Gå till innehåll

Uppgradering av en TGB 13 helkaross


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik L

Tyvärr blev det för stort och fult med 6 lådor så det fick bli tre lådor och en avställningsyta istället.

 

100_3775_800x600.jpg

100_3773_800x600.jpg

Nu ska det bara på lite färg på lådorna och olja på skivan.</DIV>

 

100_3770_800x600.jpg

Denna bilden visar:

Påfyllningen till dieseltanken som ligger i förvaringsfacket bakom hjulhuset, jag har använt en bensintank från en hydda.

 

Luftningen från tanken har jag dragit in i karossen, gått upp en bit och sedan ut igen. Nu slipper jag problemet med att bensin rinner ut ur luftningen såfort det lutar lite.

 

Anslutningen för 230 uttag i bilen.

 

100_3771_800x600.jpg

Backkameran är stor och ful men gör ett bra jobb.

 

100_3772_450x600.jpg

Här tar jag in uteluften till värmesystemet, är själv rätt nöjd med att lyckas dölja et 65 mm stort luftintag utan att det syns nåt nämnvärt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Lite färg bara så blir det smutt, tror jag kör ramen grön och lådorna gråa.

 

Kan inte bli för mycket förvaringsutrymmen, i synnerhet med tanke på Islandsresan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Vilket canoon jobb du har gjortPDT_Armataz_02_43.gif

 Var har du placerat värmaren?

 

Tack

 

Utdragslådorna är 160 cm långa och i det utrymmet som är kvar framför lådorna (ca 40 cm) har jag satt värmaren och fritidsbatterierna.

Ska se om jag kan kila ut och ta ett par kort när jag fått isäng vår lilla nattsuddare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Som ni ser finns det lite kvar att göra med kabeldragningen, det har inte direkt varit högprioriterat och får fixas till när allt annat är klart.

Bakom batterierna ligger en ljuddämpare. Fungerar faktist riktigt bra, på lågfart hörs inte värmaren alls.

Oavsett driftläge på värmaren är det pumpen som hörs mest så den tänkte jag bygga in i en låda för att skärma av ljudet.

100_3780_800x600.jpg

 

100_3779_800x600.jpg

Luftintaget mynnar ut bakom nedre skylthållaren.

 

Man ser även en av otaliga galvade plåtar jag har poppat fast för att kunna fästa masoniten i.

Återstår lite isoleringsjobb och masonite innan det är 100% klart (kan det bli det?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Återstår lite isoleringsjobb och masonite innan allt är 100% klart (kan det bli det)

 

Självklart inte. Jäkla fint jobb du gör :)

 

Tackar

 

Så är det givetvis och det är ju en del av det roliga.

 

Från början tänkte jag bara köpa en bil och åka på lite träffar och skruva så lite som möjligt' date=' nu vill jag grejja med bilen jämt..... det funkar sådär när man har 2 små monster hemma + en sambo + en villa i renoveringsbehov.

Tänk va mycket man hunnit med om man inte behövde sova bort en massa timmar [img']http://www.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_28.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket imponerad av ditt bugge Fredrik. Du inspirerar mig att snart sätta igång och byta kaross och få iordning på min härk. Fast jag renoverar lägenheten innan jag börja med bilenPDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Tack sam

 

Får du på nya karossen och målat den blir din 131 som ny PDT_Armataz_02_43.gif

 

Får erkänna att jag är lite avis på dina däck och fälgar, bilen ser brutal ut med dom ostarna.

 

Har du möjlighet att jobba innomhus eller är det blå hallen som gäller? Allt arbet blir jobbigare i blå hallen och nu vintertid är det helkass...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. någorlunda ny iaf.

 

Som läget är nu så kommer allt plockas av utomhus för att sen köras till ett garage och gå igenom motor och eventuellt byta låda och fördelsningslåda. Så fiffty/fiffty är det. Blir det bara kallt och torrt så är det mer utmaning att få göra det utomhus PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Nu har jag målat och oljat lite.

Den gråa hammarlacken blev för blank, får se om det retar mig tillräckligt för att köpa ny färg och måla om.

100_3786_800x600.jpg

Så fin blev den

 

100_3788_800x600.jpg

I bilen

 

100_3791_800x600.jpg

Var tvungen att kolla om ginflaskan passade bra på hyllan den passade som en smäckPDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik,

 

Det ser perfekt ut- förutom på en punkt! Det där skitdrickat du har förfulat bilen med- En JÄGER skulle det naturligtvis vara......

 

Skämt osido, fint jobb du har gjort, och sen tillfredställer du oss bildfetishister här på forumet.....

 

Fem ratt muffar av fem möjliga!

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Eftersom tråden redan spårat ut känner jag att jag behöver ge mitt bidrag...

 

Hendricks Gin! Det enda gin jag kan dricka rent... http://www.hendricksgin.com/us/about/index.asp

 

Och för förpackningsfetichister som mig gör det heller inget att flaskan ser ut att komma direkt från apotekshyllan.

r9417_lg.jpg

 

 

 

 

 

PS. Snyggt bilbygge  :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_28.gifMåste ha! Beställningssortimentet på ni-vet-var, nr 81679, min flaska kommer på tisdag nästa vecka!

Kjell

 

EDIT: och ber om ursäkt för att jag är med och spårar ur tråden, bygget är verkligen kanon! Jag har själv börjat spåra upp en lådkombination som din, träskiva har jag liggande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Ingen fara kjell. Inredning från gamla servicebilar brukar man kunna hitta på blocket titt som tätt.

 

Jag passade på att såga till ett par bordsskivor samtidigt som jag gjorde avställningsskivan.

Den ena ska bultas fast i motorkåpan, den andra ska fällas antingen upp och ligga ovanpå eller fällas ner utefter motorkåpan.

Får lura lite på det.

 

100_3798_800x600.jpg

Vilket håll jag än väljer att vika blir resultatet ett bord som i nedfällt läge inte är ivägen mer än motorkåpan är idag och vid uppfällt läge har sjysst och användbar yta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...