Gäst B1N4RY Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 I en annan tråd väcktes idén om en körutbildning. Tråden handlade om mycket annat så jag gör en marknadsundersökning här. Jag kan tänka mig att arrangera detta om intresse finnes. Tanken är att samla ihop ett gäng intresserade och en lärare, förslagsvis en militär som utbildade på våra bilar när de användes inom försvarsmakten. Sedan kör man en praktisk del och en teoridel. Ev vid några olika tillfällen. Tanken är att vi skall få lära oss hur kronan anser att bilen skall framföras i skogen och ev hur den skall underhållas. Ev kostnader delar vi på. Kanske kunde man avsluta kursen med en rejäl bilutflykt då vi bor i militärtält och grillar korv och dricker öl eller så... Jag har ev några gröna kontakter som skulle kunna tänkas leda fram till en lärare. Lämpligtvis håller man utbildningen på Bråt i Borås som ligger jämte försvarets övningsfält. Vill kanske Terrängbil.net stå som arrangör? Är detta av intresse? Vad säger ni? //B1N4RY Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Nu kan jag ifs inte svara för min två kolleger , men detta är absolut intressant, och något vi gärna är med på. Mitt deltagande beror väldigt på vilken tid detta sker, och när jag får ett datum. Jag tar mig friheten att "nåla" fast denna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Låter onekligen intressant! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Låter väldigt intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jkb Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Jo det låter mycket intressant problemet är för tex mig att ta med min egna 11:a eftersom jag bor i emmaboda blir det ca 40 mil ToR på lansvägdet e ju inte sååå inspirerande förståss Men med vanlig bil går det ju bra att köra men då har man ju inget terränfordon att lattja med i skogen under den praktiska delen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Som jag skrivit förut är jag helt klart PÅ! Bra initiativ, Christian (B1N4RY), då ämnet gled iväg och vi inte gav nåt klart svar på huruvida Terrängbil.net skulle vara inblandat. Teori och praktik går i det militära hand i hand och jag tror mig med säkerhet veta att en militär utbildare skulle ge en teorilektion först och praktiklektion sen. Vad beträffar kostnader, så är det som Christian säger att vi delar utgiften per huvud. Bil måste det bli vars och ens ensak att ha att provköra med. Den som VILL låna ut sin bil får så klart göra det, men det måste stå för var och en. Jag kommer inte att låna ut min, som ett första exempel. Däremot ställer jag upp med mer praktisk och möjligen ekonomisk hantering runt själva arrangemanget, beroende på vad som behövs. Och jag är med på en utflykt med camping, eller "militärcamping" i anslutning till utbildningen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Runristaren Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Toppenide! Nu bor jag väl en aning för långt bort med tanke på att köra 912,an till Borås, men kör hårt! Visar det sig att detta är genomförbart och fungerar väl, så går det säkert att dra det på olika ställen i Sverige. Varför inte i Norrtälje, som exempel? Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Arne Karlsson Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Mkt bra iniativ, men problemet är att området på Bråt gemensamt redan arrenderas av Borås Jeepklubb, Team Wiken samt FMCK av Borås Stad och det finns knappast något mera utrymme för mer aktiviteter än det redan är, så jag föreslår att man i samband med kontakter m militären tar upp frågan, detta tjänar väl militären på också. MVH / Arne Karlsson Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Aha, den upplysningen var värd mycket! Vad säger du Christian, tar du upp en diskussion med dina kontakter? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst B1N4RY Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Självklart. Men det finns ju som sagt andra områden oxå. Det är nog ett mindre problem. Det är ju inte frikörning vi skall pyssla med utan en *utbildning* Det är en stor skillnad där. Jag utsluter inte att man t.ex. kan vara på andra sidan vägen på militärens område om det handlar om en utbildning som leds av en militär. "Bråt" som jag skrev ovan är väl officiellt just militärens område på östra sidan av vägen medans BJK och c.o. kör på Osdals terrängbana på västra sidan av vägen. Iaf i mina ögon. Men som sagt, Det löser sig säkert. //B1N4RY Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Hejsan! Låter bra med lite riktig utb. Tror att jag ev kan hjälpa till med lärare, jag finns ju i geografin bara ca 18 km från ett stort militärt övningsfält. Arbetar också inom "firman". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 5 Januari , 2007 Rapport Share Postad 5 Januari , 2007 Toppenide! Nu bor jag väl en aning för långt bort med tanke på att köra 912' date='an till Borås, men kör hårt! Visar det sig att detta är genomförbart och fungerar väl, så går det säkert att dra det på olika ställen i Sverige. Varför inte i Norrtälje, som exempel? Lycka till![/quote'] Ja om detta blir en succé så är det ingen omöjlighet. Andreas.E2007-01-05 21:06:25 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvo_viking Postad 28 Januari , 2007 Rapport Share Postad 28 Januari , 2007 Jag vill inte vara pessimistisk men sedan Fortifikationsverket tog över övningsfälten bestämdes det att de bara skulle användas till militärt ändamål. En dylik utbildning skulle således kräva tillstånd från Fortv. och Länsstyrelsen. Om du lyckas med det byrokratiska vore det kul att få komma. Jag kör tungt och ligger bra över 3.5 ton (snarare 7.5 ton). Jag hoppas att dy lyckas och får mycket stöd från alla inblandade! /Janne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ruben Postad 28 Januari , 2007 Rapport Share Postad 28 Januari , 2007 Jeg er en konge på terreng kjøring med grønt og trenger så absolutt ikke dette kurset!!!! He he Nei du, kjempe artig hvis dette gikk i boks, jeg er med så samt dette havner på en dag jeg har jobb fri... Kjempe bra og sinnsykt bra tiltak. Artig å se noen ildsjeler som vil få i boks et slikt tiltak. Det rører mitt hjerte! Så hvis en stakkars Nordmann får være med er jeg der... