Gå till innehåll

Vilken diesel i valpen?


Gäst Ricke

Rekommendera Poster

Håller ju på med vinterns stora projekt med valpen och har i princip bara en tom ram kvar just nu. Funderar på om det ska få bli en diesel i bilen till nästa år och funderar då på vilken som är lämpligast!

 

Jag vet att många stoppar i peugeot:s motor (xd2t heter den väl, men i vilka bilar sitter den).. Men efetrsom jag inte har nån dieselspis stående tänkte jag höra mig för efter andra alternativ oxå. Ända kravet egentligen är väl att den ska vara helmekanisk utan elektronik, samt ha turbo! Sen är det ju ett plus om den passar någorlunda på växellådan. Har iofs funderat på en 5vxl låda oxå..

 

Ös på med idéer!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på att göra samma sak men ska vänta tills jag fixar en till valp.

Hassefan här på forumet har tipsat mig om den här VW 1,9 TD http://www.blocket.se/simrishamn/Vw_1_9_td_aaz_23215971.htm?ca=11&w=3

Jag hittar inte länken just nu men det finns ett företag i Nynäshamn som gör en adaptorplatta för 1800kr plus moms för att kunna använda dina befintliga lådor.

Lycka till!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xd2t är ovanlig det är en tidig turbo motor som har vissa fördelar kortslagig varvillig riktigt stor turbo bosch pumpen enkelt ställbar och bättre anpassad till turbon drift motorn  fanns i 7 sitsiga peugoter i början på 80 talet man känner igen bilarna på oljekylet som sticker ut vid höger framhjul. googlar du på de som leker med prestandar på dieslar så ser du skillnaden på xd2t och överiga xd3'or. xd2t var lancerad som den snabbaste dieselbilen med riktigt hög toppfart.

jag åkte xd2t först men gick över till xd3te för att istället för toppeffekt få det  riktigt massiva bottendraget redan från tomgång. skillnaden på turbo motorerna mot standar i prestandar och gång är jätte stor på peugoterna, motorer finns även i citror.  kan tänka mig att serien som ersatte x serien oxå går in enkelt i valpen. peugotmotorer och 202 m45 går att bulta ihop bara några extra borrhål behövs göras i peugotens kåpa. vill du sen byta till m47 passar ju ombygnaderna men motorn måste flyttas 80 mm framåt.

 

wv äldre 6-disel fanns i volvo i wv lt utförande fanns även turbo men motorn har egenskapen av en trög gamla diesel ungefär som en merca diesel.

 

istället för 5 vxlat ta m45 fd 51 och sv valpens axel utvxl,  använd fd51 möjlighet att starta på lågen.

 

på google finns några volvo peugoeter ett snyggt kombi bygge i norrland (dock med lite onödigt tillkrånglad adapter) http://medlem.spray.se/kmracing/hem/245/index.htm

 

finns några turbo forum där man bara sysslar med att plocka ut effekt ur dessa äldre dieslar.

 

googla på xd2t samt xd3te  eller standar motorn xd3t

 

min är ju ännu inte satt i container för export till australien och troligen struntar jag i den affären trots pengarna hade varit välkommna,  den står återigen i verktygsaffären så behövs tips är det bara att krypa under.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag får väl kontra med min favoritspis dåPDT_Armataz_02_03.gif

ISUZU 4JB1TC på 117hk/235nm 2,8 liter alt ISUZU 4JG2 på 113hk/255nm, 3,1liter

Modeller innan -95 har ingen elektronik samt att man använder original  svänghjul och valpens koppling.

Motorerna är kompakta samt endast en längd på max 60 cm.

Kolla gärna mitt projekt och sök då på " DIESELKONVERTERING"PDT_Armataz_02_12.gif

Mvh Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

 

wv äldre 6-disel fanns i volvo i wv lt utförande fanns även turbo men motorn har egenskapen av en trög gamla diesel ungefär som en merca diesel.

