Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Då har jag provkört och är väldigt nöjd med resultatet :)

 

Alla vibrationer och skurranden i karossen är borta, jag hör fortfarande oväsen från drivlinan men nu låter det under bilen istället för i den.

 

 

Till en 131 har jag använt 12 st cylindriska vibrationsdämpare och 8 st vibrationsdämpare EH6463.

utöver det behövde jag 8 bussningar för att anpassa hålet i EH6463 till M14. 

Det behövs även en distansring för att få rätt avstånd mellan de 2 halvorna som bussningen består av.

För att få rätt höjd behövde jag ytterligare en bussning så det blir lite delar :)

 

själva monteringen är lätt, min kaross är redan lyft så jag tog bara bort de gamla metalldistansen och borrade upp fästet i ramen. Sen är det bara att montera dit de nya delarna.

Längre bultar får behövs givetvis.

 

i fästet längst bak fuskade jag och använde mig av en cylindrisk dämpare istället för EH6463, det måste byggas om en hel del för att få den att passa.

 

post-5260-0-58856500-1441654577_thumb.jpg

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ta en bild imorgon

 

Vad det kostar har jag som vanligt ingen koll på, men det är några tusenlappar eftersom jag fick låta någon annan tillverka bussningarna.

Gissar på ca 4000 totalt och det är värt varenda krona :)

Blir ju billigare för en 11 eller din crew cab Erik

För en ren hytt går det bara åt 4 bussningar så där blir det väldigt mycket billigare än för mig

 

Har inte betalt för bussningarna ännu så jag har inte hundra koll på priset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Om intresse finns.

 

Tror de tillverkas här i bygden, förr vet jag att de gjordes på värnamo  gummi som gjorde alla tänkbara motorkuddar och vibrationsdämpare men troligen nu i horda (gruppen) eller forsheda (trelleborg)

 

Vet nog en firma som kan ordna fram dem till bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hello Frederick, I hope you don't mind me posting in English, I'm from Australia.

 

I am about to start a very similar build to both yourself and Daniels on my tgb1315...I've just bought an om606 and 722.6 from UK and I'm still waiting for it to arrive. I've been following yours and Daniels projects for about 18 months now and I might have some questions for you once I get started, that is if you don't mind?

 

I am about to purchase a Gwagen steering box from eBay but before I do I just want to make sure that it is a LHD Gwagen box I need to get for a LHD Volvo? From looking at photos of both variants I'm pretty sure that is correct but I didn't want to ship the wrong part from UK or Europe so I thought it best to ask first.

 

Big thanks to you and Daniel for sharing your work you have been an inspiration.

 

Cheers Warren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, these threads were a great inspiration for me too.

 

p.s My power steering uses a Saginaw unit. It was done by the previous owner so i dont have any details. They have welded a mount onto the chassis. I'll take some pics later and try to find a part number.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jo det blir säkert bra :)

Alla robot 1111 är i aluzink så de brukar vara i fint skick.

 

Tanken är att ha den i originalskick och kunna åka till tex Trandum och liknande träffar, sen får den ju hänga med på alla vanliga träffar oxå men den kommer inte att köras så hårt.

 

Intresset har ju skiftat från att klättra i skogen till overlanding så 13 bilen ska fixas till lite mer.

Är riktigt sugen på ett elevating roof eller pop-up.

 

Hittade den här bilden på nätet och det vore mumma, gott om utrymme när man parkerar och liten påverkan när den är ihop fälld.

post-5260-0-16300800-1458904534_thumb.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sådant tak är ju en dröm, luftigt, ljust, svalt, smidigt, och kanske en extra säng i taket.

 

Är nog betydligt trevligare att vakna i bilen om solen ligger på.

 

Med tanke på hur fin din 13 är så kan du ju utan problem få igen pengarna när den säljs som expeditionsbil, så investeringen i tak betalar sig själv sett över en 20 års period, den är definitivt het om den har 4 sovplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sådant tak är ju en dröm, luftigt, ljust, svalt, smidigt, och kanske en extra säng i taket.

 

Är nog betydligt trevligare att vakna i bilen om solen ligger på.

 

Med tanke på hur fin din 13 är så kan du ju utan problem få igen pengarna när den säljs som expeditionsbil, så investeringen i tak betalar sig själv sett över en 20 års period, den är definitivt het om den har 4 sovplatser.

 

Jo är riktigt sugen, komforten ökar med 100% å barnen blir ju större så det börjar bli trångt i bilen även om det gått bra hittills.

5 pers åker komfortabelt i bilen och skaffar jag ett sådant tak sover bor man bra med 4 vuxna eller 2 vuxna + 3 barn :)

 

Å är du rädd att ångra dig så kan du ju alltid köpa på dig ett löst tak innan och förådsställa så du kan byta om andan faller på, tyckte jag såg ett löst 13 tak hos bärebergarna ;)

 

Kul, pratade precis med frugan om det och skaffar man ett extra tak har man möjlighet att göra som man vill i framtiden :)

 

Har kollar en del under dagen på den här sidan http://www.poptoproofs.co.uk/index.php och det finns 2 universalvarianter som skulle passa bra men priset avskräcker.

Gillar egentligen det här http://www.vamoosecamperconversions.co.uk/vamoose_elevating_roofs.html taket bättre men de har bara till VW och det ser inte ut att passa ett platt tak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som talar emot är att jag har haft som mål att behålla det militära utseendet och som bilen är nu kan bara vi TGB nördar se att bilen inte är original.

Sätter jag på ett uppfällbart tak tar jag steget bort från det militära mot overlanding, civil kulör osv vilket egentligen är ett naturligt steg.

 

Var lite därför jag skaffade 1111'an

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns ju några alternativ att överväga.

GDS är ju billigast men frågan är hur tätt man får det mellan taket och "taket"

 

De kit som finns att köpa är helt klart överpriser på men å andra sidan får man lite mer finess på det och förhoppningsvis garanterat tätt  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...