Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Tack! Och välkommen hit.

 

Förbrukningen har jag inte hundra koll på.

 

Jag har bara mätt en gång och då låg jag på 1,4 men sedan dess har jag förändrat lite förutsättningar (utväxling, större element i pumpen, mer luft till motorn och däck som rullar lättare) så jag tror att förbrukningen minskat med nån deciliter

 

Jag får återkomma i frågan när jag åkt lite längre stäckor, utan skogskörning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :)

Det var ett lätt och relativt billigt jobb som förbättrar bilen avsevärt!

 

Kostnaden fördelade sig så här om nu någon vill veta:

Kompressor från skroten 700. (York 210)

Ny kardanstång + adapter till kompressorn 1200

C202 kraftuttag. Lite osäker men har för mig att jag gav runt 1000

Diverse kopplingar och slang m.m 700

 

Totalt blir det 3600

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu han du ju lösa bordsfrågan men en ide som slog mig när jag läste tråden var att man borde ha kunnat göra ett utdragsbord på ungefär samma sätt som utdragsstegen.

I övrigt är det snudd på äckligt att se vad det går att göra av en TGB13 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Mitt fattigmans ctis fungerade utmärkt under Islandsresan och det var riktigt gott att ha luft med sig :) nu tömde jag ur luften i däcken även på kortare sträckor med dålig väg ( kortare sträckor = ett antal mil). På förra resan drog man sig för det för att slippa köra långa sträckor på bra väg innan man hittade en tapp, åsså skulle den tappen ha luft oxå.

 

Det enda som strulade lite var att balanseringssanden fastnade i ventilen när man tömde ur däcken men jag lörde mig snart att tappa ur lite för mycket och sedan trycka i lite luft och då är det inget problem.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det någon som känner till något försäljningsställe för ventilinsatser med filter här i svedala?

Typ http://yourtireshopsupply.com/product/2107/eqfvc-equal-filtered-valve-core-qty1-eqfvc

Eller liknande

 

Funkar iofs ok att blåsa in lite luft för att få bort de korna som kan ha satt sig i ventilen men det vore bättre med en insats med filter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som känner till något försäljningsställe för ventilinsatser med filter här i svedala?

Typ http://yourtireshopsupply.com/product/2107/eqfvc-equal-filtered-valve-core-qty1-eqfvc

Eller liknande

 

Funkar iofs ok att blåsa in lite luft för att få bort de korna som kan ha satt sig i ventilen men det vore bättre med en insats med filter!

Tror du inte det är risk att det bara sätter igen sig då när sandkornen packar på mot filtret så att du i slutändan inte får ut nå luft?

Testa att ballansera med vanliga vikter annars istället och skippa sanden (kanske ganska jobbigt att få bort den nu helt nu....)

Själv kör jag med vanliga vikter på alla mina 3 uppsättningar och det har funkat fint ännu så länge.

 

Kan för övrigt kolla på jobbet om vi har några ventiler med filter men jag är tveksam till att det ligger några där.

Hittar jag några kan du få dom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min "hemma bana" är Bråt i Borås och den är lite lätt stenig :P så efter ett par körningar där har vikterna antingen trillat av eller flyttat på sig efter att man skavt mot stenarna.

På mina creepy körde jag med vikter men de satt inte kvar där de skulle nån längre stund.

Hittils har balanseringssanden fungerat riktigt bra för mig.

 

Utomlands verkar det inte vara helt ovanligt med filtrerade ventiler men min lokala Vianorgubbe hade ingen aning om att det finns ens.

Hittar du några eller kan ta hem så köper jag dem gärna av dig så slipper jag böket med att leta upp någon firma i utomlands som levererar till Sverige :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har du någonsin funderat om din bil blir klar någon gång ;) , vad skall du göra då ^_^ , "Bara" åka och ha lite service, eller börjar du med en ny bil ?

Ja nu tror jag inte att din bil blir riktigt klar någon gång  :P

Du hittar ju så många nya fina saker att pilla med och ändra på den  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...