 

 

När det gäller dieselmotorer från mercedes måste jag säga imot dig i ditt påstående, en OM 601 eller 602 vore perfekt till en valp!

 

Jag kan hålla med om att dom tidigare motorerna före 1980 var väldigt slöa fram till att en turbo sattes på w123 från 1980-1985 då dom plockade ut 125hk vilket inte är dåligt speciellt med tanke på att en volvo 244GLT från 1983 hade 136hk

(den motorn OM617 är populär att trimma upp till mer än 300hk)

 

En OM602.962 (2.5 liters turbo) levererar 122hk vid 4600rpm och har ett vrid på 225nm vid 2400rpm, helt mekansisk med kamkedja(helt tät mot lera m.m till skilnad mot kamrem), vikten på motorn blir lite lägre då aluminium används flitigt i motorn

 

Man ska inte stirra sig blind på "sitt" märke utan det finns allternativ helt enkelt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Det skulle ordnas en Dieselträff för oss här på forumet. Det vore väl någe vaPDT_Armataz_02_05.gif.

Lite terrängkörning samt test av Ljudnivå i hytten samt vad det har kostat att konvertera.

Och platsen då?PDT_Armataz_02_04.gif Brännande vårsol på Gotland skulle väl sitta som en smäckPDT_Armataz_02_07.gif

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamla mercor var rätt tröga när xd2t motorn kom men sen har såklart alla övriga märken hängt på.

På en diesels egenskaper så ska man inte bara stirra sig blind på hk, hade en gång en liten datsun diesel med få hk och  de som  lånde bilen förväxlade lätt den med en bensinare på gången och denna var utan överladdning. 

Tror nog det finns fler bra alternativ bland japan motorerna viktigt är att delar går att uppbringa vilket är svårt till både xd2t och xd3te motorn men övriga peugoter vimmlar det av.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ljudnivå i hytten tror jag nog jag vinner på, terräng egenskaper är bara att glömma men gotlad vore kul igen har lovat dottern en medeltidsvecka någon gång innan hon är för stor för att tycka pappa är rolig.

Gjorde färdigt hytten och ljudnivån gick ner drastiskt  nu återstår det bara dörrarnas vindbrus, blir justering och nya lister.

 

hyttförare.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Gamla mercor var rätt tröga när xd2t motorn kom men sen har såklart alla övriga märken hängt på.

 

När kom den xd2t? och vad har den för prestanda? för xd3te kom väl 1987 och vad jag kan se av dina egna ord har xd3te följande:

 

"här är datan på xd3 te motorn 2' date='498 liter  81 kw/ 110 din  varvar 4150

max vrid 235 nm vid 2000 varv "

 

och då mäter sig peugoten likvärdigt med en OM602.962 förutom då mercedes släpte sin på marknaden 1986

 

 

På en diesels egenskaper så ska man inte bara stirra sig blind på hk

 

Vad har du grundat din uppfattning på då? utvecka det lite för jag vill gärna veta varför det alltid är en massa prat om att en xd3te är vida överlägsen allt annat så fort det nämns dieselmotor

 

 

viktigt är att delar går att uppbringa vilket är svårt till både xd2t och xd3te motorn men övriga peugoter vimmlar det av.

 

problem med begagnat? peugot och eftermarknaden måste väl kunna leverera delar till motorn?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp för jag nämnde merca och slö i samma mening, vad jag syfftar på  med slöa mercor är gången i de tidigare tex kompaktserien 220 240 och allt vad de hette vilket ofta är vad folk mest tänker på när man talar om att man tänker byta till en diesel. även wv volvo hade den långsamma lunk i motorgång.

 

 

Och visst är sentida dieslar är mer rappa likt bensinare. ang hk vrid mm så säker inte det hela sanningen om gången i motorn lika lite som att tro att  alla kammar i en gamal volvo gav samma egenskaper.

såg att xd2orna angets som xd2t den hade även beteckningen xd2s - xd2s var den modell jag först åkte med. fanns 79-83 kan tänka mig s stod för skruvade spridare och enkelt ställbar bosch pump. vanlig xd2 hade pinbultar till spridarna.

