Gå till innehåll

Orginal winch


Gäst Erik86

Rekommendera Poster

Hej är ny här på forumet och har precis skaffat min första 903. Funderar lite på att montera på en orginal winch och undrar om det är krångligt vad som behövs förutom winchen och vändlådan måste man ha något mer till växellådan eller är det bara skruva bort locket vid kraftuttaget. Sen vad behöver man för att manövrera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Erik, och varmt välkommenPDT_Armataz_02_02.gif

 

Grattis till din 903:a!

 

Jag har en kamrat (här på forumet) som har tittat på en valp med originalwinch. Valpen är jättedålig, så om det blir köp av så blir det för att få loss fungerande resrvdelar såsom axlar/lådor/motor plus allt annat bra och ha grejs. Han sa att en försäljning av BARA winchen med alla dess tillbehör kommer finansiera köpet av den, så det verkar vara dyra grejer.

 

Vill du ha en originalwinch- just för att det är en original så tycker jag det är helt rätt! Men den har sina nackdelar också. Den sitter väldigt utsatt under bilen vid lite tuffare terrängkörning och den funkar inte vid motorbortfall. En modernare elwinch funkar så länge den får ström. Jag skulle dessutom tro att du får ganska mycket elwinch för priset av en originalwinch på en 903:a.

 

Tänk bara på att 202:an och valpen INTE är lika för fem öre när det gäller transmissionen. i princip är allt mellan bränslepumpen och fälgarna annorlunda på 202:an. Jag skriver det för att jag har sett annonser på tex. blocket där det står "valp" eller valpdelar till salu och i själva verket är det en 202:a det handlar om.

 

Lycka till, och glöm inte att lägga upp massor av bilder nu!!!!!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inget att tacka för- jag delar gärna med mej av mina åsikter i det mesta. Men det är ingen absolut sanning, det finns säkert många andra som har helt andra åsikter i frågan.

 

Men det angåenda 202:an är inga åsikter- det är fakta!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej är ny här på forumet och har precis skaffat min första 903. Funderar lite på att montera på en orginal winch och undrar om det är krångligt vad som behövs förutom winchen och vändlådan måste man ha något mer till växellådan eller är det bara skruva bort locket vid kraftuttaget. Sen vad behöver man för att manövrera.

Hej!
 Jag håller på med samma sak när tiden och lusten faller in. Vad du behöver är själva kraftuttaget från fördelningslådan. Till detta kopplar du en kardan till det du kallar vändlådan. Från vändlådan kopplas en kardan med smatterkopling till winchen. Kolla grejerna, är kardarnerna OK, smörjnipplarna hela, funkar smatterkopplingen dvs löser den ut ordentligt vid ca 2 tons belastning. Den får inte vara svetsad då kan hela ramen dras snett!! Det behövs också bultar för att fästa grejerna i ramen. KOlla dimensioner i reservdelskatalogen, tror det ska finnas en på detta forum för nedladdning.

Kolla också att växelhuset inte läcker olja. Altyco har nya packningar.

Manövrering: min vinch har två spakar: en för i- och urkoppling av vinchen, en för i- och urkoppling av kraftuttaget. Spakarna monteras till höger om förarsätet på skottet bredvid motorhuven. 

Grejerna är rätt tunga så jag kommer träna litet bänkpress innan jag kryper under bilen för att skruva fast allt.

Fördelen med mekanisk är att du har bra kraft från motorn. Kör med el så riskerar du att såsen tar slut efter ett tag. Å andra sidan, det är rätt dyrt med mekanisk vinsch och du vet inte skicket till 100%, grejerna är ju rätt gamla. Är det vatten i motorn, om du nu har sådan böjelser, så funkar nog elvinchen ett tag till. Men det är inte många delar på ett spett och dessutom är det ju originaltillbehör. Jag gav 5000 pix för min mekaniska, men då kom jag i efterhand på att det saknades spakar för manövrering, hade dock tur att hitta spakar hos Altyco.

