Gå till innehåll

Köpa militär färg


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

attachicon.gifimage.jpg

"Finns det någon mer färg att rekommendera än just den, kommer se väldigt post-bil ut... fast det kanske ser lite skoj ut."

Just det ja, ibland slår det slint.  :D

 

 

 

 

 

Färgen från Introteknik kan du måla över med annan färg utan problem. Låt bara grundfärgen och Isoguard pansar torka ordentligt, tar litet tid då det är linoljebaserade färger. Nyfiken på fortsättningen!

 

Jag får ta en funderare på allt detta, tack för hjälpen!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
On 5/11/2019 at 8:24 PM, tgb13Fw said:

 

 

Eller också köper man Försvarsmaktens originalfärger från Coatex AB i Skåne.

 

Joacim Halling där har både basfärgerna:

M0716-573250 TÄCKFÄRG 657/325 HM (olivgrön)

M0716-573260 TÄCKFÄRG7553/326H (mörkgrön)

M0728-401128 HÄRDARE VV013 (3:1 för mörkgrön, 2:1 för olivgrön)

 

och maskeringsfärgerna

M0716-923226 TÄCKFÄRG 7403/322M (ljusgrön)
M0716-923266 TÄCKFÄRG 7403/326M (mörkgrön)
M0716-920936 TÄCKFÄRG 7403/093M (svart)
M0716-925076 TÄCKFÄRG 7403/507M (brun)

M0702-005018 FÖRTUNNING FSD 7009 XYLENE

 

Han köper dessa från oss på avtal nytillverkade, så de är inte från någon förrådsutrensning.

 

Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-)

 

/Stefan

 

  • Like 3
  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, spp säger:

 

Eller också köper man Försvarsmaktens originalfärger från Coatex AB i Skåne.

 

Joacim Halling där har både basfärgerna:

M0716-573250 TÄCKFÄRG 657/325 HM (olivgrön)

M0716-573260 TÄCKFÄRG7553/326H (mörkgrön)

M0728-401128 HÄRDARE VV013 (3:1 för mörkgrön, 2:1 för olivgrön)

 

och maskeringsfärgerna

M0716-923226 TÄCKFÄRG 7403/322M (ljusgrön)
M0716-923266 TÄCKFÄRG 7403/326M (mörkgrön)
M0716-920936 TÄCKFÄRG 7403/093M (svart)
M0716-925076 TÄCKFÄRG 7403/507M (brun)

M0702-005018 FÖRTUNNING FSD 7009 XYLENE

 

Han köper dessa från oss på avtal nytillverkade, så de är inte från någon förrådsutrensning.

 

Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-)

 

/Stefan

 

Varför då när jag när man kan köpa på närmare håll. Med rätt brytning och härdare och förtuning. Msb köper sin färg därifrån och dom har bra priser. Och det är också original kulörerna sen om det tål saringas  känns som det kvittar i alla fall för min skull tänker inte köpa färg i från skåne. När jag kan köpa från en handel 10km i från mej.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, tgb13Fw said:

Varför då när jag när man kan köpa på närmare håll. Med rätt brytning och härdare och förtuning. Msb köper sin färg därifrån och dom har bra priser. Och det är också original kulörerna sen om det tål saringas  känns som det kvittar i alla fall för min skull tänker inte köpa färg i från skåne. När jag kan köpa från en handel 10km i från mej.

 

> Varför då när jag när man kan köpa på närmare håll.

 

Du får köpa precis var du vill.

 

 

> Msb köper sin färg därifrån...

 

MSB använder väl inte mycket grön färg nuförtiden. När de gjorde det fick de den gröna färgen från FMV.

 

 

>> Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-)

> ...sen om det tål saringas känns som det kvittar...

 

Det om saringas är ett skämt. Det ser man på smiley-symbolen efteråt ":-)".

 

 

> Med rätt brytning och härdare och förtuning.

 

Jag brukar se på långt håll om det är originalet eller en "civil" färg som har använts.

Det är inte kulören ("brytningen") som brukar vara problemet, utan matteringen som är det svåra att få till.

Matteringen styrs av matteringsmedel, förtunningstyp, temperatur och lackeringsteknik.

Detta gäller både basfärgen och maskeringsfärgen.

 

Man kan även se på åldringen vilken färg det är.

 

 

/Stefan

 

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, spp säger:

 

> Varför då när jag när man kan köpa på närmare håll.

 

Du får köpa precis var du vill.

 

 

> Msb köper sin färg därifrån...

 

MSB använder väl inte mycket grön färg nuförtiden. När de gjorde det fick de den gröna färgen från FMV.

 

 

>> Vilka andra färger är certifierade att tåla saringas? :-)

> ...sen om det tål saringas känns som det kvittar...

 

Det om saringas är ett skämt. Det ser man på smiley-symbolen efteråt ":-)".

 

 

> Med rätt brytning och härdare och förtuning.

 

Jag brukar se på långt håll om det är originalet eller en "civil" färg som har använts.