 

när xd2s kom var det en rapp motor och tveksamt om det fanns något kvickare i standar diesel personbilsammanhang. finns jämnförelse på google där man testat gamla xd2s mot sentida dieslar och den är avsevärt kvickare än tex den xd3te som jag nu har i min.  jag valde det extra vridet framför varvvilligheten.

 

ang reservdelar inget hittas begagnat xd3te såldes nog bara en handfull och senaste åren har marknaden damsugits på allt i peugote väg för africa export. xd2s ser man ibland på blocket sittande i epa traktorer av varierande märke.

 

fördel med xd3 serien mot en xd2s är att xd3or finns som slö industrimotorer mm besiktningsvänligt en xd2s kan en rutinerad besiktningsman känna igen och skilja från vanlig xd2or och då går det inte att rega fick själv bakslag på xd2s men fick igenom xd3te som en xd3'a.
eile2009-10-15 14:59:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Ta inte illa upp för jag nämnde merca och slö i samma mening' date=' vad jag syfftar på  med slöa mercor är gången i de tidigare tex kompaktserien 220 240 och allt vad de hette vilket ofta är vad folk mest tänker på när man talar om att man tänker byta till en diesel. även wv volvo hade den långsamma lunk i motorgång.

[/quote']

 

Som jag sa i tidigare inlägg så är det först med w123 (1980-1985)som det blev mer krut i med turbo i mercedes bilar

 

Det är rätt lustigt att du jämför din motor mot en mercedes diesel som kom ut på marknaden 1973, nära på 10 år tidigare! det händer otroligt mycket utvekling under så många år

 

 

Och visst är sentida dieslar är mer rappa likt bensinare. ang hk vrid mm så säker inte det hela sanningen om gången i motorn lika lite som att tro att  alla kammar i en gamal volvo gav samma egenskaper.

såg att xd2orna angets som xd2t den hade även beteckningen xd2s - xd2s var den modell jag först åkte med. fanns 79-83 kan tänka mig s stod för skruvade spridare och enkelt ställbar bosch pump. vanlig xd2 hade pinbultar till spridarna.

 

när xd2s kom var det en rapp motor och tveksamt om det fanns något kvickare i standar diesel personbilsammanhang. finns jämnförelse på google där man testat gamla xd2s mot sentida dieslar och den är avsevärt kvickare än tex den xd3te som jag nu har i min.  jag valde det extra vridet framför varvvilligheten.

 

Tack' date=' men det var en hel massa prat om allt annat än det jag frågade om! så tillbaka till den:

 

Varör är en xd3te överlägsen som du hävdar gång på gång i varenda tråd jag kan hitta i diverse forum???

kom med någonting som övertygar en skeptiker som mig

 

 

ang reservdelar inget hittas begagnat xd3te såldes nog bara en handfull och senaste åren har marknaden damsugits på allt i peugote väg för africa export.

 

ok, inget vidare då om man behöver en annan topp eller kam m.m, köpa nytt blir snabbt annan motor istället
Daniel.L2009-10-15 15:15:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varör är en xd3te överlägsen som du hävdar gång på gång i varenda tråd jag kan hitta i diverse forum???

kom med någonting som övertygar en skeptiker som mig

Tror nog det är det kraftigaste som passar utan för mycket ändringar i ett litet valpmotorum.

Hävdar för övrigt inte att den är bättre än alla övriga eftersom jag inte provat alla övriga.

vet inte när x serien av diselversionen började men det var tidigt volvo penta marinsidan har väl använt dem sen 60 eller 70 talet dock då med lösa foder så man kan renovera en burk åt gången utan att riva ut motorn.

