbe i tärrängkörning har jag NU skaffat mig motsatt uppfattning.

Fram - så långt in som möljigt så den inte sitter i vägen och så stabilt att du kan dra bilen i sida utan besvär. PDT_Armataz_02_03.gif (Har praktiserat det nyligen)

 

Har för närvarande min i snabbfäste som går att flytta men....

Jag kommer bygga om min lösning till en bumpermodell ala. ALE's 11:a (har en kofångare extra liggande)

Service och underhåll ska den ju knappt behöva så jag tror på rejäl inbyggnad.

 

Flyttbar - glöm det....det var inte en gång som den satt längst fram när man står på en meters djup i geggan med fronten och behövde wincha bakåt.

Någon frivillig att hämta den då ?....

Nu kommer jag att köpa en till och montera bak !

 

Dessutom är den ju inte helt lätt att släpa runt med.

 

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Per,

 

Absolut utan någon form av ironi- man lär sej mest genom egna erfarenheter. Då får man med sej hem värdefulla kunskaper som man sedan omsätter i praktiken senare. Nu har jag bara en liten winch som inte alls är tung att bära omkring på, så jag har den lös i sin låda på flaket. Än så länge har den bara suttit på draget där bak, och sen i störtbågen!- för att dra upp den på hjulen igen! Men om jag BARA hade en sån winch ni alla andra har så skulle den helt klart sitta fast monterad där bak.

 

SKREV OBELIX 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid haft bakmonterade winchar av den enkla anledningen att om jag är ensam i skogen och fastnar nånstans så vet jag att det bär bakom, man har ju nyss passerat...=)

Om man verkligen ska tvinga sig över ett myrhål etc. så går det oftast att vända valpen och släpa den baklänges över eländet......

Min Sepson H70W väger dessutom en hel del så den passar bra som motvikt på en gammvalp......och den har hitintills aldrig vägrat hjälpa till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...