Fredrik L Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Glömde ju av det mest spännande projektet Avvibrering av karossen. 10 vibrationsdämpare typ EH6463 och 10 cylindriska dämpare typ C är beställda. Detta projkekt är nog av intresse för alla som använder bilen till mer än skogskörning 8 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Kul, härligt att du har bilen till hands igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 Har fått jobbat lite och nu är generatorn uppflyttad och elsystemet är i stort sett färdigt. Generatorn sitter idag ca 25 cm högre än i original Ett par usla bilder bjuder jag på. Kylvattenreturen fick dras om lite Inget som kan ta i framaxeln längre och det är skönt att ha generatorn längre upp när man är nere i vatten å lera. Generatorns nedre fäste sitter idag i det övre fästet på motorn och ett nytt övre fäste är tillverkat. 9 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 21 April , 2015 Rapport Share Postad 21 April , 2015 Stiligt ö :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Nu lever bilen igen Fyllde på kylarvätska i förrgår och till min glädje droppade det lite fint under bilen. Var en o-ring till returen från värmebatterierna som blivt skadad när jag återmonterade den. Bara att tappa ur, skaffa en ny o-ring och börja om från början igen Det som återstår är att demontera distanserna på 4 cm som jag fick sätta ovanför gummidämparna för att begränsa axelns rörelse så den inte skulle ta i generatorn. 4 cm mer fjädringsväg låter kanske inte så mycket men det gör en hel del på komforten och terrängegenskaperna Elsystemet är oxå färdigt, ska bara snygga upp lite. Blev en rejäl skillnad på 24 kontra 12v startmotorn. Med 24v startmotor mehövde jag bara trycka till en halv sekund på startknappen och nu med 12v får jag tryck in knappen typ 1,5 sekund. Då återstår vibrationsdämpningen och takräcket innan årets projekt är avklarade 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 I den här takten får du nog fundera ut något mer projekt. Det kan bli för mycket kvar av året annars. Det är aldrig nyttigt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 23 April , 2015 Rapport Share Postad 23 April , 2015 Jepp Vill inte hålla på och grejja i sommar, då ska man ju köra, så det är därför jag forcerar lite 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Fan en sekunds vinst på starten, det är brandkårs tider på den bilen du Nädå jag bara driver lite med dej, kan ju vara fint att veta själv till kommande byggen att 24 v vinner , Som vanligt händer det en hel del när du börjar. Här är det skärpning i leden och prioritera mitt eget som gäller snarast. Måste lära mej säga NEJ när det ringer i telefonen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Hha nja det var väl mest en observation av vilken skillnad i kraft det är på 24 kontra 12 volt startmotorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 För att inte tala om när du laddarpå 12V starten med 24V. Då behöver du knappast en soppa i tanken 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Går som fan en stund Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Min teori är att det skulle fungera ganska bra. På 70-talet byggde vi om WV bubblor med 6V system. Vi bytte lampor och generator men lät 6V starten vara kvar och eftersom de går så pass begränsad tid när de används så var det aldrig någon som pajade. Jag tror Volvostarten är minst lika tålig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Nu har jag iofs en merca start men jag vågar/tänker inte chansa med fel volttal och stå långt upp i Norge eller på Island med en bränd startmotor. Håller med om att starten går väldigt kort tid i normalfallet men strular det med tex bränslet får man veva en stund å det lär starten inte tycka om... Men det kan ju hända att det håller hur bra som helst Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Sitter en 6v startmotor i min gammla 911 (12v) och har gjort länge, men batteriet sitter längst fram så blir väll lagom spänningsfall på den biten för den är bra seg med original startmotorn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 25 April , 2015 Rapport Share Postad 25 April , 2015 Jag förstår mycket väl att man inte vill chansa och bli stående någonstans men det skulle vara kul att testa (eller lura någon annan stackare att testa ). Men man ska inte göra detta om man inte är helt klar på vad men ger sig in på! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 Maj , 2015 Rapport Share Postad 3 Maj , 2015 Hämtade nyss ut ett paket från Momentum. 10 vibrationsdämpare för förarhytter m.m 10 vanliga cylindriska dämpare Å en knippe kolor Allt utom kolorna ska på bilen om några veckor. Ska bli riktigt kul att se hur mycket det gör på komforten 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 Maj , 2015 Rapport Share Postad 3 Maj , 2015 Kanon skall bli intressant och höra vad du tycker sedan Har nog avklarat det sista jag lovat någon den närmsta tiden i dag, så nu skall jag börja plocka med mina egna grejor jag med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 3 Maj , 2015 Rapport Share Postad 3 Maj , 2015 Hämtade nyss ut ett paket från Momentum. Ska bli riktigt kul att se hur mycket det gör på komforten Spännande! Kul om det går att få ner oväsendet lite, ser fram mot detaljerad rapport! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 2 Juni , 2015 Rapport Share Postad 2 Juni , 2015 Jahapp. eftersom man inte har någon egen svarv är det beställt de nödvändiga distanserna och hylsorna. När jag får dem klämmer jag snabbt dit gummi dämparna det är bara bakersta fästet som är besvärligt och måste byggas om, resten är lätta. är lätt sugen på å se vad resultatet blir. blir också lätt deppig om resultatet inte motsvarar förväntningarna haha 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ErikC304 Postad 23 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2015 Tjena Fredrik, bror din var förbi och hetsade mig igår och nu är jag sugen som fan å få bilen på rull igen. Hur har det gått med ljuddämpardistanserna? Har en rejäl lista att jobba mig igenom innan det blir såna på min bil, men det är en rasande intressant förbättring och när det blir dags för servostyrning känns det som lika bra att göra av-vibrering tillsammans med karosshöjningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jens S Postad 24 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2015 Har du monterat baksäte ännu? Har införskaffat ett transitsäte men är är inte säker på hur det bäst ska monteras. /jens Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2015 Tjena Fredrik, bror din var förbi och hetsade mig igår och nu är jag sugen som fan å få bilen på rull igen. Hur har det gått med ljuddämpardistanserna? Har en rejäl lista att jobba mig igenom innan det blir såna på min bil, men det är en rasande intressant förbättring och när det blir dags för servostyrning känns det som lika bra att göra av-vibrering tillsammans med karosshöjningen. Hej Erik och välkommen ner i träsket igen Jodå nu har jag äntligen skaffat allt jag behöver och provmonterat 1st. Kommer att bli kalas tror jag. Tidsmässigt ligger jag dåligt till då jag skaffat ytterligare en 131 som jag ska piffa till lite. Jag återkommer med rapport så fort de sitter på plats 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2015 Har du monterat baksäte ännu? Har införskaffat ett transitsäte men är är inte säker på hur det bäst ska monteras. /jens Jag har XC90 stolar i min och jag byggde en ram som stolarna är bultade i. Bilder på det finns några sidor bakåt i denna tråden Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hoss Postad 28 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2015 Regarding the moving of the generator, do you use the same belt? It stays the same length? Do you have any dimensioned drawings of the bracket? It would save me re-inventing what you have done. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 28 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2015 Hi The belt was to short after i moved up the alternator, I think i use a 6pk 1080 now. Unfortunatly i have no drawing of the bracket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.