 

ang reservdelar så visst är det sorgligt men när min första åkte in mellan rambenen så vimlade det av begagnat delar fick flera vanliga dieslar som jag skrotade bara tog skrotpremien på utan att lägga undan delar.

Även andra än fransmännen använde motor har sett den i både opelar och fordar kan tänka mig att dessa kan haft bw lådor vilket kan göra det enkelt om man vill åka automat i sin 4x4 diesel hpd.

 

ang prestandar på gamla diesel peugoeter så finns mängder på nätet prova youtube där finns både drifting galningar och de som testar toppfarten på gamla xd2 och xd3'or

 

Har sett  en tysk c202 med iveco diesel vet inte vilken storlek men det verkade funka bra och

vi har väl en merca c202 på forumet .

 

Nog om detta en 303 ägare ringde härromdagen ang m45 och fd 51 lådor , planerade en modern diesel med m45 fd51 i sin med slagvolym runt bara 2 liter lät ganska intresant vet inte hur det hela löste sig, tydligen hade han hittat en diesel som gick bolt on på m45 och därför ville skifta ut zf lådan. om det får plats måste detta även vara en bra lösning för 202 som har m45 från början.

 

 
eile2009-10-15 16:17:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Tror nog det är det kraftigaste som passar utan för mycket ändringar i ett litet valpmotorum.

Hävdar för övrigt inte att den är bättre än alla övriga eftersom jag inte provat alla övriga. 

 

Tack för svaret, för nu framgår det att det är din personlig uppfattning om vad du TROR, vilket inte brukar framgå så tydligt i dina inlägg utan det uppfattas i alla fall av mig mer som "Så här är det!" oavsett vad det pratas om

 

men det betyder ju att en 250TD(OM602.962) skulle sitta fint med i en valp då dom bägge motorerna håller liknande karaktär och storlek.

 

 

 

 
Daniel.L2009-10-15 16:56:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp håller mig inte med några vetenskapliga fakta.

motorlängden spelar ingen större roll det mesta går att flytta men bredden har man inte så mycket att spela på om man vill ha hjulhusen kvar, så allt som inte är bredare än en volvo 4'a bör passa.

År 2000 när mitt första motorbyte gjordes i 202'an så kan erkännas att mercor mättes inte ens på, motorpriserna på deras turbo motorer låg väl lite över budget och japan turbo bilar hade knappt börjats skrota. 

 

Peugoternas usla andrahandsvärde passade min plånbok bättre och måttmässigt passar de, behåller man m45 behövs inget flyttas vill man ha 5vxl får kylet flyttas fram 2-3 cm eftersom m47 bygger 80 mm extra.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, Daniel, är inte alla inlägg en fråga om "vad man tror"? Jag ser i alla fall inte dina svar som vetenskaplig fakta utan mer som uppfattningar, eller hur. Så din kritik mot Eile tycker jag är lite skarp. Detta är ju ett diskussionsforum. Jag har flera olika fordon (gammeltraktor, mint mustang) och respektive forum är en guldgruva på intryck som hjälper till när man fibblar med sin grejer. Trots att jag har ganska bra kunskaper i mycket, finns det områden där jag är novis, men jag är en jävel på att lära mig. Och i forumen lär man sig att sila informationen som ges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
hmm' date=' Daniel, är inte alla inlägg en fråga om "vad man tror"? Jag ser i alla fall inte dina svar som vetenskaplig fakta utan mer som uppfattningar, eller hur. Så din kritik mot Eile tycker jag är lite skarp. Detta är ju ett diskussionsforum. Jag har flera olika fordon (gammeltraktor, mint mustang) och respektive forum är en guldgruva på intryck som hjälper till när man fibblar med sin grejer. Trots att jag har ganska bra kunskaper i mycket, finns det områden där jag är novis, men jag är en jävel på att lära mig. Och i forumen lär man sig att sila informationen som ges. [/quote']

 

Vetenskaplig fakta har inte jag krävt någon gång, utan det är uppbackning på det man säger om det nu inte framgår att man tror eller är osäker på sin sak.

