Gå till innehåll

Vilken diesel i valpen?


Gäst Ricke

Rekommendera Poster

Får väl hoppas Ricky fått några tips själv hade jag nog kollat upp japan marknaden. har sett både vattenkylda turbos och vattenkyld intercooler något som kan vara intressant i trånga motorum.

ang merca så kan väl ägaren till denna ungerska merca kanske komma med lite synpunkter och tips.

P8236489merca.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos Skrot-Emil låg det flera kompletta paket med Nissan dieselturbo. Med växellåda och fördelningslåda. färdigt att bara kasta i ett lämpligt objekt. Nu har jag inte dom planerna- men nog f*n såg det ut att få plats i en valp. Jag kan ju åka dit igen och mäta lite och fråga om pris om nån skulle vara intresserad. Det mest intressanta är ju bredden och längden från bröstkåpa till medbringare för bakre kardan. För den går inte att göra kortare.

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ljudnivå i hytten tror jag nog jag vinner på' date=' terräng egenskaper är bara att glömma men gotlad vore kul igen har lovat dottern en medeltidsvecka någon gång innan hon är för stor för att tycka pappa är rolig.

Gjorde färdigt hytten och ljudnivån gick ner drastiskt  nu återstår det bara dörrarnas vindbrus, blir justering och nya lister.

 

Hvilken type bil er dette tatt fra ?? Bildet...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Daniel' date=' vitsen med kritik, positiv som negativ, är kanske att inte direkt bemöta den!

Detta är ett forum för tyckande.

[/quote']

 

Var är kritiken från min sida? Jag ifrågasatte att en mercedes diesel är slöare än det mesta och då framgår det inte i dom första tre posterna att han syftade på dom gamla compakt motorerna.

 

Som Admin här på forumet ända sedan starten vet jag vad forumet handlar om.

 

Om jag anser en volvodiesel slö och en annan bättre' date=' låt mig ha den uppfattningen. Sedan kan någon tycka annat och jag kanske ändrar mig. 

Men när man säger att någon har fel (såvida det inte är ganska enkelt att visa), då tycker jag tonen blir lite skarp. Eile har bidragit med mycket god information. Inte sagt att allt han eller någon annan säger är rätt, men det är dår jag i det tysta silar informationen.  [/quote']

 

Visst har han eile en hel del kunskaper som han postar och det flitigt, men jag tror du missat poängen i den här tråden lite, vi har diskuterat olika alternativ och du tror väl inte att jag är ute efter att ändra på eiles åsikter om motorer? Jag vågar påstå att han garanterat aldrig kommer byta ut sin motor mot en mercedes bara för att den är likvärdig i prestandan.

 

Om någon postar något som du anser vara felaktig måste det ju rimligen gå att få ge svar på tal, precis så som du själv gjort mot mig i denna tråd!

 

Men jag står för vad jag skriver med namnet synligt och som Mercedes mekaniker har jag en del kunskap om Mercedes motorer.

 

Bara att beklaga om du anser diskussionen vara stötande.

 

ÅTER TILL DISKUSSION OM VILKEN DIESEL I VALPEN

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl bli en city typen av  c202'an   orginalstolar omklädda i jeanstyg,  dörrsidornas galon bytt till nya paneler i alu klädda med volvo 800 och 900 seriens orginaltyg även mittpanelen har detta tyg, hjulhusens galonklädsel utbytt utomhus matta (balkongmatta)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara att jag blir stött, kände att det kunde bli lite provecerande när jag skrev raderna slö merca, men det fick ju fart på forumet PDT_Armataz_02_40.gif.

Sen har du helt rätt inga mer motorbyten för min del peugoten får sitta där den sitter, varken tid, lust eller intresse finns för mer expriment.  Har t.o.m varit på vippen att sälja den för de bud som kommit in på annonsen, men nu när det är klart att veteranbilsreglerna inte rivs upp och även 80 talarna får bli skattebefriad så blir det rena sparbössan att åka diesel.

