Gå till innehåll

Köpa militär färg


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Hassefan is back

Obelix: man målar på fri hand....man har masktejp till fönsterlister o lampor    PDT_Armataz_02_44.gif

Måla bilen röd!! ALDRIG men jag har två blåljus PDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Jag håller på den ljusare nyansen.

Den färgen stämmer bäst på mina bilar.

 

 

Vilken färg använder du,Clas?

Civil eler FM orginal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag köper mycket industrifärg i jobbet och då från akso nobel.

Dom lagerför även militärfärgerna.

Men den gröna 322 är ifrån militären. En 3 liters burk från "ovan nämnda firma".

Burken har m-nummer samt militär streckkod.

Ville att min leverantör skulle blanda till lite mer färg till en polare MEN MEN.

Den färgen är stört omöjlig att få till.

Färgen är skrikigt ljusgrön  men den mörknar fort med tiden.

Tror att det kan vara det som gör det svårt att avgöra hur den skall vara.

Vad tror ni?

MVH Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen

Angående försvarets färger minns jag följande från min tid i gröna firman. När besättningarna skulle mönstermåla PBV:erna var det viktigt att röra runt i färgen och nu pratar vi röra runt lääänge, annars blev den målade ytan för blank. I synnerhet den svarta färgen var känslig för detta.

 

Nu är detta några år sedan och förmodligen en annan leverantör av färger nu men i alla fall...

 

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet var man kan få tag på 326M? Skulle behöva 1-2 liter.

 

Har ca 15l 326H och även lite 325H ( vedevågs orginal från försvaret )så jag skulle kunna tänka mig ett byte också?

 

När vi ändå pratar färg, någon som vet vad den mörkgröna men betydligt blankare än 326H som flygvapnet använder sig av, har för färgkod/ beteckning i försvaret?

 

Har letat runt lite men endast hittat att 326H från vedevågs numera är standard vid helmålning.

 

Minns att den blankare färgen bara stod omnämnd på ett ställe, där den beskrevs som mycket bättre i hänsende till mögelpåväxt.

Har märkt att M90 cammo målning med matta färger binder en otrolig massa fukt så att den faktiskt börjar mögla ibland.PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vandraren
Jag köper mycket industrifärg i jobbet och då från akso nobel.

Dom lagerför även militärfärgerna.

Men den gröna 322 är ifrån militären. En 3 liters burk från "ovan nämnda firma".

Burken har m-nummer samt militär streckkod.

Ville att min leverantör skulle blanda till lite mer färg till en polare MEN MEN.

Den färgen är stört omöjlig att få till.

Färgen är skrikigt ljusgrön  men den mörknar fort med tiden.

Tror att det kan vara det som gör det svårt att avgöra hur den skall vara.

Vad tror ni?

MVH Clas

 

Jag blir faktiskt inte riktigt klok på det här. Men jag har nu varit och kikat på de 6 olika TG bilar som finns kvar på BJM i Nossebro och 4 har ju den ljusare 322M... de andra två har nog en grön 322 som mer liknar den som är "tysk" på min bild ovan. Fattar absolut inget.. det är definitivt inte samma färg som mörknat/ljusnat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Dirty Hog

Törs man sticka in nosen i denna debatt o ställa en dum fråga?PDT_Armataz_02_14.gif

 

Är det någon som vet färgkod/nr till Televerksvalparna (samma som duetterna förmodar jag) min televerkare är blå nu! Den klär inte i blått!!!

Har jag svurit i kyrkan nu månne?PDT_Armataz_02_06.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju samma färgkod som Volvo hade på dom orange 140, som tillverkades 1973, en sån i originalskick skulle sitta som en fläskläpp!PDT_Armataz_02_10.gif

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta diskussionen tillbaks mot militärfärg ställer jag följande fråga: Var civilförsvarets valpar målade i televerksorange eller var det en annan kulör?

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det någon som råkar bo i närheten av strängnäs här som har lust att gå in på milmac, köpa en hink färg och skicka till mig via bussgods motsv och få en slant för besväret?

 

Vad tror ni passar bäst till min Bv202 MkII, 325 h olivgrön eller 326 h

mörkgrön?

Vet inte ens vad för färg jag har till största del just nu ens.....

 

4f9201041322A2513.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hittade en uppgift att 325H, den äldre olivgröna färgen, skulle vara S8005-G80Y i NCS

Modellflygplansbyggare brukar vara mycket pålästa och noggranna så det stämmer nog och Vinkon, en Bv202 skall definitivt ha den gamla fina 325H så du kan väl testa och måla med S8005-G80Y och höra av dig till mig sedan om det stämde innan jag köper färg PDT_Armataz_02_11.gif

 

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=146385&page=139&CurrentMainTopic=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst Humlegaard

Då flera av mina gröna fordon behöver målas om funderar jag på att måla alla i samma kulör. Då är frågan vilken enhetsfärg som är smidigast.

 

Fordonen som kommer på fråga i första vändan är:

JAWA

TP-21

TGB 30

Scania L50

 

Tipps emottages gärna, helst en färg som går att spruta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
För att ta diskussionen tillbaks mot militärfärg ställer jag följande fråga: Var civilförsvarets valpar målade i televerksorange eller var det en annan kulör?

/Anders

 

Skulle tror att det är en annan orange då televerks orange är lite mörkare.....jag har en tranell släp från civilförsvaret i orginal färg och super skick, den tycker jag är lite ljusare i färgen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
Då flera av mina gröna fordon behöver målas om funderar jag på att måla alla i samma kulör. Då är frågan vilken enhetsfärg som är smidigast.

 

Fordonen som kommer på fråga i första vändan är:

JAWA

TP-21

TGB 30

Scania L50

 

Tipps emottages gärna helst en färg som går att spruta.

 

Jag trodde jag skulle få några olika tips här innan inköp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du kulör eller färgtyp?

Om du menar kulör är det väl Olivgrön 325H som passar dina fordon bäst rent tidsmässigt.

Om du menar färgtyp har folk använt allt från grundfärg/takplåtsfärg till 2K polyuretanfärg.

Om du kan spruta dem själv borde du nog satsa på just en sådan 2-komponetsfärg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...