 

Ex när det visar sig att hans post om slöa mercedes motorer inte är relevant då den grundar sig på en tidigt 70:tals motor och då jämför det med sin betydligt nyare motor.

 

 

wv äldre 6-disel fanns i volvo i wv lt utförande fanns även turbo men motorn har egenskapen av en trög gamla diesel ungefär som en merca diesel.

 

 

När det gäller dieselmotorer från mercedes måste jag säga imot dig i ditt påstående' date=' en OM 601 eller 602 vore perfekt till en valp!

[/quote']

 

Vi diskuterade olika diesel alternativ där jag ville få lite svar av en man med en hel del diesel erfarenhet och den enda kritik jag kan se i denna tråd är riktad till mig!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en tur med en wv lt där vikt och utväxling blir samma som på en terrängbil vill man ha desas egenskaper väljer man en wv diesel, min uppfattning är att det finns mer körglada motorer att stoppa i en valp.

 

TRÖG GAMAL MERCA får du ta som MITT talesätt för tråkiga köregenskaper alla som skruvat kompakter vet att det fanns bara ett läge på gasen för att ta sig fram, trög meca var syftat på detta och dessa motorer och det är bara dessa tidiga jag sett i 202'or inga nyare turbomaskiner.

 

Har nog kört en del paket bil med denna OM 601 mercan och visst de går fint.

 

Men jag är fortfarande tveksam om motorn är ett bra alternativ till en valp, motorn ska få plats och man ska kunna serva utan att karros lyfta varje gång, peugoten får plats lite trångt om man både vill ha servo, vaccumpump, turbo och intercooler men det hela passar utan att förstora motorummet.

 

 

Ni på forumet som åker merca i valp varför har ni inte bytt upp till OM 601 eller OM 602???

 

Jag misstänker trådskaparen planerar ombyggnaden i en c202'a 

 

Om nu någon skulle ha  Om601 eller OM 602 turbomotor i sin valp så lägg gärna upp lite info och bilder på konventeringen till ombyggnaden för valp, ännu bättre om ni fått in den i en c202 där den större m45 och fd 51 stjäl plats.

 

Och daniel jag håller med dig får merca turbon plats och med tanke på hur mycket mercor som både rullar i upprostat skick och står övergivna här nere i landet så är valet enkelt välj en merca, Peugoeter är lika ovanliga här som namnet antyder (Lejon). 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Ta en tur med en wv lt där vikt och utväxling blir samma som på en terrängbil vill man ha desas egenskaper väljer man en wv diesel' date=' min uppfattning är att det finns mer körglada motorer att stoppa i en valp.

[/quote']

Helt riktigt, byggherren får se vad han har för behov

 

TRÖG GAMAL MERCA får du ta som MITT talesätt för tråkiga köregenskaper alla som skruvat kompakter vet att det fanns bara ett läge på gasen för att ta sig fram' date=' trög meca var syftat på detta och dessa motorer och det är bara dessa tidiga jag sett i 202'or inga nyare turbomaskiner.

[/quote']

 

Så länge det framgår att det inte är alla motorer är jag nöjd, och som sagt ovan i tråden så håller jag med dig om att dom äldre är slöa, som dom flesta andra fabrikat av äldre motorer utan överladdning

 

Men jag är fortfarande tveksam om motorn är ett bra alternativ till en valp' date=' motorn ska få plats och man ska kunna serva utan att karros lyfta varje gång, peugoten får plats lite trångt om man både vill ha servo, vaccumpump, turbo och intercooler men det hela passar utan att förstora motorummet.

 

 

Ni på forumet som åker merca i valp varför har ni inte bytt upp till OM 601 eller OM 602???

