Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Det fina med aluminium är att det finns mycket färdiga profiler med spår för gummitätning. Finns mycket färdig. Med sådana kan man göra en tät stängning av takluckan.

 

Sedan behöver du ett gångjärn.

post-8529-0-03645900-1459012746_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag bestämt mig för att bygga eget uppfällbart tak, dels pga kommentarerna här på forumet och dels för att de färdiga kitten är på tok för dyra.

Ett hemmabyggt kommer dessutom att passa in bättre på bilen och kommer att tåla lite tuffare tag då jag bygger det i alu.

 

Bakre gångjärn är inhandlat och dämpare och profiler m.m har rekats.

Nu ska jag bara få tid å göra det oxå :)

 

Bilder under byggets gång utlovas :)

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer du bygga ovanpå taket eller kommer du att göra en delning av befintligt tak?

 

Det fina med ett höjbart tak är möjligheten till ventilation. I min husvagn är takhöjden bara 1,7 meter så länge man inte höjer taket 15 cm. Det blir aldrig varmare i vagnen än vad det är i skuggan.

Tänkte bygga något liknande på TGB:n med en höjning på ca 45 cm. Det blir en större taklucka ovanför golvet i baksätet så man kan stå och klä på sig. Mekanismen är saxarm med fjäder som trycker upp taket.

post-8529-0-24399800-1459145882_thumb.jpg

 

När du ändå bygger nytt kan du integrera solpaneler i själva taket istället för plåt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en ram av aluprofiler som jag bultar fast i taket, sen skär jag bort befintligt tak innanför ramen.

Ovanpå detta blir det ett lock med fasade kanter fram och på sidorna, locket kommer att bygga ca 20-25 cm för att madrass och täcke ska kunna ligga kvar när man stänger locket.

Skulle vara snyggare med ett lägre lock men då får man ta bort madrassen varje morgon.

Underredet till sängen blir aluprofiler som sätts fast i ramens t-spår, vill man inte ha en säng skjuter man ihop profilerna och får det väldigt luftigt och gott.

Från baksätet och fram till hyttväggen kommer det att vara permanent öppet så det blir gott ståhöjd där även när övre sängen ligger på plats

 

Det är planen sen får man se vad som händer när jag börjar bygga :)

Solpaneler har jag funderat lite på men inte kommit så långt i tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lekt med tanken på att bygga om befintligt tak med höjning. Då var idén att madrassen skulle ligga under taket. Höjden i lastutrymmet skulle minska ned till jämnhöjd med bakdörren. Höjningen skulle bli lite smalare än takets horisontala plåt eftersom mekanismen skulle få plats i kanterna. Fördelen med din lösning är att sängen kan tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madrass 10 cm

Täcke några cm 

Isolering på undersidan av locket 2 cm

Ramen bygger 4 cm på höjden och eftersom jag sätter underlaget till sängen i ramen kommer sängen att påbörjas 4 cm ovan befintligt tak

 

Så typ 20 blir det

 

Ett annat alternativ är att behålla befintligt tak och bara skära upp det ovan passagerarutrymmet, då kan man lägga madrassen på befintligt tak och spara 4 cm men du losar möjligheten att skjuta undan sängen och få ett jätte utrymme uppåt när ingen ska sova där uppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort tre olika möjligheter att sätta sängen. 

1. Fäst i locket för fri takhöjd då man inte sover.

2. I höjd med yttertaket för att kunna sova i sängen under.

3. Försänkt transportläge för att få minsta möjliga förhöjning av taket under färd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte bara en madrass utan lägg till en bäddmadrass annars stannar kroppsfukten i madrassen och den blir mjuk och sladdrig ganska fort samt en lösning utan bäddmadrass andas väldigt dåligt.   Jag har 80 mm sittstyv skumplast klädd på 8 mm plyfa som sittdynor och nedbäddat blir dessa  sängmadass, sen när allt är ned bäddat tas bäddmadrassen och täcken kuddar ner från förvaringen ovan hytten.   Figurskuren skumplast i alla olika kvaliter finns att köpa till bra pris från skumplastboden i gislaved           http://skumplastboden.com/    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort tre olika möjligheter att sätta sängen. 

1. Fäst i locket för fri takhöjd då man inte sover.

2. I höjd med yttertaket för att kunna sova i sängen under.

3. Försänkt transportläge för att få minsta möjliga förhöjning av taket under färd.

 

Det vore ju det bästa men har du något förslag på hur man löser det rent praktiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte bara en madrass utan lägg till en bäddmadrass annars stannar kroppsfukten i madrassen och den blir mjuk och sladdrig ganska fort samt en lösning utan bäddmadrass andas väldigt dåligt.   Jag har 80 mm sittstyv skumplast klädd på 8 mm plyfa som sittdynor och nedbäddat blir dessa  sängmadass, sen när allt är ned bäddat tas bäddmadrassen och täcken kuddar ner från förvaringen ovan hytten.   Figurskuren skumplast i alla olika kvaliter finns att köpa till bra pris från skumplastboden i gislaved           http://skumplastboden.com/    

 

Håller med om att en bäddmadrass behövs, vi la till det på nedre sängen efter ett tag och komforten blev väldigt mycket bättre.

Ang madrassen gör jag ramen så stor att en standardmadrass passar, dvs 120X200 eller om det får plats en 140X200

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju det bästa men har du något förslag på hur man löser det rent praktiskt?

