Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Har fått jobbat lite och nu är generatorn uppflyttad och elsystemet är i stort sett färdigt.

 

Generatorn sitter idag ca 25 cm högre än i original :)

 

Ett par usla bilder bjuder jag på.

 

Kylvattenreturen fick dras om lite 

post-5260-0-76741800-1429612362_thumb.jpg

 

Inget som kan ta i framaxeln längre och det är skönt att ha generatorn längre upp när man är nere i vatten å lera.

post-5260-0-12294400-1429612361_thumb.jpg

 

Generatorns nedre fäste sitter idag i det övre fästet på motorn och ett nytt övre fäste är tillverkat.

post-5260-0-13643300-1429612590_thumb.jpg

post-5260-0-48778400-1429612253_thumb.jpg

post-5260-0-22977200-1429612255_thumb.jpg

post-5260-0-10553600-1429612257_thumb.jpg

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lever bilen igen :)

 

Fyllde på kylarvätska i förrgår och till min glädje droppade det lite fint under bilen. Var en o-ring till returen från värmebatterierna som blivt skadad när jag återmonterade den.

Bara att tappa ur, skaffa en ny o-ring och börja om från början igen :angry:

 

Det som återstår är att demontera distanserna på 4 cm som jag fick sätta ovanför gummidämparna för att begränsa axelns rörelse så den inte skulle ta i generatorn.

4 cm mer fjädringsväg låter kanske inte så mycket men det gör en hel del på komforten och terrängegenskaperna ;)

 

Elsystemet är oxå färdigt, ska bara snygga upp lite.

Blev en rejäl skillnad på 24 kontra 12v startmotorn. Med 24v startmotor mehövde jag bara trycka till en halv sekund på startknappen och nu med 12v får jag tryck in knappen typ 1,5 sekund.

 

Då återstår vibrationsdämpningen och takräcket innan årets projekt är avklarade :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan en sekunds vinst på starten, det är brandkårs tider på den bilen du  :D

Nädå jag bara driver lite med dej, kan ju vara fint att veta själv till kommande byggen att 24 v vinner  :) , 

Som vanligt händer det en hel del när du börjar.

Här är det skärpning i leden och prioritera mitt eget som gäller snarast. 

Måste lära mej säga NEJ när det ringer i telefonen  ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min teori är att det skulle fungera ganska bra. På 70-talet byggde vi om WV bubblor med 6V system. Vi bytte lampor och generator men lät 6V starten vara kvar och eftersom de går så pass begränsad tid när de används så var det aldrig någon som pajade. Jag tror Volvostarten är minst lika tålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag iofs en merca start men jag vågar/tänker inte chansa med fel volttal och stå långt upp i Norge eller på Island med en bränd startmotor.

Håller med om att starten går väldigt kort tid i normalfallet men strular det med tex bränslet får man veva en stund å det lär starten inte tycka om...

 

Men det kan ju hända att det håller hur bra som helst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hämtade nyss ut ett paket från Momentum.

 

post-5260-0-99404000-1430683388_thumb.jpg

 

10 vibrationsdämpare för förarhytter m.m

10 vanliga cylindriska dämpare

Å en knippe kolor :)

 

Allt utom kolorna ska på bilen om några veckor.

Ska bli riktigt kul att se hur mycket det gör på komforten :)

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jahapp. eftersom man inte har någon egen svarv är det beställt de nödvändiga distanserna och hylsorna.

När jag får dem klämmer jag snabbt dit gummi dämparna :)

det är bara bakersta fästet som är besvärligt och måste byggas om, resten är lätta.

 

är lätt sugen på å se vad resultatet blir. blir också lätt deppig om resultatet inte motsvarar förväntningarna haha

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tjena Fredrik, bror din var förbi och hetsade mig igår och nu är jag sugen som fan å få bilen på rull igen. Hur har det gått med ljuddämpardistanserna? Har en rejäl lista att jobba mig igenom innan det blir såna på min bil, men det är en rasande intressant förbättring och när det blir dags för servostyrning känns det som lika bra att göra av-vibrering tillsammans med karosshöjningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Fredrik, bror din var förbi och hetsade mig igår och nu är jag sugen som fan å få bilen på rull igen. Hur har det gått med ljuddämpardistanserna? Har en rejäl lista att jobba mig igenom innan det blir såna på min bil, men det är en rasande intressant förbättring och när det blir dags för servostyrning känns det som lika bra att göra av-vibrering tillsammans med karosshöjningen.

 

Hej Erik och välkommen ner i träsket igen :)

 

Jodå nu har jag äntligen skaffat allt jag behöver och provmonterat 1st.

Kommer att bli kalas tror jag. Tidsmässigt ligger jag dåligt till då jag skaffat ytterligare en 131 som jag ska piffa till lite.

 

Jag återkommer med rapport så fort de sitter på plats :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...