Värst vilken uppsats jag skrivit i detta ämne, nåja hoppas det givit något.

Hej svejs

Skragge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du  från c202 vilka i stort bör passa så behövs inga spakar bara två knappar på panelen att styra magnetventilerna som fördelar motornsvaccum. Ha rejäla bultar i ramen vinchas det mycket börjar bultarna ge sig välj även kraftigre vajer minst 10 mm.

 

kvicksan_mangvv.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns en sort som i och ur kopplingen sitter på trumman åxå

Stämmer helt!
Dessutom måste du ha linledare och trissor både fram och bak. Kolla i instruktionsboken här på forumet så ser du hur grejerna ser ut och var de sitter.

Ska försöka ladda upp litet bilder från mitt projekt. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Obelix då kanske man ska sattsa på en elwinch istället

 

Om du nu har kraftuttaget redan finns ett tredje alternativ, hydraulpump på kraftuttaget och sedan en hydraulisk winch. Finns en STOOR nackdel och det är priset för ett sådant bygge.

 

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile,

 

Du skriver i stort sett ska det passa på valpen. Redogör exakt vilket extraarbete det medför att montera 202 winch istället för att hålla sej till valpgrejer. Som nybliven VALP-ägare vore det nog bra om han fick veta mer exakt vilket jobb och vilka kostnader det innebär för dom olika alternativen. Jag säger inte att 202 winch är fel- den kanske är helrätt om den är billig- det borde ju finnas ganska många begagnade då 202:an inte blev så långlivad. Men då BÖR du tala om vad som krävs för att få dit den också. Erik skriver ju faktiskt att det är hans första 903:a, och att han vill ha råd aangående winch. 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte jämnfört dem närmre men bultfästet är nog samma, kardanerna på c202 till just vinchen har de små knutkorsen är rätt säker på att det är samma små som sitter över allt på sv valpen strorleken ser ut i ögonmått att vara amazon/pv dvs gamla u-40 eller vad de hette på den tiden. fördelningsväxlen dvs den som en del kallar vändlåda är nog oxå samma. vinchen däremot har vacumklocka vill man inte knappstyra den får det byggas om till manuell iläggning men det är rätt smidigt att ha en elknapp istället för spak. vill man ha knappstyrning krävs en magnetventill som slår av och på vacumet som tas från isugsröret finns servo tidigare sätt ett t-kors. vill man inte ha magventill går ju en vanlig balofix ventil att sätta istället för spak.

 

c202 som skrotas brukar ha 3 st magventiler per bil dessa går troligen aldrig sönder så magventiler måste finnas i överflöd.

Tror altyco mfl kan ge bättre upplysningar.
eile2009-11-11 18:14:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P1000617.jpg

Vajer från winch går in i fästet. Det skall vara en till vajer nedanför den översta, men detta visar principen.

 

 

P1000618.jpg

Vajrarna fästes i spakarna

P1000621.jpg

Här sätter du fästet, spakarna på andra sidan.

P1000622.jpg

Här synes övergången vajer - spakfäste som tyvärr har gått av.

P1000623.jpg

Så här ska ett helt fäste se ut

Hoppas du blev klokare på hur det hela är tänkt att fungera med originalwinch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja inget ont om original vinchen, men den sitter onekligen lite i vägen så fort du skall ut i lite grövre terräng,

Ett tips inför elvinsch köp är att samtidigt uppgradera generatorn till en växelströms generator och sätta i ett batteri som är lite överdimensionerade gentemot ett vanligt startbatteri, gå gärna upp mot 75 Ampere, så att du har lite extra att ta av när du vinchar samt en generator som klara av att ladda upp batteriet ordentligt igen.

 

Det är inget större ingrepp att byta generator, men lite el kunskap och möjlighet att bygga adapterar till generator fästena är en klar fördel.

Får gratulera till dit inköp och hoppas du får mycket nöje och nytta av både den och detta forum PDT_Armataz_02_02.gif

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...