 

Det obelix skrev om nissan dieslar var mitt första val var vid motorbytet att ta den datsun bluebird (dvs nissan)dieseln som jag hade i rackelbilen och slänga i den , det mesta såg ut att passa men just den dieseln var den tidigaste med ganska liten slagvolym och då väldigt ovanlig, peugoter fanns det för 10 år sen mer gott om men tiderna har ändrats nu är japan och merca dieslar lättare att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OJ, jisses vilken fart det blev i denna tråden!! Riktigt kul att se!

Många alternativ har kommit fram oxå, men märker att jag kanske skulle specat lite mer att det handlar om 95% offroadkörning i detta fallet. Blev lite nyfiken på Isuzu motorerna.. Kompakta med bra volym, men är det turbo på dem? Samt vilka fordon hittar man dom i?

Det mysigaste hade förstås varit att få i en diesel-6:a för det är ju underbar gång i dom, men platsen finns inte, och dessutom blir de väl ganska tunga!?

Kan iofs hålla med lite om att säger man Mercadiesel från 70-80 talet så förknippar man inte dem med höga farter eller acc med whiplashrisker.. Men idag är mercaspisarna ganska vassa ändå!

 

Funderar på var och hur man kan hitta lite motorer och mäta lite smidigt på. Kanske ska undersöka lite skrotar runtomikring..

 

Nån nämnde Vw 1.9 diesel.. verkar ju ganska smidigt att det finns färdig adapterplatta till dom.. Visserligen har de väl kamrem som är relativt öppen för skit och övrigt som kan följa med in i surhålen..

 

Detta ska undersökas vidare iaf!

 

Fortsätt ösa på med info, tips och idéer!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns lite lösa motorer på you tube izusun ser ut att passa bra i mått om man skipar clima pumpen och flyttar intercoolen, kolla även övriga lösa dieslar på tuben

 

 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....och jag har provkört Clas maskin. Riktigt trevlig i en 13 och vad den skulle göra i en valp............jo det går att föreställa sig. PDT_Armataz_02_11.gif Pappersmässigt ligger den för övrigt j***gt nära A6:an med 2,5litersfemman jag hade men den är mindre storleksmässigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ricky det där färdiga adapterplator är väl knappast något att ta hänsyn till i de trakter där vi bor?

Sen tycker jag att det är bättre att skarva efter svepet dvs behålla orginalstart mm och i möjlgaste mån koppling och så klart svänghjul som är avseet och balancerat för just den motorn , om det är stiftat kan det vara blancerat ihop med veven.

Förklaring till bilderna:

Är det en sv valp bultas bara lådan i nya svepet är det en 202 med m45 kapas orginalsvepet av till en tunn gavel och bultas i nya motorns svep urtrampningslagerts glidrör centerar det hela bara märka upp när man hittat rätt lutning på motor och låda och sen borra nya hål och bulta ihop svepen.

skanna0001.jpg

skanna0003.jpg

m45 + fransman

 

skanna0004.jpg

 

M47 5 vxl och fransman med samma gamla adapter

 

lådafddrev.jpg

peugoet +M47+FD51

465114.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Eile: Nä visst, maskiner och folk som kan hantera dem för att bygga saker finns det gott om i våra trakter helt klart! Tänkte mest att det kunde vara smidigt och sparat lite tid om det fanns klara grejer att bulta ihop med..

 

Men jag fick en fundering på en gammal Mercaspis igår.. De som är 5-cyl, med turbo. Hur stora är de måttmässigt och vad väger de ungefär? Daniel L, är det så att du har nån smidigt i din närhet och kan mäta på kanske? Tanken jag fick med 2.5litersmotorn var nämligen isåfall att skifta originalturbo mot en VNT20 snurra från Volvo D5 som jag har liggande på hyllan. Då borde man kunna få ganska skönt drag direkt på hyffsat låga varv!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Tyvärr har jag ingen att mäta på men det kanske Clas1113 kan hjälpa dig med det då han har en lös motor hemma nu, om det var en OM602 du tänkte på.