Det är inte kulören ("brytningen") som brukar vara problemet, utan matteringen som är det svåra att få till.

Matteringen styrs av matteringsmedel, förtunningstyp, temperatur och lackeringsteknik.

Detta gäller både basfärgen och maskeringsfärgen.

 

Man kan även se på åldringen vilken färg det är.

 

 

/Stefan

 

 

 

 

Inte minst så lämnar väll originalet rätt IR signatur, dvs ser "fläckig" ut även i IR spektrat istället för enfärgad som "normal" färg..mkt viktigt för vissa ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Frippe S said:

Inte minst så lämnar väll originalet rätt IR signatur, dvs ser "fläckig" ut även i IR spektrat istället för enfärgad som "normal" färg..mkt viktigt för vissa ;)

 

När jag på natten tittar på min TGB40 med min övervakningskamera hemma, så syns den knappt.

Konturkamoflaget fungerar till och med bättre i IR än i synligt ljus.

 

Andra färger jag har provat (och även pirat-M90-kläder) lyser som solar eller är helt kolsvarta i IR.

 

(Kameran arbetar i 850 nm på natten.)

 

 

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-15 på 08:25, spp säger:

 

När jag på natten tittar på min TGB40 med min övervakningskamera hemma, så syns den knappt.

Konturkamoflaget fungerar till och med bättre i IR än i synligt ljus.

 

Andra färger jag har provat (och även pirat-M90-kläder) lyser som solar eller är helt kolsvarta i IR.

 

(Kameran arbetar i 850 nm på natten.)

 

 

Cool iaktagelse som jag inte visste.

 Det är mer skillnad än man tror.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Testade detta i Norska försvarets kameror under helgen, hade både kopior och original kläder med mej, . Satte på Byxor kopia och jacka original och satte mej bakom deras bandvagn som stog öppen så jag kunde se skärmen, Byxorna lyste som tusan, medans över delen av mej, alltså jackan var mörkare, men då det ej fanns något annat är ett berg bakom, så syntes jag ju klart och tydlig ändå.

Bra det då de kan behöva se folk som är bakom vagnen i bland, :)

Men skillnad var det på pirat och original

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

En varning.

 Ni som köpt enkomp kammofärgen som Per säljer på Blocket i Åkersbergatrakten, kommer få problem då han bytt leverantör och kulören skiljer sig från tidigare. Tråkigt för oss som bara vill bättra i lite småskador.. ser ut som skit!! Iaf mörkgröna färgen.

  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2020-09-22 på 12:01, Svana säger:

En varning.

 Ni som köpt enkomp kammofärgen som Per säljer på Blocket i Åkersbergatrakten, kommer få problem då han bytt leverantör och kulören skiljer sig från tidigare. Tråkigt för oss som bara vill bättra i lite småskador.. ser ut som skit!! Iaf mörkgröna färgen.

 Haft inloggningskrångel.. verkar funka nu. Skyndar mig att skriva.

 

 Hur kan det ens vara möjligt att få sälja 326M mörggrön camoflagefärg och kalla dem samma, och varje dunk är helt olika kulörer.

 

 Nu har vi fyra olika sorters färg till Mickes bil, som vi lackade in och utvändigt med en färg BARA för den skulle vara lätt att få tag på igen.

 

  Skitkul. Kan bli omlack av hela hans bil igen i värsta fall..

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt när det inte stämmer, åkte på bara halv lack på min häromåret och trots reklamerat färgbyte efter fel blandning av recept var det ändå något fel, så i mitt fall blev det halv lack med sista varvet med en 15 år gammal slatt som var över sen tidigare lack och precis räckte.  Jag åkte upp till grossist och bad dem analysera om färg proverna och några några provbitar från det som lackats med slatten och fick burkar som verkar stämma tid blev aldrig över för att lacka resten men har färg nu stående för en hellack.    

 

Det finns flera stora grossister som gör riktiga analyser och tex i jkpg något företag, och färg där är billigare än ute i vanliga butiker, bilackfirmor mm, och man kan handla som privat på den jag köpt från eftersom de driver det ihop med en vanlig hem-färgaffär.    Ni lackar väl syntet misstänker jag och just syntet kunde nog ändra sig något men efter lackning och uv mm, jag tror det kan vara lönt att handla från någon större grossist. Sen hos dessa finns ju alltid möjligheten att få det trycksatt på sprayburk för ev bättring om man vill ha den möjligheten, de trycksätter även vanlig 2 k dvs exakt den lack man handlar kan man få en med även en skvätt i sprayburk för framtida i lappningar.    

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
3 timmar sedan, Robert Gladh säger:
26 minuter sedan, Robert Gladh säger:

Har inget val halva bilen målad och färgen är slut. Lär måla om rubbet oavsett:lol:

 

Fan.. samma dilemma som för Micke då.. vi får se, kanske vi hittat ett alternativ hos lokala färghandlaren här. Återkommer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...