 [/quote']

 

Bultmönstret till sprängkåpan ändrades till det senaste utförandet i samband med lansering av dom nyare motorerna(både bensin och diesel), har man en äldre mercedes diesel monterad och vill ha i en nyare får man modifiera adaptern om möjligt eller bygga nytt.

 

Kan nämna att i mitt senaste utförande på min 13:on använder jag en 6växlad låda ifrån w211 E klass från 2002 där lådan och svänghjul passar direkt på min motor från ca 1990, detta med en hemmagjord adapter mellan lådorna gör att man kan få tag i mängder med olika varianter av utväxlingar som passar in på det man vill ha.

 

 

Om nu någon skulle ha  Om601 eller OM 602 turbomotor i sin valp så lägg gärna upp lite info och bilder på konventeringen till ombyggnaden för valp' date=' ännu bättre om ni fått in den i en c202 där den större m45 och fd 51 stjäl plats.

 

Och daniel jag håller med dig får merca turbon plats och med tanke på hur mycket mercor som både rullar i upprostat skick och står övergivna här nere i landet så är valet enkelt välj en merca, Peugoeter är lika ovanliga här som namnet antyder (Lejon). 
[/quote']

 

Ja det vore intressant att se, specielt nu som du säger när en hel del bilar är såpass gamla eller upprostade så det går lätt att hitta lämpliga motorer på skroten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Mercan ser på bilderna ser ut att bygga ganska brett runt toppen 202'ans motorum är kanske lite väl smalt.

Man får nog flytta om lite.

 

Finns lite olika varianter att nytja när det kommer till insug beroende på motor, just den sort som du kan se i min tråd bygger en hel del och har man ett liknande så kan man få bygga om till ett mer slimmat insug, men det är bara problem om man ska ha turbo varianten, sug dieseln har en helt annan variant av insug.

 

Motorn i sig är rätt smal över ventilkåpan och på turbo varianten sitter grenröret slimmat mot motorkroppen, igentligen bara insuget som bygger ut på bredd.

 

men oavsett så är det ju en del pillande och byggande med ett motorbyte, precis så som du har fått göra för att få in din motor, men det är ju halva nöjet.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första turbo dieseln lyftes bara in inget flyttades, den sista flyttades fram för att få plats med m47 och då fick kylet flyttas några cm fram. Enda modifikationen på motorn var tråget samt att jag ville ha helt fritt på vänstersidan vid pumpen och växelstaget så generatorn flyttades till höger sida med hemmagjort fäste.

 

Dessa motorer  återfinns i alla skepnader på industri och marinsidan därför finns det gått om gjutna bultfästen på blocket vilket syns tydligt på bifogad bild allt går att plocka om med orginalfästena så jag har alla remdriva tillbehör hängda på höger sida, vänstersidan helt rensad,  bilden vissar 1979 års xd2s motorn, xd3te har mycket  mindre turbo och inte insug och avgas inte i bredd utan över och under varannat och bygger därför ännu mindre i bredd dvs den är betydligt smalare i det fria utrymmet i motorummet utnytjade jag för rör till intercoolern.

 

!cid_D9427EC9863B4487B45B919D36019ECB@ecxpab.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst JP Krax

Hm.... vill minnas att det finns Perkins som passar direkt på M40-lådans sprängkåpa.

Jag tror dom satt i BM 257 tröskan.

Inga spektakulära effekter men pålitlig som bara den, och direktinsprutad, dvs ingen glödning.

Kan det vara något tro?

L-J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel, vitsen med kritik, positiv som negativ, är kanske att inte direkt bemöta den! Detta är ett forum för tyckande. Om jag anser en volvodiesel slö och en annan bättre, låt mig ha den uppfattningen. Sedan kan någon tycka annat och jag kanske ändrar mig. Men när man säger att någon har fel (såvida det inte är ganska enkelt att visa), då tycker jag tonen blir lite skarp. Eile har bidragit med mycket god information. Inte sagt att allt han eller någon annan säger är rätt, men det är dår jag i det tysta silar informationen.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...