 

Vikten på storebror OM603(300TD) är ca 210kg, så en gissning är runt 175kg för en OM602(250TD).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel, Japp det var om602 jag tänkte på!

Clas, det vore super!! Skulle du vilja mäta längd på motorn och med eventuell vxllåda oxå!?

 

Jag undrar jag var en B20 väger!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En B18 väger 155kg om jag inte minns fel så en b20 borde vara lättae eftersom cylindrarna är mer uppborrade :D Men godset är kanske förstärkt någonstans på blocket?Toolman2009-11-19 10:08:20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c202 b20 väger några kg, extra stora kopplingen och något tyngre svänghjul.

viktmässigt spelar det väl inte motorbytet någon roll c202 har mycket god marginal på garanterade axelvikterna. framaxelrören(trumpeterna) är förstärkta enl altyco till skillnad från vissa tidigare sv valpar.

Du får väl åk upp till sopptipen och kontrollväga. innan min ställdes in för vinteride vägde jag den och med framflyttad motor , camper över hytten klart inredd, samt allt extra, intercoller, servo, rejält förstorad kyl minst dubbla volymen, extra bladfjädrar och rejält tunga stålradials michelinare regade med tunga lastbilsbanor mm.  så är jag uppe på gränsvärdet 1300kg på framaxlen. Så hur du än bygger kommer du klara vikterna om du nu inte väljer att lyfta in någon gamal perkings från någon tidig wv lt bil.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack Clas!

Så 40 kilo upp för en mercadiesel alltså.. Funderar på vad en automatlåda lämplig till den motorn kan väga? Lite mer eller mycket mer än en M45? Som det ser ut nu så kommer det bli helt ny drivlina med tillbakaflyttat paket, mest för framaxelns belastning och även för balansen i terrängen! Var ingen kul upplevelse att rulla på framhjulen i borås senast PDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte eventuellt bygga en helt egen ny fördelningslåda.. Inte mkt kommer vara original när jag är färdig =) Har nämligen ett tokprojekt på gång om att bygga en 6wd C202 PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar du kyl, batteri, servon mm till bakre delen av fordonet får du bättre viktbalance. 

att flytta bak motorpaketet innebär att även flytta bak eller helt ta bort tvärbalken som är vacummtank på 202' orna men ska du åka diesel är det bättre med en mindre tank på något annat ställe.

automater:  själva huset på tex en bw låda väger inte så mycket mer men det ska till en turbin samt 7-10 liter olja. 202 växelådsfäste mot fd lådan är enkelt att göra om till adapter gjutningen är svets och bearbetningsvänligt.

förresten jobbade du inte i forsheda? hör med han som åkte med v8 folkan hur han pysslade ihop fdlådan med automaten i jeepen som han sen byggde. även i bredaryd finns en som åkte med automat i sin pv jeep. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lovar att skapa en byggtråd senare när det drar igång på riktigt.. Just nu samlar jag så mkt info om allt möjligt jag bara kan! Och Ycket bilder ska det bli då kameran alltid är med i form av telefonen..

 

Nackdelen med 6wd sen är att det kommer bli mkt hjulhus inne i skåpet som tar plats för tex batteri, men visst ska jag tänka bakåt! Vad gäller viktfördelning alltså =) Annars tänker vi framåt!

Vakumtanken är redan dömd att försvinna för där hamnar drivlina med mera.

 

Kylet däremot är jag öppen för förslag vad gäller placering! Tanken är att ha skåpet kvar när allt är klart. Många sätter ju annars kylet "ute" på flaket. Placeringen i tunneln är ju egentlgien svår att slå, med tanke på luftströmmar osv. Men det är redan spikat att det blir elfläkt iaf, så placeringen är fri. Men jag vill helst inte sätta den på sidan nånstans ut genom väggen eller liknande.. Vi får se vad tiden ger!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...