Jag hade köpt en fjädrande ribbotten från någon sängförsäljare och monterat den i en aluminiumram. Då får man lite extra sovkomfort och madrassen ventilation underifrån. Denna ramen passar sedan i ramen runt takluckan och låser den med fjädrande sprintar. Sedan fästen i taket på något sätt och ett annat sätt för att hänga ner den vid transport.

post-8529-0-15864400-1459157320.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att en bäddmadrass behövs, vi la till det på nedre sängen efter ett tag och komforten blev väldigt mycket bättre.

Ang madrassen gör jag ramen så stor att en standardmadrass passar, dvs 120X200 eller om det får plats en 140X200

Sängar jag gjort har jag försökt hålla måttet 200x150  150 för att kunna använda påslakan som underlakan runt bäddmadrassen, enkelt att bädda bara rulla ut bäddmadrassen och lakanet ligger perfekt, svettigt och varm någon natt bara vända bäddmadrassen och en fräsch sida finns på andra sidan.  Så klart kan andra mått användas men då åker man på att sy om måttet.  sen är täckesbredden 150 och ibland kan ett tjockare täcke fungera bra som bäddmadrass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den lilla husbussen jag hade gjorde jag en alu ram som bädd och i bädden även fäste gardiner så när natten vinklade jag ner stolarna och släppte ner bädden som då hamnade i hela förarmiljön i höjd med ratten och på detta sätt kunde använda resten av bussen som vardagsrum och kök. Alu bädden låstes med två sprintar och på de två andra hörnen hängde den i säkerhetsbälte.  Detta fungera mycket enkelt att bädda med och upphissad märkte man inte av bädden.   Takhöjer man en 11 13 bil något, tror just den konstruktionen jag då gjorde byggde 5mm alu+15mm ribb 100 mm madrass+70mm bädd samt täcke så en höjning med 20-25 cm och man har plats för en hissbädd längsmed i karossen, kanske man tom. skulle kunna utnyttja förarhytten som annars inte används när man campar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Så 86 dubbar/däcket monterar jag bak och fram sätter jag 24 dubbar extra längre in på slitbanan.

Men det går nog med lite mindre då dom dubbarna jag använder är rätt så stora.

 

En bild på hur det ser ut på mina däck.

Den "stora" rutan till höger (min hand och mera) är den yta som är i kontackt med marken på bakhjulen alltså 6 st dubbar ungefär. Framhjulen har större tyngd och har även rutan till vänster med i marken vilket blir 8st dubbar ungefär i kontakt med marken hela tiden.

 

https://dl.dropbox.c...2-12-09 007.jpg

 

Tog även en bild från sidan där dubb utsticket skulle synas men bilden blev för ljus tyvärr men dom sticker då ut fint 3mm typ (3.2 mm står det ju på bestgrips sida och det stämmer då säkert)

 

En sak att tänka på när man skruvar i dubbarna eller dubbar nått i allmänhet är ju att inte sätta dubbarna i rad utan sätta dom lite spritt åt sidorna så man får flera "spår" i isen när man slirar så att inte alla dubbar går i samma spår och får sämre fäste.

 

Dropboxlänken har gått och dött. Vore trevligt om det gick att fixa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jösses nu är det 2 år sedan jag postade något här!

 

Jag har inte gått och avlidit men inspirationen att posta har inte infunnit sig.

På bilen har det inte hänt så mycket. Farthållare, lite USB uttag, nytt kylskåp och lite andra småsaker.

Drömmen om ett pop-up tak lever kvar men har inte blivit av än, men jag hoppas det kommer :)

 

Även om det inte hänt så mycket med bilen har jag använt den en hel del, det har blivit många offroadträffar och en hel del overlanding.

Intresset har skiftat från offroad till just overlanding så mitt fokus ligger nu på att få bilen så bekväm som det går att få den på landsväg då det oundvikligen blir en del mil på asfalt   :)

Det lär aldrig bli en LC men den kan bli 100% bättre än en originalbil. Farthållaren tex. gjorde underverk på längre körningar.

 

Jag ska uppdatera tråden med det som ändå har hänt med bilen.

 

Länkar till ett Facebookinlägg jag gjort efter en fin tur i Mars tillsammans med våra Danska vänner på den årliga strandturen från Skagen till Löken.

På filmen korsar vi Uggerby å. För 2 år sedan stod jag och en overlandingvän och tittade på ån men vågade inte korsa den, nu hade vi Danskarna med oss och tricket var att köra ut i havet istället för att köra över ån :)

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1426767477446003&set=pcb.573409736327304&type=3&theater&ifg=1 

 

Det vore väldigt kul om fler av oss kunde bli mer mobila och åka på overlandingturer :)

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drömmen om ett pop-up tak lever kvar men har inte blivit av än, men jag hoppas det kommer :)

Det bør være mulig. På Facebook kom jeg over noen bilder av en Land Rover 101 FC som blir bygd om med løftbart tak av et spansk firma.

 

https://www.facebook.com/pg/UroCamper/photos/?tab=album&album_id=1468965743128107

 

post-6519-0-46576000-1523143485_thumb.jpg

post-6519-0-62256800-1523143496_thumb.jpg

post-6519-0-96187900-1523143507_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

 

Jag har oxå sett de bilderna å Facebook och det ser riktigt bra ut, precis så som jag vill ha det.

Hemma ligger det ett extra tak till en 131 så jag funderade på att skicka taket till dem och få det ombyggt men när jag tittade på priserna och såg att startpriset var 8 000 Euro så blir det något så blir det ett hemmabygge.

 

Eftersom jag har ett extra tak spelar det inte så stor roll om jag skulle ångra mig :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...