Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik L
Likte veldig godt løsningen med utdragslådor er det noe sted man får kjøpt ferdige slike?

 

Hej

 

Lådssystemet satt i en Mazda E2000 från tidigt 90-tal och kan nog vara svårt att hitta idag.

En begagnad lastsläde som man sedan bygger lådor efter behov är lättare att hitta.

 

När jag får tid och inspiration ska jag bygga om lådorna lite så jag kan använda mer av utrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

 

Ett sådant underrede skulle sitta som en smäck och ovanpå bygger man en egen konstruktion efter dom behov man har.

Tror att en ny kostar ca 6000. På blocket finns dom ibland för 1000-2000, det gäller bara att hitta en i rätt storlek.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett sådant underrede skulle sitta som en smäck och ovanpå bygger man en egen konstruktion efter dom behov man har.

Tror att en ny kostar ca 6000. På blocket finns dom ibland för 1000-2000' date=' det gäller bara att hitta en i rätt storlek.
[/quote']

Går den att dra ut helt?? Många liknande slädar går bara dra ut 2/3 delar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Det brukar var 2/3 delar men det verkar som den här varianten går helt ut.

 

Edit: Visade sig efter samtal med leverantören att den bara går att dra ut 70% av sin fulla längd.Fredrik L2009-12-10 17:54:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Innan jag monterar bordet tänkte jag snygga till motorkåpan och ljud/värmeisolera den

 

100_3800_800x600.jpg

100_3801_800x600.jpg

100_3802_800x600.jpg

 

När jag började titta på fastsättningen av bordet insåg jag att det inte blir bra att ha den på motorkåpan. Får lura lite till på det.</DIV>

 

När jag ändå hade byxorna nere passade jag på att ljudisolerade golvplåten oxå.

100_3804_800x600.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Stämmer bra det. Båda kommer från biltema.

 

Bitumenmattan sitter som berget (har givetvis tagit bort underredsmassan först) men skumgummimattan tyckte jag satt lite fattigt så jag la på PL400 lim innan monteringen så den lär inte ramla av heller.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Groentas

Ettersom jeg har vært en del i seilbåt, har jeg et lite forbedringsforslag angående benkeplaten.

 

 

Monter en list langs kanten som stikker f.eks. ca 1 cm over bordplaten,  da faller ikke ting så lett ned.

 

 

Det kan være smart å ha en liten åpning, f.eks. på hjørnet, så en kan få tak i småting som brødsmuler.

 

 

 

Utfra bildene ser det ut til at du kan feste bordplate over motorkassen til skuffseksjonen på den siden.

 

Du greier sikkert å lage noe lignende på den andre siden som blir solid nok.

 

Hvis du har litt plass mellom bordet og kassen, kan du ha en plankebit festet under bordet.

 

Den står på tvers av bilen når bordet er lite, og vris så du får støtte under når du skal slå opp bordet.

 

Hvis du vil ha list på dette bordet også, kan du antakelig nøye deg med å ha det på delen til å slå ut.

Hvis du har lister som stikker ut både over og under kan du få lister i begge stillinger.

Da må slå-ut-bordet være minst like stort som det faste, og det må være litt åpning mellom det faste og veggen mot førerkabinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Tack för tipsen PDT_Armataz_02_43.gif det är jättebra att få lite tips och idéer

 

Jag var inne på att sätta en list på bordet och även på avställningsytan ovaför lådorna men eftersom jag enbart ska använda dessa ytor när bilen står still har jag skippat dom tankarna.

 

Jag har redan skaffat konsoller som jag ska fästa i "väggen" mellan hytt och passagerarytrymme. Klaffdelen av bordet kommer att hållas uppe av en stång som går från undersidan av bordet och ner till ett fäste jag sätter på motorkåpan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket snyggt arbete, man får ju skämmas att man är så lat som man faktiskt är PDT_Armataz_02_15.gif

 

Du letade digital 24v voltmätare här finns <a href="http://www.kjell.com">http://www.kjell.com/</A> sök på art nr  <a href="http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48131&path=552500000,561500000">48131</A> , jag monterade två sådana i min båt i somras, du driver dom med ett 9v batteri via en brytare så räcker ju batteriet hur länge som helst..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips: digitala mätare från http://www.batteknik.se/ dyrare än billigast men billagare än dyrast. På hemsidanfinns bara en 0-20V-mätare med två decimaler men man kan beställa 0-200V men då enbart med en decimals nogranhet.

 

Finns även amperemätare med samma utseende, viktigt för dom av oss som gillar snygga mätarePDT_Armataz_02_03.gif.

 

http://www.batteknik.se/webshop/lcd/lcd_reklam.html

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Snygga? Massa skruv, och med deras hemsideadress kallar inte jag snyggt. Men smaken är ju färgrann o full av skit. Eller var det baken?

 

Njäe, blundar man för pengarna så var ju Fredriks tips snyggare. Sen classe, sist båttekniks logga.

 

Fast jag skulle ju byggt själv i vilket fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Jag vill dessutom ha koll på både startbatterierna och fritidsbatterierna och då är Votronics variant klockren.

Har tittat på fler varianter med möjlighet att övervaka två batteribanker men alla utom votronic har byggt för mycket på djupet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Fredrik L

Ljudisoleringen av motorkåpan och golvplåten gjorde susen för att få ner ljudnivån det lilla sista som saknades. Bilen är nu tystare bak än vad den är där framme och man kan t.o.m prata med passagerarna utan större problem.

Ska ge mig på att isolera framdelen oxå när det blir bättre väder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Skåpen som du har monterat över bakre värmepacket vart har du köpt dom.Tobbe

 

Det er innredning for bil som kalles H.H Modul og er blå i utgangspunktet PDT_Armataz_02_02.gif

Svarte speedy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Helt rätt Speedy.

Kvaliten på prylarna är jättebra. Tyvärr är priset på nya lådor är lite väl häftigt men det brukar finnas inredningar till salu på Blocket för vettigare pengar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i många servicebilar och borde finnas att få loss på lämplig bilskrot. Titta i vad som helst som har ett skåputrymme bak och harv använts av hantverkare/installatörer.

 

Hade gamla C3'an full med sådana, och det skulle till en väldans mycket skupmande innan lådorna trillade loss
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst Fredrik L

Arbetet har stått  still under vintern eftersom man är hänvisad till blå hallen men nu börjar det röra på sig igen.

 

Stegen vid bakdörren är klar och stegen vid höger sidodörr är nästan på plats.

Ombyggnaden av agassystemet är oxå påbörjat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Fredrik L

Nu har jag fått tummen ur och fotat lite på det jag gjort sedan sista uppdateringen

Börjar med avgassystemet. 

 

2,5" system med en oval simmonsdämpare monterad mellan ramen.

100_3994_800x600.jpg

En riktig tgb nerd ser säkert vad det sitter till höger i bild, gissa så får ni se resten

 

100_4003_800x600.jpg

Gott om plats för dämparen som ni ser. Man ser även ett par av klossarna jag använt för att höjja karossen med.

 

100_4004_800x600.jpg

 

Avgasröret från Eberspächern kommer samtidigt utanför karossen på ett smidigt sätt.

 

100_4000_800x600.jpg

 

Avgasrrören går fria från hjulen. Drar man med gren runt kan det hända att Avgasslangen från Eberspächern kan bli skadad men den dagen den sorgen

 

Ska 2.5" rören gå sönder får det fastna en Suka i boggin...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...