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst rory Postad 2 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 2 Augusti , 2007 Detta låter ju onekligen väldigt intre sant med en utbildning på körningen med dessa roliga fordon själv e man ute så mycket man kan i trängen bara för o lära tjänna bilen så mycket som möjligt....Sist man var ute så la bilen bara helt plötslig av o då fick man felsöka mitt i natten ute i en härlig lerbacke :-) och fick igång den efter en stund ..."konstaterade att det var dåliga baterier i min bil":-( men Fixat nu:) hoppas detta blir av för tror det skulle vara mycket uppsakatat av samtliga medlemmar och icke medlemmar här på detta underbara forum.ha det bra så ses vi i skogen .... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 3 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2007 Med tanke på KBM:s (Krisberedskapsmymdigheten) intresse för att knyta våra fordon till sin beredskapsorg, borde det väl vara helt naturligt att staten ( Fortifikationsverket) ställer mark till förfogande för utbildningskörning. Läget har ändrats radikalt senaste halvåret. Viktigt dock tror jag att det handlar om normala terrängfordon o inte specialbyggen med monsterhjul o jättemotorer. Tanken fr KBM:s sida är ju att kunna använda våra fordon för person o materialtransporter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bull Postad 3 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2007 Körutbildning???just det ni kör ju Volvo jeep,en Unimog går dir nosen pekar,hur enkelt som helst,hehe.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 3 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2007 en Unimog går dir nosen pekar' date='hur enkelt som helst,hehe....[/quote'] Det är det som är skillnaden med TGB. Dom går att styra... Johan112007-08-03 20:31:28 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 4 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2007 går att styra en suzuki också! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 4 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2007 Nu önskar jag inte fylla vårat forum med trådar som omhandlar Suzuki vs TGB eller andra fordon för den delen. Allt har sin charm och fördelar och nakdelar. Namnet på sajten beskriver tydligt vilka fordonstyper vi primärt diskuterar här ! Så håll seriösiteten uppe, och återgå till temat !! Andreas.E2007-08-04 09:10:09 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 4 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2007 Jag vill inte vara pessimistisk men sedan Fortifikationsverket tog över övningsfälten bestämdes det att de bara skulle användas till militärt ändamål. En dylik utbildning skulle således kräva tillstånd från Fortv. och Länsstyrelsen. /Janne Just osdals terrängbana i borås ägs inte längre av försvaret utan av Borås kommun så där behövs det inte några militära tillstånd, däremot är det som Arne skrev redan utarrenderat till BJK & Team Wiken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bull Postad 4 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2007 Sajten heter väl Terrängbil.net,eller???bara diskutera Volvo jeepar,nä då kollar ja vidare........................................ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 5 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2007 Ehhhhh, grundstenen i Terrängbil.net är Volvo sen att vi gärna har en allmän terrängkörningsdiskussion är självklart. Jag har väl också skämtsamt skickat gliringar åt olika håll, vilket inte är så seriöst eftersom vi har gott om läsare som kör andra märken. Det roligaste är om vi har kvar både medlemmar och gäster som kör annat än Volvo, men den tekniska diskussionen är kring just VOLVOs modeller. Det gäller inte bara det elektroniska utrymmet vi har till vårt förfogande, utan också att måna om en profil som syns. Risken finns om man sprider sig för brett att profilen blir blek. Vi är måna om en kamratanda här, som hittills varit över förväntan trevlig! Skämt och lättsamma gliringar tillhör sällskapslivet, men är inte enkla att tolka i skriven form. Själv vräker jag inte ur mig elakheter, utan om nån uppfattar mig som skitstövel nån gång så har jag skrivit nånting skämtsamt på fel sätt (jag kan ju passa på att be om ursäkt för det som hittills varit och för det som i framtiden kommer ). Som Andreas skrev ovan så har alla bilmodeller sina egenskaper och charm. Alla har sin egen syn på sin hobby och alla är välkomna i vår gemenskap! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Falken Postad 3 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2007 Ännu en intresserad kursdeltagare med 13-bil i Kungsbacka som gärna kör upp till Borås för en avrostning. Det är 15 år sedan repmötet... /Falken Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Stewz Postad 1 December , 2007 Rapport Share Postad 1 December , 2007 Innan man ordnar en kurs med en Militär-utbildare så måste man veta om den personen är rätt för en privat tillställning, var för några år sen på en FAK-utbildning i körteknik och tittade som gäst, fy fan vad tråkigt. Samma med en (bilmärket) Jeep-träff en militär som förklarade i 4tim hur man kör över en stubbe, för visserligen stadsfolk, men fy fan vad tråkigt. Har tyvärr varit på fler dötråkiga "utbilningar" där resultatet blir att en eller två bilar tar all tid och resten bara står glor och väntar. I Tyskland var jag på en intresant där fanns det bara en bil med en duktig förare och en instruktör utanför som förklarade varför vissa saker var bra och andra saker var farliga med just den bilen. Med en som verkligen kan Volvobilar med för och nackdelar, tips och tricks tror jag kan bli roligt. Så en träff med korv och tilbehör på en plats Gud glömde. (Kört "Jeep" sen 1974 så man kanske är blase') Stewz2007-12-01 13:11:15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.